۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۷۱۳۰۶۶
رأی الیوم:

مقاومت فلسطینیان از برجسته‌ترین عوامل سقوط کابینه نفتالی بنت است

مقاومت فلسطینیان از برجسته‌ترین عوامل سقوط کابینه نفتالی بنت است
روزنامه رأی الیوم در مقاله‌ای به بررسی فروپاشی کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی به ریاست نفتالی بنت پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، روزنامه اینترنتی رأی الیوم در مقاله‌ای به بررسی فروپاشی کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی به ریاست نفتالی بنت پرداخت و مقاومت فلسطین و عملیات‌های ضد صهیونیستی مبارزان فلسطینی در کرانه باختری اشغالی و به خصوص در داخل سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ میلادی را از مهم‌ترین عوامل سقوط کابینه نفتالی بنت دانست.

رأی الیوم این را هم افزود که سقوط کابینه ائتلافی نفتالی بنت، ضعف اسرائیل را که همواره به قدرت و صلابت و استواری جبهه داخلی اش می‌نازید، بر ملا کرد.

رأی الیوم در مقدمه تحلیل خود نوشت اسرائیل از نظر سیاسی فلج شده و از نظر تاریخی نیز دچارسردرگمی شده و انتخابات نیز کارکردش را از دست داده است. بمبی به نام نفتالی بنت منازعات را بر ملا و رژیم اشغالگر را رسوا کرد. پای غافلگیر کننده بزرگی به نام نتانیاهو در میان است و سناریو‌های خطرناکی در انتظار است و اکنون پرسش این است که چرا کابینه شکست خورد و کلید نجات در دست کیست؟

نادر الصفدی در تحلیلی اختصاصی از غزه در رأی الیوم نوشت اسرائیل مدت زمان طولانی بود که اینگونه دچار سردرگمی و فلج بودن سیاسی نشده بود و بزرگترین علتش نیز تولد کابینه های ضعیف است که به آن‌ها اعتماد نمی‌شود و قدرت تصمیم گیری ندارند و نمی‌توانند با تحولات داخلی و خارجی همراهی کنند و در بیشتر موارد نیز برگزاری انتخابات زودهنگام، راه فرار آنهاست.

با وجود آنکه فروپاشی لحظه به لحظه ائتلاف از داخل اسرائیل یک موضوع قابل پیش بینی بود، اما آنچه دیروز رخ داد آن بود که انحلال کنست به صورت صریح و روشن و برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام شد و درب را به روی چالش‌های حقیقی پیش روی اشغالگران و منازعه مداوم بین احزاب و نیرو‌های داخلی گشود و ضعف اسرائیل را که همواره روی قدرت و صلابت و استواری جبهه داخلی اش مانور می‌داد‎؛ بر ملا کرد.

نفتالی بنت نخست وزیر رژیم اشغالگر دوشنبه شب گذشته بمبی از نوع سنگین را با اعلام قصدش برای دعوت به انحلال کنست و رفتن به سمت برگزاری انتخابات، پرتاب کرد. رادیو اسرائیل گزارش داد نفتالی بنت علت تصمیمش را برای فلج بودن کابینه به علت نداشتن اکثریت پارلمانی و ناتوانی ائتلاف از تصویب قوانین و در صدر آن قانون «کرانه باختری» توجیه کرد.

این در حالی است که بنت اعلام کرد قصد دارد صندلی نخست وزیری را به نفع معاونش یعنی یائیر لاپید وزیر خارجه تا زمان برگزاری انتخابات خالی کند. این تصمیم موجب شد ائتلاف متشکل از هشت حزب ناهمگون که فقط یک سال دوام آورد، از بین برود.
انحلال کنست به برگزاری انتخابات زودهنگام منجر خواهد شد و انتظار می‌رود انتخابات اکتبر آینده برگزار شود البته چنین گامی نیاز به این دارد که ۶۱ عضو کنست از مجموع ۱۲۰ عضو به آن رأی بدهند.

سناریو‌های مبهم:

ائتلاف اسرائیل پنجشنبه گذشته نتوانست پیش نویس قانونی را که وزارت دارایی برای گرفتن گمرکات از واردات عسل و تخم مرغ تصویب کند ضمن آنکه پیش نویس چند قانون دیگر را به علت نبود اکثریت برای تصویب آن پس گرفت.

مؤمن مقداد متخصص در امور اسرائیل تلاش کرد سناریو‌هایی را برای رژیم اشغالگر در برهه آینده پس از توافق بین بنت و لاپید برای انحلال کنست ترسیم کند.

مقداد گفت: «تصمیم برای انحلال کابینه اسرائیل پس از یک مرحله پیچیده‌ای که با آن مواجه شد گرفته شد و همه تلاشهایش برای آنکه دارای ثبات باشد بی نتیجه ماند. رأی گیری در هفته آینده برای انحلال کنست قطعا به منحل شدن آن خواهد انجامید چرا که ائتلاف با چنین تصمیمی موافقت کرده است و در عین حال مخالفان به رهبری نتانیاهو نیز به همین تصمیم رأی خواهند داد.»

این متخصص امور اسرائیل تصریح کرد بین لاپید و بنت توافق شده است اگر کابینه اسرائیل وارد مرحله انتقالی شود لاپید با حفظ سمت وزارت خارجه، نخست وزیر شود و بنت معاون او شود.

مقداد تصریح کرد لاپید تا زمان برگزاری انتخابات کنست و موفقیت آن برای تشکیل یک کابینه جدید، نخست وزیر کابینه اشغالگر باقی خواهد ماند. وی تصریح کرد انتخابات اکتبر آینده برگزار خواهد شد.

این کارشناس فلسطینی تصریح کرد اشغالگران وارد بحرانی عمیق‌تر از بحران قبلی خواهند شد که طی آن چهار انتخابات کنست ظرف دو سال قبل از تشکیل کابینه لاپید و بنت برگزار شد.

این کارشناس سیاسی پیش بینی کرد بحران جدید از قبلی عمیق‌تر خواهد شد چرا که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد نتایج کنست به نفع لیکود یا هیچ حزب دیگری نیست.

عصمت منصور دیگر تحلیلگر و نویسنده فلسطینی گفت تصمیم رژیم اشغالگر برای انحلال کنست قابل پیش بینی بود. این کابینه مدت زمانی بود که اکثریت را از دست داده بود و نمی‌توانست قانونگذاری کند و قوانین را به تصویب برساند.

این کارشناس افزود رژیم اشغالگر به گفتمان حراج سیاسی و مسابقه برای دستیابی به آراء راستگرایان باز خواهد گشت و احزاب و طرف‌های متعددی آماده می‌شوند تا پس از تجربه یک سال حضور در میان مخالفان به حکومت بازگردند که بنیامین نتانیاهو در صدر آنهاست.

منصور درباره برجسته‌ترین علل سقوط کابینه اسرائیل تصریح کرد کابینه بنت متحمل ضربات بزرگی از طرف‌های متعدد شده است که نخستین ضربه از مقاومت فلسطین و عملیات‌های ویژه آن و حوادثی است که در جنین و عملیات‌هایی که در داخل سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ میلادی رخ می‌دهد.

منصور گفت یکی از عوامل قوی در سقوط کابینه اسرائیل، ناتوانی اش در اداره احزاب موجود در ائتلاف کابینه است که تضاد گسترده‌ای میان آن‌ها حاکم بود.

این تحلیلگر درباره پیش بینی‌ها در خصوص آینده راستگرایان اسرائیلی و در صدر آن‌ها نتانیاهو گفت شاید او موفق شود به قدرت برسد اگرچه چنین کاری برای او آسان نخواهد بود.

منصور گفت: «نتانیاهو شاید این بار موفق شود ۶۱ کرسی به دست آورد و احزاب را جذب کند و یک کابینه از راستگرایان تشکیل بدهد و شاید هم هیچ فرصتی برای تشکیل کابینه وجود نداشته باشد مگر آنکه فقط از راستگرایان تشکیل شود.»

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در این خصوص نوشت اختلافات ایدئولوژیکی عمیق بین احزاب مشترک در ائتلاف، یک ائتلاف غیر عملی به وجود آورده است تا جاییکه اعضا بر سر سیاست‌های مربوط به شهرک‌ها در کرانه باختری و فلسطینیان و مسائل دینی و حکومتی درگیر می‌شوند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز نوشت بحران مستقیمی که کابینه اسرائیل با آن روبروست ناتوانی اش در احیای لوایحی است که برای اجرای قانون اسرائیل در حق شهرک نشینان یهود در کرانه باختری لازم است و علت این ناتوانی نیز مخالفت نمایندگان عرب در ائتلاف است و همین خشم نمایندگان راستگرا را برانگیخته است.

غافلگیری نتانیاهو:

بحران به اینجا ختم نشده است و نتایج نظرسنجی رادیو اسرائیل دیروز نشان داد حزب لیکود به ریاست نتانیاهو ۳۶ کرسی در انتخابات در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام به دست خواهد آورد.

این نظرسنجی نشان داد حزب «آنجا آینده‌ای است» به ریاست لاپید ۲۰ کرسی و صهیونیسم دینی نیز ۱۰ کرسی و آبی – سفید به ریاست بنی گانتس وزیر جنگ کنونی هشت کرسی کسب خواهد کرد. احزاب شاس و یمینا به ریاست بنت و حزب کار نیز هفت کرسی خواهند داشت.

حزب یهدوت هتورات نیز شش کرسی و فهرست مشترک هم شش کرسی به دست خواهند آورد، اما اسرائیل خانه ماست نیز پنج کرسی و امید جدید به ریاست گدعون ساعر چهار کرسی و فهرست عربی متشکر به رهبری منصور عباس نیز چهار کرسی خواهند داشت. این نظرسنجی تأیید کرده است مخالفان ۵۹ کرسی به ریاست نتانیاهو کسب خواهد کرد و ائتلاف کنونی ۵۵ کرسی به دست خواهد آورد./۹۸۸/

ارسال نظرات