۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۷۱۲۴۸۸

موانع ازدواج از نظر کاربران شبکه‌های اجتماعی

موانع ازدواج از نظر کاربران شبکه‌های اجتماعی
در مطلب زیر نظرات کاربران شبکه‌های اجتماعی از موانع ازدواج و وظایف دولت در تسهیل آن را می خوانید.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان کاربران شبکه‌های اجتماعی در توئیت‌هایی مطالبه رسیدگی به موانع ازدواج جوانان را داشتند. کاربران از زوایای مختلفی نگاه خود به موانع ازدواج را ذکر کردند. آن‌ها شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را برشمردند. از نگاه آنان اشتغال، مسکن و مسائل فرهنگی اصلی‌ترین موانع ازدواج هستند. کاربران همچنین از مسئولان خواستند در صورتی که دغدغه افزایش جمعیت را دارند از مسیر ازدواج مانع‌زدایی کنند. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران مرور شده است.

ف. میرزایی:
به‌جای طرح‌های ضربتی برای زاد و ولد بهتر نیست هزینه زندگی پایین بیاید. با حکم و ابلاغیه نه زاد و ولد بالا می‌رود، نه ازدواج بیشتر می‌شود. هزینه‌های زندگی را پایین بیاورید تا شرایط برای ازدواج و فرزندآوری فراهم شود. با ابلاغیه و محروم کردن بخش بزرگی از جامعه که مجردند نمی‌توان کاری کرد.

کاربری با نام «فرح‌بخش»:
طبق آمار ۸۷ درصد از مردم معتقدند بهترین سن ازدواج برای دختران ۱۶تا ۲۵سال است و از هر۱۰دختر هفت نفرشون معتقدند اگه مشکلات اقتصادی کم بشه ازدواج میکنن. متولیان خانواده و جمعیت موانع ازدواج رو از جلوی پای جوان‌ها بردارید. پدرا و مادرا کمتر در مورد مسائل مالی سختگیری کنید.

علی صادق‌زاده:
مشکلات اقتصادی برای همه مشکلاتی ایجاد می‌کند، اما چیزی که اغلب از آن غافل هستند تأثیر این گرانی‌ها بر مجردهاست. هر چه مشکلات بیشتر، فاصله‌شان از ازدواج بیشتر و این هزار تا مشکل و چالش ذهنی و روانی و روحی برایشان ایجاد می‌کند. نگاه به گرانی‌ها از این حیث کمتره.

کاربری با نام «هدی»:
به عنوان یک دختر که در شرف ازدواج هستم، بزرگ‌ترین نگرانیم جهیزیه است. چطور پدرم میخواد اونقدر پول جور کنه که یخچال و گاز و همین وسایل دم دستی معمولی رو بگیریم. بمونه دیگر هزینه‌های جانبی. همین هم باعث میشه فعلاً از پذیرفتن خیلی از خواستگارهام صرف نظر کنم.

مانیا فریادرس:
مرکز پژوهش‌های مجلس سه عامل ازدواج دیر‌هنگام را هزینه بالای آغاز زندگی، مسکن، بیکاری و پیدا نکردن گزینه مناسب ازدواج عنوان کرده. نتایج پژوهش سال۹۴هم نشون میده ۳۰درصد از پاسخ دهندگان گفتن قصد ازدواج ندارن، ۱۵درصد از آن۳۰درصد هم اعلام کردن اگه موانع اقتصادی آن‌ها هم رفع بشه باز ازدواج نمیکنن!

حامد سلطانی:
تا سن ازدواج نیاد زیر ۲۵ سال واسه مرد‌ها و ۲۰ سال واسه دخترا این جامعه شاد نخواهد شد تا زمانی‌که جمع‌های خانوادگی و خویشاوندی مثل گذشته‌ها نشه تا شب‌نشینی‌های ساده دوباره شکل نگیره تا زمانی که مقایسه‌ها و حسادت‌ها رو حذف نکنیم خوشبخت نخواهیم شد. (البته همه در چارچوب دین و اخلاق)

کیان مهزاد:
موانع ازدواج در ایران بیشمار است: سربازی، مسکن، اشتغال، عدم آموزش، فردگرایی، مسئولیت ناپذیری و... اگر می‌خواهیم آینده ایران را درک کنیم باید مسئله ازدواج را به دقت تحت نظر قرار داد و برایش کارگروه ویژه تعریف کرد و سهم هر دستگاه هم مشخص شود.

احمد رجب‌پور:
به جز مسائل اقتصادی، رسم و رسومات غلط و حرف‌هایی مثل ما یک دونه دختر داریم و آرزوی دیدنش رو در فلان و فلان داریم باعث شده همون کسایی هم که یک ذره دستشون میرسه نرن سمت ازدواج. خانواده‌ها خواهشاً بفهمید که الان وقت آرزوبازی و رسم و رسوم داری و چشم و هم‌چشمی نیست.

ساسان نصیری:
بسیاری از دوستام رو وقتی به ازدواج سفارش میکنم میگن مگر دیوونه‌ایم آزادی‌هامون رو ول کنیم و بریم شب تا صبح به فکر کرایه خونه و برنج و مرغ و یارانه باشیم. این سه تا مسئله است: اولاً نمیدونن چرا باید اصلاً ازدواج کرد. ثانیاً مسئولیت‌پذیر نیستند و ثالثاً هم اینکه از شرایط اقتصادی متأهلینی که می‌بینند وحشت دارند.

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات