۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۷۱۳۹۲۸
معرفی کتاب؛

شادی در آموزه‌های علوی

شادی در آموزه‌های علوی
کتاب «شادی در آموزه‌های علوی» اثر حجت الاسلام عینلو است که با همت انتشارات دانشگاه معارف اسلامی منتشر شده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «شادی در آموزه‌های علوی» اثر حجت الاسلام مرتضی عینلو است که با همت انتشارات دانشگاه معارف اسلامی در ۱۸۴ صفحه وزیری چاپ و منتشر شده است.

دین مبین اسلام برای رساندن انسان به سرمنزل سعادت و رستگاری به تمام نیازهای آدمی در ابعاد گوناگون آن توجه دارد، ازاین‌رو آموزه‌های اسلامی در عرصه‌های مختلف حیات بشری مشحون از گوهرهای ناب است که توجه و عمل به آنها موجبات کمال انسان را فراهم می‌سازد.

یکی از موضوعاتی که می‌توان از اقیانوس ژرف روایات اسلامی به‌ویژه فرمایش‌های گهربار امیرمؤمنان علی (ع) آن را اصطیاد نمود، موضوع شادی در آموزه‌های علوی است که انسان بر پایه آن می‌تواند در برابر ناملایمات، بلاها و سختی‌های دنیوی، قدرت تاب‌آوری و تحمل خویش را افزایش دهد و لحظه‌لحظه زندگی خویش را با آرامشی وصف‌ناپذیر توأم با امید و توکل به خدای متعال همراه سازد.

حجت‌الاسلام مرتضی عینلو در این اثر کوشیده است تا با بهره‌گیری از راهنمایی‌های حجج اسلام عبدالله موحدی‌محب و محمدرضا احمدی به بررسی شادی، چیستی، عوامل و تأثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان از دیدگاه امیرمؤمنان (ع) بپردازد.

این اثر در پنج فصل به سامان رسیده است:

فصل یکم به کلیات و مفاهیم اختصاص دارد و در آن به بیان مفهوم‌شناسی شادی و واژه‌های معادل و مقابل آن و بیان انواع شادی پرداخته است؛

فصل دوم آداب و آفت‌های شادمانی را از دیدگاه امیرمؤمنان (ع) تحلیل نموده است؛

فصل سوم عوامل شادمانی را از منظر حضرت علی (ع) بازنمایانده است و نقش باورهای دینی و رفتارهای اخلاقی، مناسک عبادی و عناصر مادی و لذت‌های طبیعی و عوامل ماورایی در شادمانی را در این عرصه واکاویده است؛

فصل چهارم آثار فردی و اجتماعی شادی از منظر امام علی(ع) را بررسی نموده است و در فصل پنجم به آسیب‌شناسی شادی از دیدگاه امیرمؤمنان (ع) پرداخته است.

ارسال نظرات