۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۷۱۳۳۷۱

مقدمه‌ای برای گران‌تر شدن بلیت‌ پروازهای داخلی؛ دلاری شدن نرخ برای اتباع خارجی

مقدمه‌ای برای گران‌تر شدن بلیت‌ پروازهای داخلی؛ دلاری شدن نرخ برای اتباع خارجی
انجمن شرکت‌های هواپیمایی از ایرلاین‌ها درخواست کرد تا نرخ بلیت پروازهای داخلی را از اتباع غیرایرانی به دلار اخذ کنند که رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی این طرح را غیرکارشناسی دانست و آن را مقدمه‌ای برای گران‌تر شدن بلیت‌ پروازهای داخلی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ؛ انجمن شرکت‌های هواپیمایی در آذرماه سال 1400 در بحبوحه گرانی بلیت پروازها در مسیرهای داخلی، در دستورالعملی به ایرلاین‌ها، نرخ بلیت در مسیرهای داخلی را برای مسافر غیرایرانی متفاوت اعلام کرد. بر این اساس، سقف نرخ پروازهای داخلی زیر یک ساعت 100 دلار و از یک ساعت بیشتر 150 دلار تعیین شده است.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی نیز گفته بود: محاسبه قیمت فروش بلیت به این مسافران معادل قیمت "بیزینس‌کلاس" است. این مصوبه به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده و مسافرانی که بخواهند با گذرنامه بلیت خریداری کنند، اتباع خارجی محسوب می‌شوند.

حالا اما پس از گذشت حدود هفت ماه از ابلاغ آن دستورالعمل، تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی به دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز فروش بلیت اطلاع دادند از ابتدای تیرماه 1401 نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی برای اتباع غیرایرانی ارزی محاسبه می‌شود.

در همین راستا حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان در گفت‌و‌گو با تسنیم با انتقاد شدید از طرح مذکور آن را کاملا ًغیرکارشناسی و ناکارآمد خواند و با تأکید بر این مطلب که این موضوع باعث کاهش میزان گردشگران ورودی به کشور خواهد شد، آن را صرفاً بهانه و دستاویزی از سوی چند شرکت هواپیمایی برای افزایش نرخ بلیت‌ها دانست.

وی با اشاره به این مطلب که در هیچ نقطه‌ای از دنیا این موضوع مشاهده نمی‌شود که نرخ هواپیما با ارزی غیر از ارز رایج یا به تعبیر دقیق‌تر پول رسمی آن کشور محاسبه شود، گفت: این مسئله قطع به یقین تاکنون درهیچ کشوری مسبوق به سابقه نبوده است.

رفیعی در ادامه با تأکید بر این مطلب که این رویه تأثیر نامناسبی بر روی جذب گردشگران خارجی خواهد گذاشت، بیان کرد: اتخاذ و اجرای این رویه باعث خواهد شد تا اندک گردشگران خارجی نیز که هم‌اکنون به ایران مسافرت می‌کنند از سفر به ایران منصرف شوند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان توضیح داد: برای تحلیل درست از این ماجرا این موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت است که نحوه و دلایل نرخ محاسبه کنونی بلیت هواپیما به قیمت فعلی را به صورت دقیق و موشکافانه بررسی کنیم.

مطابق با صحبت‌های این فعال بخش خصوصی گردشگری، بر اساس آمار ادعایی مسئولین در حال حاضر صرفاً چیزی در حدود 3 درصد مردم از امکانات حمل و نقل هوایی استفاده می‌کنند که این افراد از قشر مرفه جامعه هستند و این در حالی است که از این سه درصد نیز 65 درصد استفاده‌کنندگان در واقع نیروهای دولت هستند که به منظور انجام امور اداری خود و در قالب مأموریت از هواپیما برای سفر استفاده می‌کنند که با یک حساب سرانگشتی نتیجه باید گفت چیزی در حدود یک درصد از مردم عموم جامعه از حمل‌ونقل هوایی استفاده می‌کنند.

به اعتقاد وی، بر پایه این استدلال و در صورت پذیرش این فرض باید لاجرم به این حکم قائل شویم که چرا باید برای یک درصد مردم از منابع دولتی و در واقع جیب تمام مردم هزینه شده و بنزین یارانه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی اختصاص یابد؟

رفیعی همچنین اظهار کرد: اگر فرضاً همه این مسائل محکوم به صحت باشد باید در مقابل این پرسش را مطرح کنیم که چه تضمینی وجود دارد که با آزادسازی نرخ خدمات به همین یک درصد احصا شده قابل ارائه باشد؟

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان با طرح این پرسش تأکید کرد که مسئله آزادسازی نرخ برای مسافران خارجی صرفاً و منحصراً دستاویز و به تعبیر بهتر بهانه‌ای برای هموار کردن و باز شدن مسیر گران‌تر کردن بلیت هواپیما است.

این فعال بخش خصوصی گردشگری این مسئله در امتداد مسیر زیاده‌خواهی ایرلاین‌ها برای افزایش هرچه بیشتر قیمت بلیت هواپیما خواند و با انتقاد شدید از این طرح، آن را نامیمون و نامبارک خواند و اظهار کرد: این بخشنامه‌ای خود نوشته است که پیش‌نویس آن توسط دو یا سه ایرلاین مشخص نگاشته شده و هم‌اکنون نیز این شرکت‌ها به دنبال آزمون و خطا برای درک این مسئله که با تاب این موضوع در بین آحاد مردم برای افزایش قیمت بلیت‌ها به چه نحوی است؟

وی با بیان این مطلب که این طرح کاملاً غیرکارشناسی، عبث و بیهوده است عنوان کرد: جای بسی تعجب است که نهادهای نظارتی چگونه در مقابل این مسئله که مقدمه‌ای بر گرانی‌ها است سکوت کرده‌اند؟

رفیعی این اقدام غیرکارشناسی را عاملی بسیار بازدارنده در جذب گردشگران خارجی خواند و تأکید کرد: این موضوع باعث دفع گردشگران در عرصه‌های گوناگون خصوصاً گردشگری سلامت و در نهایت گرایش آنها به کشورهای همسایه از جمله ترکیه خواهد شد؛ چراکه نرخ بلیت هواپیما برای سفر به ترکیه بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان همچنین اذعان کرد: این اقدام جدای از اثر نامناسب بر جذب گردشگران خارجی باعث جذب هرچه بیشتر گردشگران داخلی نیز به کشورهایی همچون ترکیه خواهد شد؛ چراکه نرخ بلیت خطوط هوایی این کشور از رهگذر این اقدام دوصد چندان برای مسافران ایرانی جذاب خواهد شد‌‌.

این فعال بخش خصوصی گردشگری با تأکید بر این مطلب که میزان استفاده گردشگران و اتباع خارجی از پروازهای داخلی بسیار ناچیز و نادر است، گفت: در عمده موارد گردشگران با پرواز خارجی مستقیم وارد تهران شده و به صورت زمینی به شهرهای توریستی مقصد نظیر اصفهان و شیراز سفر می‌کنند و کمتر از خطوط هواپیما برای ترددهای داخلی ایران استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به حجم بالای گردشگران عراقی به کشور، بیان کرد: اجرای این طرح یقیناً باعث انجام اقدام مشابه و متقابل از سوی برخی از دیگر کشورهای پرتردد و همسایه نظیر عراق نیز خواهد شد که در نهایت به صنعت گردشگری کشور ضربه وارد می‌کند.

رفیعی در انتها با اشاره به عدم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با وجود تأکید بر اجرایی شدن آن در برنامه پنجم و ششم توسعه، خاطرنشان کرد: آزادسازی یعنی نباید ارگان یا نهادی نرخ دستوری تعیین کند و این کیفیت و کمیت خدمات قابل ارائه است که در تعیین قیمت از سوی مشتری تأثیرگذار است؛ اما هم‌اکنون این اتفاق ابداً رخ نمی‌دهد و شاهد تعیین دستوری قیمت از سوی نهادهای حاکمیتی و دولتی هستیم؛ بنابراین مطابق مصوبه موجود انجمن شرکت‌های هواپیمایی حق اعلام دریافت نرخ دلاری از مسافران خارجی در خطوط داخلی را ندارد.

ارسال نظرات