۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۷۱۳۷۳۱
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی تأکید کرد؛

لزوم تلاش مضاعف مسئولان برای دستیابی مجدد به خودکفایی در زمینه گندم

لزوم تلاش مضاعف مسئولان برای دستیابی مجدد به خودکفایی در زمینه گندم
حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با تأکید بر تلاش برای دستیابی مجدد به خودکفایی گندم گفت: باید مسؤولان به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و حمایت کنند که در این زمینه بار دیگر خودکفا شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌ جمعه بجنورد، امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مرکز استان که با حضور مردم نمازگزار در محل مصلای امام خمینی(ره) بجنورد برگزار شد، با اشاره به اهمیت کار و تلاش برای بهبود معیشت و وضعیت اقتصادی در مکتب اسلام، اظهار کرد: اینکه فرد کار و تلاش کند تا هم نیاز خود را برطرف کرده و هم بتواند به دیگران و جامعه کمک کند در اسلام به‌صورت مؤکد سفارش شده است.

وی افزود: کار و فعالیتی که وابستگی نظام اسلامی به بیگانه و غیرمسلمان را قطع کرده و نظام دینی را سرافراز و سربلند می‌کند بسیار با ارزش است؛ ازاین‌رو فعالان عرصه اقتصادی اگر با این هدف فعالیت کنند مصداق افراد مجاهد و ارزشی می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری ادامه داد: بر اساس روایات دینی فعالان اقتصادی و تولیدگران بخش‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی گنج‌های جامعه و مردم محسوب می‌شوند و اگر با اهداف والای فوق فعالیت کنند فردای قیامت از بالاترین جایگاه‌ها در نزد حق‌تعالی برخوردار خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه کار اقتصادی جزء امور عبادی است، خاطرنشان کرد: کسانی که با نیت نیک در راستای تأمین غذا و مایحتاج جامعه فعالیت می‌کنند در زمره مجاهدان فی سبیل الله هستند و باید مسؤولان امر از آن‌ها حمایت لازم را داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری در ادامه با تأکید بر تلاش مضاعف برای دستیابی مجدد به خودکفایی گندم، گفت: در مقطعی در زمینهٔ تولید گندم به خودکفایی رسیدیم؛ اما به دلیل کم‌توجهی‌های صورت گرفته، افت کردیم به‌گونه‌ای که سال گذشته بخش قابل‌توجهی از گندم موردنیاز کشور را وارد کردیم؛ اما باید مسئولان به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و از کشاورزان حمایت کنند که در این زمینه بار دیگر خودکفا شویم.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی اظهار کرد: در مقابل وظایف و مسئولیت‌های تولیدکنندگان، برخی مسئولیت‌ها نیز بر عهده مصرف‌کنندگان قرار دارد که از آن جمله اعتدال در مصرف است؛ زیرا زیاده‌روی و اسراف آثار مخرب فراوانی بر تولید و جامعه دارد.

وی تصریح کرد: مصرف انرژی ما نسبت به میانگین دنیا بیش از دو برابر است که این میزان مصرف اضافه در شأن جامعه اسلامی نیست، به‌ویژه آن‌که امروز منابع ما به‌ویژه در حوزه آب محدود است و زیاده‌روی در مصرف آن به‌هیچ‌عنوان پذیرفتنی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری افزود: همچنین ضایعات فراوانی که در مصرف مواد مختلف ازجمله در مصرف نان شاهد آن هستیم پذیرفتنی نیست و در این راستا هم مردم و هم نانوایان باید اهتمام ویژه‌ای به تغییر وضعیت موجود داشته باشند./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات