۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۷۱۳۳۱۰

شماره ۸۲ فصلنامه «اندیشه دینی» منتشر شد

شماره ۸۲ فصلنامه «اندیشه دینی» منتشر شد
هشتاد و دومین فصلنامه «اندیشه دینی» به صاحب امتیازی دانشگاه شیراز با مدیر مسؤولی قاسم کاکایی و سردبیری عبدالعلی شکر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، هشتاد و دومین فصلنامه «اندیشه دینی» به صاحب امتیازی دانشگاه شیراز با مدیر مسؤولی قاسم کاکایی و سردبیری عبدالعلی شکر منتشر شد.

این فصلنامه در 2 مقاله منتشر شده و عناوین، نام نویسندگان و چکیده مقالات به شرح زیر است:

بررسی نظریه نبوت الهی و نبوت طبیعی

محمدعلی اسماعیلی؛ مهری چنگی آشتیانی

چکیده: مسأله الهی یا طبیعی‌انگاری نبوت از گذشته مورد توجه الهی‌دانان بوده، با عناوین مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. اما به‌نظر می‌رسد همچنان ابهاماتی در تحریر مسأله مشهود است و این نظریه تاب تقریرهای مختلفی را دارد. از رهگذر جستار حاضر که با روش توصیفی تحلیلی و با هدف تحریر و ارزیابی این مسأله ارائه شده، آشکار می‌شود که نظریه «الهی‌انگاری نبوت» دو تقریر متفاوت دارد که تقریر اول در مقابل «مشروط‌انگاری» و تقریر دوم در مقابل «طبیعی‌انگاری» قرار دارد. تقریر اول میان اهل حدیث و عدلیه، تقریر دوم میان عدلیه و فلاسفه مورد گفتگوست. به باور اهل حدیث و برخی اشاعره، دریافت مقام نبوت وابسته به هیچ شرطی نیست و تنها تابع مشیت خداست. در مقابل، عدلیه دریافت نبوت را مشروط به یک سلسله شروط می‌دانند که شخص را شایسته دریافت این مقام می‌نماید برخی فیلسوفان با پذیرش «طبیعی‌انگاری نبوت»، رسیدن به مقام نبوت را بر پایه یک سلسله قوانین طبیعی جهان و ناظر به استعدادهای ویژه انسانی تصویر می‌کنند بدون اینکه نیازمند مؤلفه‌ای بنام «اصطفاء الهی» باشد.درمقاله حاضر همه این مواردمورد بحث وبررسی قرار می گیرد.

ارائه‌ی الگوی وحدت عالم ماده براساس مبانی حکمت متعالیه و فیزیک جدید

سپیده رضی؛ جعفر شانظری؛ افشین شفیعی

چکیده: کشفیات و تجربه‌های زیاد در ابتدای قرن بیستم نشان ‌داد که فیزیک کلاسیک برای به تصویر کشیدن صورت صحیحی از عالم طبیعت کافی نیست و همین نارسائی‌ها منجر شد تا تفکر بشر در مسیر جدیدی از علم فیزیک قرار گیرد. در نگرش جدید فیزیک، نگاه به پدیده‌های هستی‌، نگاه به اجزای جدانشدنی و در کنش و واکنش یک کل هماهنگ است. از سوی دیگر در حکمت متعالیه با توجه به مبانی فلسفی صدرا مانند تشکیک طولی و عرضی، وجود زمان مشترک و... نظامی از عالم طبیعت توصیف شده که با یافته های جدید فیزیک مسانخت بسیار دارد. یکی از بزرگ‌ترین نتایج این کاوش آن است که اشیای مادی به صورت متمایز از یکدیگر نیستند، بلکه به-گونه‌ی جدایی‌ناپذیر، به محیط پیرامون خود متصل شده‌اند و خواص آن‌ها تنها بر حسب ارتباط آن‌ها با کل جهان قابل درک است. این روابط تا فواصل دوردست عالم کبیر و تا ستارگان و کهکشان‌های بسیار دور کشانیده می-شود و درنهایت با تلفیق این دو نگرش، وحدت عالم هستی در جهان ماکروسکوپی نمایان می‌شود. تلفیق دست آوردهای جدید علوم طبیعی با تفکر فلسفی گامی رو به جلو در شناخت بهتر و کامل‌تری از عالم طبیعت است.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره فصلنامه «اندیشه دینی» می توانند به نشانی شیراز، مجتمع دانشگاهی ارم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی یا به نشانی اینترنتی این فصلنامه به  آدرس jrt.shirazu.ac.ir/journal مراجعه کنند و با شماره تلفن 0 (071) 36134288تماس بگیرند.

ارسال نظرات