۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۷۱۳۹۳۸

 سیاست صدور بحران، در آغاز کار از سوی رژیم صهیونیستی

 سیاست صدور بحران، در آغاز کار از سوی رژیم صهیونیستی
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی به قدرت می رسد که مشکلات امنیتی و اجتماعی این رژیم در حال توسعه است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پس از انحلال کنست رژیم صهیونیستی و آمادگی این رژیم برای برگزاری پنجمین انتخابات پیش از موعد طی 4 سال، براساس توافقی که در زمان تشکیل کابینه ائتلافی کنونی در ژوئن 2021 شکل گرفته بود، به دلیل آنکه شکست ائتلاف بر اثر خروج اعضای حزب «یمینا» بود، «نفتالی بنت» از نخست وزیری خلع، «یائیر لاپید» به عنوان نخست وزیر دولت موقت تا زمان شکل گیری ائتلاف بعدی هدایت کابینه را بر عهده خواهد داشت. کسی که یک دهه پیش از دنیای رسانه و هنر وارد عرصه سیاست شد.

 زندگی «یائیر لاپید»  

«یائیر لاپید»، در 5 نوامبر 1963 میلادی در تل آویو به دنیا آمد. پدرش «یوسف لاپید» مشهور به «تامی» یک روزنامه نگار و بعدها سیاستمدار متولد یوگسلاوی سابق و از مدعیان نجات از هولوکاست بود. مادرش «شولامیت» نویسنده مشهور داستان های پلیسی سریالی بود که قهرمان آن یک روزنامه نگار زن بود. او در خانه دو روزنامه نگار در محله «الیاهوم بزرگ شد. او در دوره نوجوانی یک بوکسور بود. در دوره دبیرستان در مدرسه تربیت بدنی عبری تحصیل کرد اما بدون آنکه آن را پایان برساند، تحصیل را رها کرد. او به عنوان روزنامه نگار، ستون نویس، فیلمنامه نویس، بازیگر، نمایشنامه نویس، شاعر ترانه و مجری تلویزیونی وارد عرصه رسانه و هنر شد.

بیشتر دوره خدمت نظامی را به عنوان خبرنگار روزنامه «کمپ» بین سال های 1982 تا 1985 در جریان جنگ اول لبنان، گذراند. جایی که بر اثر انفجار یک بمب دودزا در زمان فرود بالگرد در مکانی که او حضور داشت مبتلا به آسم شد.

سال 2012، از کار تلویزیونی دست کشید و حزب «یش عاتید» را که به معنای «آینده می‌آید» است را تأسیس کرد و از آنجا وارد عرصه سیاست شد. او در سال 2015 با ورود به کنست بیست و یکم رژیم صهیونیستی، وزیر دارایی کابینه سی و سوم رژیم صهیونیستی شد و به عنوان رئیس اپوزیسیون در مقابل نتانیاهو قرار گرفت.

سال 2020 یک قدم تا رسیدن به نخست وزیری فاصله داشت. جایی که با ائتلاف با «بنی گانتس»، توانست بر راستگرایان پیشی گیرد اما خیانت یکباره «بنی گانتس» به وی که با ائتلاف «گانتس» با «نتانیاهو» رقم خورد او را از رسیدن به قدرت دور کرد. اما در می 2021 هنگامی که «نتانیاهو» نتوانست ائتلاف کابینه را تشکیل دهد، با «نفتالی بنت» ائتلافی را برای تشکیل کابینه به وجود آورد. قرار بود او پس از گذشت دو سال، در سال 2023 میلادی، نخست وزیر دوره ای همین کابینه باشد اما با انحلال کنست، حالا او به پست نخست وزیر موقت رسیده است.

 نگاهی به چینش احزاب در آخرین نظرسنجی‌ها

نزدیکی «نتانیاهو» به قدرت  

براساس آخرین نظرسنجی‌های انجام شده در رژیم صهیونیستی، راستگرایان دارای 59 کرسی و ائتلاف کابینه فعلی- که مجموعه‌ای از احزاب میانه و چپ را در خود دارد- حدود 51 کرسی در اختیار دارد. این در حالی است که حزب «یمینا» به ریاست «آیلت شاکد» با 4 کرسی قرار است به راستگرایان بپیوندد. از سوی دیگر فهرست مشترک عربی با 6 کرسی به سمت هیچ یک از دو جریان مذکور نمی پیوندد. به این لحاظ باید گفت اگر «آیلت» شاکد به راستگرایان بپیوندد، آنها خواهند توانست به ریاست «نتانیاهو» یک بار دیگر قدرت را در دست بگیرند. اما نکته مهم آن است که اولاً تعداد کرسی‌ها از یک نظرسنجی به نظرسنجی دیگر در حال تغییر است و دوم اینکه، پیوستن «شاکد» به راستگرایان و اصلاً به دست آوردن حداقل کرسی لازم برای ورود به کنست (4 کرسی) خود محل تردید است و ممکن است این اتفاق نیفتد.

 مشکلات امنیتی و اجتماعی 

تنها اتفاقی که- طی یکسال گذشته پس از روی کار آمدن کابینه ائتلافی «بنت»- «لاپید»- رخ داد، تصویب بودجه سال 2021 و 2022 رژیم صهیونیستی بود. این بودجه که سال 2018 تا 2021 دست نخورده باقی مانده بود مشکلاتی را برای صهیونیست‌ها به وجود آورده بود و مانعی بر سر فعالیت روزمره وزارتخانه‌ها و نهادهای حکومتی رژیم صهیونیستی شده بود. حالا این بوده تا روزهای پایانی باقی است اما اگر کابینه‌ای از دل انتخابات- که قرار است 1 نوامبر 2022 میلادی برگزار شود- بیرون آید آن کابینه تا 3 ماه فرصت خواهد داشت، بودجه را که یکی از اختلافی ترین نقاط عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی بوده- را تصویب کند. با این اوضاع صهیونیست‌ها در بهترین وضعیت در صورت تشکیل کابینه که آن هم تا حدی محال به نظر می رسد، 3 ماه نخست سال 2023 را بدون بودجه جدید طی خواهند کرد.

عدم تصویب بودجه در شرایطی که موج اعتراضات و عملیات شهادت طلبانه و فردی در کرانه باختری و سرزمین اشغالی در حال توسعه است، در کنار حوادثی مثل آتش سوزی‌های سریالی و حملات سایبری مستمر، به شدت اوضاع امنیتی صهیونیست‌ها را وخیم خواهد کرد. به همین دلیل بود که «یائیر لاپید» در نخستین اقدامی که پس از رسیدن به پست نخست وزیری صورت داد، جلسه‌ای بود که با رؤسای دستگاه امنیتی برگزار کرد.

لذا می‌توان گفت در دوره‌ای که «لاپید» قدرت را در دست دارد، عدم استقرار و بی ثباتی سیاسی به عرصه امنیتی رژیم صهیونیستی نیز افزوده خواهد شد و آنها شاهد نوعی هرج و مرج امنیتی خواهند بود.

 سیاست صدور بحران، در آغاز کار 

راهبرد صدور بحران همواره یکی از دستآوزیرهای رژیم صهیونیستی بوده است و آنها برای کمرنگ کردن مشکلات داخلی، به سمت برجسته کردن چالش‌های خارجی خیز برداشته‌اند. توجه به این مسئله از همین روزهای نخست به قدرت رسیدن «لاپید» آشکار شد و رژیم صهیونیستی با حمله به سوریه راهبرد صدور بحران را به کار گرفت. این نشان از آن دارد که وضعیت امنیتی در داخل سرزمین اشغالی چندان بر وفق مراد صهیونیست ها نیست و «لاپید» مسیری پر شیب‌تر را در مقایسه با «نفتالی بنت» در پیش گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات