۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۰
کد خبر: ۷۱۲۵۰۸

همواره غرب را به مسیر دیپلماسی فراخواندیم

همواره غرب را به مسیر دیپلماسی فراخواندیم
وزیر خارجه گفت: تبادل پیام ها بین آمریکا و ایران از مسیر نماینده اتحادیه اروپا تداوم داشت که به یک باره کاخ سفید ایده صدور قطعنامه را طرح کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با فواد حسین وزیر خارجه عراق در موضوع گفت‌وگو برای لغو تحریم ها گفت: در حالی که تبادل پیام ها بین آمریکا و ایران از مسیر نماینده اتحادیه اروپا تداوم داشت به یک باره کاخ سفید ایده صدور قطعنامه در آژانس را مطرح کرد که هدف آمریکا از این کار، امتیاز گیری سیاسی در میز مذاکره است.

 وزیرخارجه کشورمان در ادامه گفت که ما همواره غرب را به مسیر دیپلماسی فراخواندیم و حتی به ابتکار ایران و چند روز قبل از نشست اخیر آژانس ، طرحی سیاسی برای تداوم گفت‌وگو تا رسیدن به توافق نهایی روی میز قرار گرفت.

پس از گذشت هفت دور از مذاکرات لغو تحریم‌ها، دور هشتم گفت‌وگو‌ها از ۶ دی و با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ از سر گرفته شد و ادامه داشت تا اینکه با اعلام جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا از ۲۰ اسفند به علت اختلاف نظر طرفین مذاکرات بر سر برخی مسائل باقی مانده تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

تهران، آمریکا را مسبب وضع فعلی دانسته و به قول حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان اگر آمریکا بیش از این معطل نمی‌کرد همین الان توافق انجام می‌شد؛ در مقابل واشنگتن هم ایران را  به درخواست‌های حداکثری در مذاکرات لغو تحریم‌ها متهم می‌کند.

این توقف ادامه داشت تا آمریکا و سه کشور اروپایی با تهیه پیش‌نویس قطعنامه ای ار به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه دادند که ایران را به عدم همکاری با این آژانس متهم می‌کرد؛ قطعنامه ای که هجدهم خرداد با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید.

ایران نیز در پاسخ به قطعنامه شورای حکام آژانس ودر چارچوب قانون مجلس شورای اسلامی تعدادی از دوربین‌های نظارتی فراپادمانی آژانس را در چند تاسیسات هسته‌ای خاموش و همچنین روند نصب سانتریفوژهای پیشرفته را شروع کرد.

به گفته حسین امیرعبداللهیان، ایران دیپلماسی را بهترین مسیر برای نیل به توافق خوب ، قوی و‌ پایدار می داند اما واکنش تهران در مقابل رفتار قلدرمآبانه ،بر مبنای اقتدار است.

وزیرخارجه عراق همچنین دیدگاه کشورش در خصوص ضرورت نیل به نتایج نهایی در حوزه گفت‌وگوهای مربوط به برجام را مورد تصریح قرار داد و افزود: عراق همواره آمریکا و طرف های غربی را به حل مشکلات و برطرف کردن تحریم ها تشویق کرده است.

اما در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلفنی، وزیرخارجه کشورمان با قدردانی از اقدامات دولت عراق در زمینه تسهیل گفتگوها برای حضور حجاج ایرانی بیت الله الحرام در حج جاری در خصوص مناسبات تهران و ریاض گفت: ارزیابی ما از دور اخیر مذاکرات در بغداد مثبت است و تهران از اجرایی کردن نتایج مذاکرات فیمابین استقبال می کند.

فوادحسین  نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با ابراز خرسندی از روند گفت‌وگوهای جاری بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان، بر اراده دولت عراق در زمینه تداوم تسهیل گری در این خصوص تا برقراری گفت‌وگوهای مستقیم بین وزرای خارجه دو کشور و بازگشت مناسبات به حالت طبیعی تاکید کرد.

گفتنی است، سوم اردیبهشت بود که رسانه ها از برگزاری دور پنجم مذاکرات فی مابین ایران و عربستان خبر دادند.

روابط ایران و عربستان نزدیک به ۶ سال پیش از سوی مقام های سعودی به طور کامل قطع شد.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق برای اولین بار ماه می سال ۲۰۲۱، اعلام کرد که عراق میزبان گفت‌وگوها میان ایران و عربستان بوده و پس از آن چهار دور مذاکرات به میزانی بغداد انجام شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه اسفند پارسال گفته بود: "در صورتی که ایران پاسخ پرسش های خود را در گفت وگوها دریافت کند می توان بر اساس آن درباره زمان آغاز مذاکرات و سطح آن تصمیم گرفت.

بر اساس یرخی گمانه زنی ها در آخرین دور از مذاکرات میان تهران و ریاض عنوان شده بود دو طرف پذیرفته اند ملاقاتی میان وزرای خارجه دو کشور صورت بگیرد.

ارسال نظرات