۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۷۱۳۵۵۸

پویشی برای انتقال تجربه‌های ازدواج آسان

پویشی برای انتقال تجربه‌های ازدواج آسان
دبیر ستاد «هفته ملی ازدواج» با اشاره به برنامه‌های هفته ملی ازدواج گفت: بانک مرکزی باید درباره نابسامانی‌ها در پرداخت وام ازدواج تدبیری بیندیشد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس؛ حجت الاسلام مهدی متقی‌فر دبیر ستاد «هفته ملی ازدواج»  و همچنین مدیرکل توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان صبح امروز درباره هفته ازدواج گفت: وزارت ورزش و جوانان سالیان سال به صورت ملی در سراسر کشور برنامه‌های مفصلی را طراحی و اجرا می‌کند و با همکاری دستگاه‌های مختلف امسال هم بر اساس سنوات گذشته این اتفاق افتاده‌است و ما برنامه‌های پیشنهادی خود را به دستگاه‌های مختلف ارسال کرده‌ایم. خود وزارت ورزش و جوانان و ادارات کل ما در استان‌های ما برنامه‌های متعددی در گرامیداشت هفته ازدواج دارد که قرار است از جمعه دهم تیرماه روز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا است برنامه ها آغاز و تا شانزدهم تیرماه که هفته ازدواج است ادامه پیدا کند.

دبیر ستاد هفته ملی ازدواج درباره شعار امسال گفت: شعار امسال ما «ازدواج آسان و آسمانی» است و برای اینکه بتوانیم در بحث ازدواج آسان و حذف تشریفات عروسی‌ها گامی برداریم و فرهنگسازیمان را در این راستا قراردادیم و با همکاری و سازمان زیباسازی شهر تهران از جمعه بیلبوردهای شهر تهران را در حوزه ازدواج آسان خواهیم داشت و این اتفاق همزمان هم از جهت رسانه‌ای و هم از جهت فضای شهری در حال شکل‌گیری است  برای اینکه بتوانیم یک فرهنگ سازی را در حوزه ازدواج آسان داشته باشیم.

پویشی برای انتقال تجربه‌های ازدواج آسان

متقی‌فر درباره مثبت شدن نرخ ازدواج در دوسال گذشته گفت:«ما در دومین سال متوالی افزایش ازدواج را داشتیم که طبق بررسی های انجام شده این افزایش به سبب حذف تشریفات و و یک سری از مراسمات اضافه برای زوجین بوده است بر اساس همین هم امسال شعارمان را آسان و آسمانی گذاشتیم که انشاالله بتوانیم با فرهنگ سازی این کار را نهادینه کنیم و دوباره جامعه بتوانیم شاهد افزایش نرخ ازدواج باشیم.

متقی‌فر درباره تعامل با مردم دوسویه با مردم درباره فرهنگسازی ازدواج آسان افزود: از روز جمعه قرار است پویشی راه‌اندازی شود تا کسانی که ازدواج آسان داشته‌اند تجربه هایشان را از این ازدواج  به ما منتقل کنند و بر اساس قرعه کشی جوایزی را برایشان در نظر گرفته‌ایم که این پویش هم تحت عنوان «آسان و آسمانی» اتفاق خواهد افتاد.

همچنین بر اساس سنوات گذشته کارهایی مانند اهدای جهیزیه، افتتاح مرکز تخصصی مشاوره و بسته‌های مشاوره رایگان و بحث های آموزشی که سالیان سال است اتفاق می‌افتاد هم امسال هم بر اساس روال قبل ادامه خواهد داشت که باید از طریق ادارات کل استانی پیگیری شود.

دبیرستاد هفته ملی ازدواج درباره آمار‌های ازدواج‌های ثبت شده در دوسال اخیر اعلام کرد:«نرخ ازدواج در سال ۱۳۹۹ ۵۵۶ هزار و ۷۲۷ مورد بوده است که در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۵۶۸ هزار و ۹۳۰ مورد بوده است کتاب استاد ۱۲۰۳ مورد بیشتر بوده است ست و این یعنی حدود ۲.۲ درصد رشد در آمار ازدواج را نسبت به سال قبل از خود نشان می دهد.

با صنوف درگیر ازدواج برای تسهیل ازدواج همکاری می‌کنیم

متقی‌فر درباره مساله ازدواج جوانان دهه شصتی و بحران ازدواج دهه‌شصتی‌ها و تسهیلات اختصاصی برای دهه شصتی‌ها نیز گفت:قانون جوانی جمعیت تقریباً شامل همه عزیزانی است که ازدواج می کنند. اما معاونت زنان ریاست جمهوری یک مفصل مصوبه‌ای در این خصوص تصویب کرده است که کسانی که دهه شصتی هستند و ازدواج کنند یک مبلغ وام برای آنها مشخص شده‌است که به آنها تعلق میگیرد که البته این مصوبه روستایی است. من در آینده حتما در حوزه تجرد قطعی صحبت‌هایی را خواهم داشت اما هنوز نمی توانم به شما درباره آمار تجرد قطعی به دلیل اختلاف نظرهایی که وجود دارد عدد اعلام کنم.

مدیرکل توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره همکاری با صنوف درگیر ازدواج گفت:مجمع خیرین ما با صنف تالار دارها آرایشگرها و خدمات عروسی ارتباط گرفته است و الان در بعضی از استانهای ما یک سری از تالارها و کسانی که خدمات عروسی و ازدواج ارائه می دهند تفاهم‌نامه هایی را برقرار کردند که بتوانند به زوجین خدمات با درصد پایین‌تر و تخفیف بیشتر بدهند. این نکته بسیار مهم است که به فرهنگ سازی فقط برای مردم نیست بلکه فرهنگ سازی برای دست اندرکاران و فروشنده ها خدمات دهندگان حوزه ازدواج نیز وجود دارد و ما همه تلاشمان را می‌کنیم که در این حوزه هم ورود جدی داشته باشیم و بتوانیم خدمات ازدواج و عروسی را تسهیل کنیم.

هرساله مبلغ قابل توجهی به مراکز مشاوره رایگان کمک می‌شود

متقی‌فر درباره تلاش برای کاهش آمار طلاق نیز به خبرنگاران گفت:مهمترین نکته برای پیشگیری از طلاق انتخاب آگاهانه و درست است. وزارت ورزش و جوانان با داشتن مراکز تخصصی ازدواج و خانواده تلاش می‌کند به این موضوع کمک کند و  همین الان که من در خدمت شما هستم ۵۰۰ مرکز مشاوره ازدواج و خانواده در سراسر کشور بحث مشاوره پیش از ازدواج را در برنامه‌های خود دارند. ما قائلیم اگر زوجین ما در مشاوره پیش از ازدواج ورود پیدا کنند ازدواج بهتری شکل خواهد گرفت. ما بحث مشاوره رایگان هم در معاونت جوانان داریم و سالانه یک عدد بسیار خوبی از مراکز مشاوره رایگان حمایت می‌کنیم تا به زوجینی که شاید محدودیت مالی برای هزینه مشاوره دارند کمک شود تا از این مراکز به شکل رایگان استفاده کنند.

متقی‌فر درباره بحث واسطه‌گری در حوزه ازدواج نیز به خبرنگاران گفت:«ما بر اساس قانون جوانی جمعیت مکلف هستیم که با همکاری و تایید سازمان تبلیغات اسلامی مجوز مراکز همسریابی را صادر کنیم و برای همین در حال تدوین آیین‌نامه و راه‌اندازی سامانه‌ای هستیم و سازمان تبلیغات اسلامی نیز در تدوین آیین نامه با ما همکاری می‌کند.

بانک مرکزی باید درباره نابسامانی‌ها در پرداخت وام ازدواج تدبیری بیندیشد

دبیر ستاد هفته ملی ازدواج به نابسامانی‌های پرداخت وام ازدواج نیز اشاره کرد و درباره تلاش مسوولات معاونت جوانان نیز گفت:دکتر یامین پور واقعاً در حوزه برطرف کردن موانع بر سر راه جوانان در حوزه ازدواج انصافاً تمام تلاششان را می کنند.بحث وام ازدواج یکی از آن اتفاقاتی است که واقعاً نیاز به پیگیری و جریان‌سازی اساسی دارد. ما شاهدیم که این اتفاق باعث حرکت هم شده است. همین پیگیری های متعدد در وام ازدواج باعث شده که ما رشد قابل توجهی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به زمان مشابه سال قبل داشته باشیم.

وی بیان داشت: از ابتدای سال جاری تا ۶ تیرماه ۱۴۰۱ تعداد ۲۱۰ هزار فقره وام ازدواج به ارزش ریالی ۲۸۵هزار ۷۳۱ میلیارد ریال پرداخت شده اس و اگر بخواهیم مقایسه کنیم با توجه به مورد مشابه سال گذشته رشد بیش از ۷۱ درصدی را در سه ماهه اول سال داشته ایم ما این را قبول داریم که مشکلات و موانع متعددی وجود دارد یکی از مشکلاتی که بند قبلا هم اشاره کردم بحث ضمانت وام ازدواج است که یکی از مهمترین مسائل جوانان ماست و باید بانک مرکزی در این مورد فکری بکند و این سلیقه ای عمل کردن بانک ها باعث شده است که مشکلات متعددی را برای جوانان ما به وجود بیاورد.

متقی فر گفت: از  دیگر مشکلات وام ازدواج مشخص نبودن سقف زمانی است یعنی جوان ما برای وام ثبت نام می‌کند اما مشخص نمی‌شود چه زمانی به شعبه ارجاع داده می‌شود. ممکن است یک نفر یک روز و کس دیگر ۶ماه طول بکشد. از آن طرف برای پرداخت هم زمانی را مشخص نمی‌کند. یعنی حتی همه مدارکش را هم که می‌دهد باز مشخص نیست کی وام به او داده می‌شود. و این نابسامانی‌ها گاهی موجب بهم ریختن زندگی زوجین می‌شود که ما پیگیریم که با کمک بانک مرکزی حتما تدبیری اندیشیده شود تا ما بتوانیم به جوانانمان کمک کنیم.

متقی‌فر در پایان روزشمار هفته ملی ازدواج را نیز اعلام کرد که به این شرح است:
جمعه ۱۰ تیرماه: ازدواج بهنگام ؛ آگاهانه آسان و پایدار
شنبه۱۱ تیرماه:پیش از ؛ زندگی پایدار
شنبه ۱۲ تیر ماه: خیرین ترویج و تسهیل ازدواج
دوشنبه ۱۳ تیر ماه: آموزش مهارت های ؛ جامعه سالم
سه شنبه ۱۴ تیر ماه: ترویج فرزندآوری جامعه پویا و بالنده
دوشنبه ۱۵ تیرماه: فضای مجازی و سواد رسانه ای و آگاهی‌بخشی و جوانان
پنج‌شنبه ۱۶ تیرماه: سبک زندگی اسلامی خانواده باز نشاط

انتهای پیام/ ت 14

ارسال نظرات