۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۷۱۳۰۳۷

افزایش قیمت نفت و گاز در جهان و افزایش صادرات نفت روسیه به چین و هند

افزایش قیمت نفت و گاز در جهان و افزایش صادرات نفت روسیه به چین و هند
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با اشاره به افزایش قیمت نفت و گاز در جهان و افزایش صادرات نفت روسیه به چین و هند نوشت: بومرنگ تحریم ضدروسی به غرب برگشته و مردم در کشورهای غربی هزینه آن را می پردازند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی از تلاش دولت های غربی برای جلوگیری از بازگشت بومرنگ تحریم های ضدروسی خبر داد و نوشت: باوجود تحریم مسکو از سوی غرب به خاطر جنگ اوکراین، چین و هند نفت روسیه را می خرند و حتی درآمدهای نفتی این کشور بیشتر از قبل شده است.

این گزارش تصریح کرد: هنگامی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا در سال جاری اقدام به کاهش خرید سوخت های فسیلی از روسیه کردند، امیدوار بودند که این اقدام، شرایطی را برای مسکو به وجود آورد که مجبور به توقف جنگ شود اما اکنون حتی در بهترین حالت، تحقق آن در آینده نزدیک بعید است.

نیویورک تایمز به افزایش قیمت جهانی نفت اشاره کرد و گفت: چین و هند همان مقدار نفتی که روسیه به غرب می فروخت را از این کشور می خرند و با افزایش درآمدهای نفتی کرملین، ارزش روبل روسیه در مقابل دلار هم افزایش یافته است.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به کاهش محبوبیت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در کمتر از ۲ سال روی کار آمدن وی، خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت انرژی در واشنگتن و پایتخت های اروپایی، کشورهای غربی بیشتر از مسکو درد تحریم ها را حس کردند.

نیویورک تایمز تحریم بخش بانکی و صنایع روسیه از سوی غرب را یادآور شد و افزود: برخی معتقدند اثر این تحریم های همه جانبه در درازمدت روی روسیه اثر خواهد گذاشت اما واقعیت این است که فروش نفت و گاز به دولت و ارتش این کشور قدرت ایستادگی می دهد.

این گزارش، افزایش ۲۸ درصدی صادرات گاز روسیه به چین در ماه مه نسبت به ماه قبل از آن و همچنین افزایش صادرات نفت مسکو به دهلی نو از یک مقدار ناچیز به ۷۶۰ هزار بشکه در روز را یادآور شد و نوشت: تولید نفت روسیه در حال بازگشت به سطح پیش از کروناست و آسیا منجی کرملین بود.

این روزنامه آمریکایی نوشت: از ماه مارس تا ماه مه، صادرات نفت روسیه به اروپا شاهد کاهش ۵۵۴ هزار بشکه در روز بود اما در مقابل پالایشگاه های نفت کشورهای آسیایی ۵۰۳ هزار بشکه نفت بیشتر از این کشور خریداری کردند که نشان دهنده یکسان بودن تقریبی میزان کاهش صادرات به اروپا و افزایش صادرات به آسیاست.

نیویورک تایمز به نقل از آژانس بین المللی انرژی نوشت: درآمد مسکو از فروش نفت در ماه گذشته، ۱.۷ میلیارد دلار بیشتر از درآمد آن در ماه آوریل بود.

این گزارش با اشاره به تامین بخشی از فرآورده های پتروشیمی کشورهای غربی از پالایشگاه های هند، نوشت: این پالایشگاه ها هم از تخفیف نفتی روسیه سود می برند و هم از گرانی فرآورده های نفتی صادراتی به غرب و مصرف کنندگان غربی بهای تحریم روسیه را می پردازند.

نیویورک تایمز به نقل از وزارت دارایی روسیه پیش بینی کرد در ماه جاری، به خاطر افزایش قیمت، درآمد واریزی به خزانه، ۶ میلیارد دلار بیشتر از قبل باشد.

این رسانه آمریکایی به نقل از تحلیلگران نوشت: پوتین نه در حوزه اقتصاد و نه در حوزه دیگری برای متوقف کردن جنگ اوکراین تحت فشار نیست.

ارسال نظرات