۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۷۱۲۸۶۶
حجت الاسلام حیدری ابهری:

معارف دینی ظرفیت بالایی برای عرضه به کودکان و نوجوانان دارند

معارف دینی ظرفیت بالایی برای عرضه به کودکان و نوجوانان دارند
نویسنده کودک و نوجوان با انتقاد از کسانی که آموزش های دینی را تا سن ۱۳ سالگی برای کودک مناسب نمی دانند، گفت: معارف دینی ظرفیت مناسبت جهت عرضه به کودکان و نوجوانان دارند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، پنجمین نشست صحیفه پژوهی پیش از ظهر امروز توسط بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه در پژوهشکده مطالعات تقریبی برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهر نویسنده کودک و نوجوان در موضوع «روش‌های نوین نشر حدیث با رویکرد صحیفه سجادیه برای کودک و نوجوان» گفت: ۵ دوره صحیفه سجادیه را با ۵ شخص متفاوت مباحثه کردم و برنامه این بود که مفردات و ارتباطات صحیفه مشخص شود؛ پیوند‌هایی که بین جملات و بند‌ها و قطعات قرار دارد باید دانسته شود، زیرا فراز نیست بلکه همه دعا به هم پیوسته است.

وی افزود: در تفسیر قرآن مفسرین برای کشف ارتباطات بین جملات تلاش کردند که بسیار ستودنی است و همینطور امام معصوم هم جملات پراکنده پخش نکرده است بلکه عبارات به هم پیوسته است؛ در قرآن هم به نظر می‌آید جملات جدا جدا هستند در حالی که اگر دست اهل آن قرار گیرد ارتباط را تشخیص می‌دهد.

عضو شورای کتاب حرم حضرت معصومه(س) گفت: علامه طباطبایی در سوره جمعه این ارتباط را کشف و توضیح می‌دهد ابتدای سوره از نزول قرآن گفته شده و پس از آن هشدار می‌دهد در خصوص کسانی که تورات بر آن‌ها نازل شد و توجه نکردند و اینگونه آیات این سوره ارتباط دارند.

وی با اشاره به ادعیه صحیفه سجادیه گفت: اهل بیت ما جملات ساده برای فهم ما گفتند و این لطف آن‌ها سبب شده گاهی اوقات ساده از کنار این‌ها بگذریم. در یک نوشته‌ای ۱۰ نکته در خصوص اینکه چرا باید صحیفه بخوانیم منتشر کردم، زیرا برای بسیاری از افراد توجیه نشده که با وجود کتبی مثل میزان الحکمه، نهج البلاغه و... چرا باید صحیفه سجادیه را خواند.

حجت الاسلام حیدری ابهری گفت: در صحیفه سجادیه لطایف گفته شده است برای مثال عبارت امام سجاد رو به خدا می‌فرماید نمی‌توانم تضمین بدهم که گناه نمی‌کنم بلکه تو باید تضمین بدهی و مدد تو باید مرا یاری کند؛ در دعا‌های صحیفه انسان تمرین می‌کند مسائل خود را با کمک خداوند حل کند؛ آیت الله جوادی آملی در مفاتیح الحیات ارتباطات انسان را تقسیم می‌کند و در نکته‌ای ظریف همه ارتباطات را یک ارتباط می‌داند که میدان هایش متفاوت است.

وی با اشاره به اهمیت تولید محتوا برای کودک و نوجوان، گفت: مشکل اول ما بی اهمیتی به بعضی حوزه‌ها است بلکه بودجه و نیروی انسانی نیست؛ آیت الله خامنه‌ای فارغ از رهبری انسان دنیا دیده‌ای است که اهمیت بسیاری از موضوعات را فهمیده است و در خصوص کار برای کودک تذکرات مهمی مطرح کرده اند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به ماندگاری ذهنیات کودک، اظهار داشت: بعد از این همه درس خواندن‌ها اخلاقیاتی که از کودکی در جان ما رفته حضور دارد؛ بدیع الزمان فروزانفر در جمله‌ای ادعا می‌کند همچنان نورانیت «بسم الله»‌ی که در خانه مادربزرگش قاب بود و در کودکی آن را دیده بود در جانش حضور دارد.

وی ادامه داد: برخی‌ها تجویز می‌کنند دین را تا ۱۳ سالگی به کودک آموزش ندهیم که یعنی همه چیز را یاد بگیرد غیر از دین؛ بخش عمده‌ای از دغدغه‌های والدین بچه‌های آن‌ها هستند و کار کودک حل بخشی از این مشکل است و نمی‌توان نسبت به اصلی‌ترین دغدغه والدین بی تفاوت بود.

حجت الاسلام حیدری ابهر گفت: اقتصاد کار و کتاب بسیار مهم است و پولی که در این صنعت جا به جا می‌شود باید به نفع سعادت مردم باشد و نمی‌توان برای همه بازار مصرفی بانی پیدا کرد؛ در نمایشگاه کتاب امسال در روز‌های ابتدایی بیش از ۷۰ میلیارد تومان کتاب خریداری شد و در روز آخر بیش از همه نمایشگاه حضور و خرید مردمی مشاهده می‌شد.

وی در ادامه افزود: گردش مالی کتاب برای سعادت مردم است که اگر محتوای خوب نباشد این پول سم برای جامعه می‌شود؛ در یک کتاب والدین و معلم را بسیار سخیف می‌کند، اما در دعای صحیفه سجادیه در مقام تکریم و احترام مانند پادشاه فرمان ببرم و در مقام محبت مانند مادر رئوفی باشم؛ کتاب کودکی که من نوشتم در تصویر سازی آن بر سر پدر و مادر تاج نهاده شده که کودک برای پدر و مادر خود چایی می‌برد.

نویسنده مطرح کودک و نوجوان گفت: تأثیری که بچه‌ها بر روحیات والدین دارند بسیار شگرف است و اگر بچه‌ها به امری هدایت شوند والدین نیز تشویق می‌شوند؛ انیمیشن‌های سیا ساکتی بستن کمربند ایمنی را به کودکان آموزش داد که تا آن‌ها به والدین خود تذکر دهند و کار هوشمندانه‌ای بود.

وی با اشاره به دیدار نویسندگان کودک و نوجوان با رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: عبارت آیت الله خامنه‌ای در خصوص کودک «مخاطب بی دفاع» بود که تحلیل و آموزشی ندارد؛ بچه‌ها چندین بار کتاب‌های خود را می‌خوانند و وقتی ارتباط می‌گیرند این تکرار برایشان ملال آور نیست و همین امر مسؤولیت ما را بالا می‌برد.

حجت الاسلام حیدری اظهار داشت: یکی از مسؤولین مرتبط با کودک و نوجوان نکاتی در این خصوص به رهبری عرضه داشت که حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کرده مطالبه تحقق این موارد را دارد و آن نکات مطرح شده را مکتوب کرد که دنبال کند.

وی با اشاره به دیدار خود با یکی از علمای لبنان گفت: علامه جعفر مرتضی عاملی در مقاله‌ای به مسواک می‌پردازد و این که شریعت را به واجب و حرام تقسیم کردیم و از مستحبات و مکروهات غافل شده ایم نقد می‌کند و از این رو برای مسواک مقاله می‌نویسد؛ من هم بر اساس آن کتابی برای کودک نوشتم که ویژگی‌های مسواک را از زبان خود مسواک ارائه می‌دهد.

استاد حوزه علمیه مطرح کرد: وقتی این کتاب خود در مورد مسواک را به آیت الله عاملی ارائه دادم ایشان استقبال کرد و کتاب خود در خصوص حقوق خلائق را به من داد تا برای کودک کتاب بنویسم؛ معارف دینی ظرفیت بالایی برای عرضه به کودک و نوجوان دارد و ظرافت کار این است که به کودک باید گفته شود «خوب باش» چیست نه فقط توصیه کنیم که «خوب باش».

ارسال نظرات