۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۷۱۵۵۸۶
در حوزه علمیه خواهران مازندران شکل گرفت؛

کارگروه پژوهشی شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی

کارگروه پژوهشی شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی
مازندران - معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران مازندران از فعالیت های کارگروه پژوهشی شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی استان خبر داد.

خانم فاطمه اردشیری، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، از فعالیت های کارگروه پژوهشی شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی استان خبر داد.

وی با اشاره به اینکه همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند حوزه علمیه مادر این نظام است، افزود: یک مادر نسبت به فرزند خود بی تفاوت نیست به همین دلیل نسبت بین حوزه‌های علمیه و نظام جمهوری اسلامی، نسبت حمایت متقابل است.

اردشیری با بیان اینکه امروز مظلومیت زدایی از قرآن اهمیت زیادی دارد، ادامه داد: اگر حوزه اقتصاد یا مدگرایی باعث آسیب به فرهنگ دینی شده باید به دنبال این باشیم که با پژوهش‌های قرآنی چطور می‌ توان با این مقوله برخورد کرد و به دنبال پاسخ به این مشکل و یک کار منسجم هدفمند بود.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران مازندران با تأکید بر اینکه هر فعالیتی باید دارای پیوست پژوهشی باشد، خاطرنشان کرد: وجود یک کارگروه پژوهشی، نیازسنجی و مخاطب‌شناسی و سطح سنجی های لازم برای هر برنامه ای ضروری است.

وی با اشاره به اینکه سند چشم انداز شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان مازندران، از سال 1397 ترسیم شد، اما کار پژوهشی در این راستا انجام نگرفه است، بیان داشت: با توجه به توانمندی حوزه علمیه خواهران استان، مسؤولیت کارگروه پژوهشی شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی مازندران، از سوی نماینده ولی فقیه استان با سه راهبرد پژوهشی و با هدف تعمیق بخشیدن باورهای دینی و گسترش معارف شیعی، احیا و نشر علوم اسلامی و معارف آن و ارتقاء سطح علمی پژوهشگران در حوزه علوم اسلامی، به حوزه علمیه خواهران استان واگذار شد.

خانم اردشیری با بیان اینکه این کارگروه پژوهشی با دبیری حوزه علمیه خواهران مازندران، شورایی تحت عنوان شورای راهبردی برای ترویج فرهنگ قرآن در ابعاد مختلف آموزشی، ترویجی و پژوهشی شکل داده است، گفت: این شورا دارای کارگروه‌های متعددی است و یکی از آن ها، کارگروه پژوهشی است که حدود ۱۲ نهاد و سازمان در آن عضویت دارند.

وی با اشاره به اینکه همه فلسفه وجودی این مجموعه، هدایت تعالیم قرآنی و آموزه‌های قرآنی به عنوان یک کار بست و ساختار زندگی افراد در جامعه است، تصریح کرد: در تلاش هستیم سبک زندگی قرآنی که مطالبه مقام‌ معظم رهبری از نهادهای قرآنی و متولی امورات دینی است در بستر جامعه محقق شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران مازندران با بیان اینکه بخشی از این فعالیت، آموزشی است که مسؤولیت آن بر عهده آموزش‌ و پرورش است، خاطرنشان کرد: بخشی دیگر نیز امور پژوهشی است که مسؤولیت آن به حوزه علمیه خواهران مازندران واگذار شده است.

خانم اردشیری با اشاره به اینکه تاکنون دو جلسه از این کارگروه با دبیری معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تشکیل شد، گفت: تشکیل بانک فعالیت های پژوهشی با محوریت قرآن برای سطح سنجی و جلوگیری از موازی کاری و کاربردی سازی آن وعضویت دانشگاه هایی که دارای فعالیت های قرآنی هستند را بخشی از فعالیت انجام شده از سوی این کارگروه عنوان کرد.

وی، تمرکز بر شکل دهی سفیران هدایت با تمرکز قصص قرآنی، معرفی نماینده از سازمان ها برای شرکت در این جلسات، برگزاری جلسات کارگروه و ارائه گزارش آن به شورای قرآن استان، شناسایی مراکز پژوهش های قرآنی استان توسط اعضای کارگروه و معرفی آنها در سومین جلسه جهت ارزیابی، ساماندهی و بکارگیری، ارائه طرح و ایده توسط اعضای کارگروه با سه اولویت مبتنی بر پژوهش های قرآنی و شرکت کردن نهادها و دستگاه های اداری در کارگاه های سازمان تبلیغات را از دیگر اقدامات انجام شده این کارگروه دانست.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران مازندران، گام نخست در این کارگروه را سیاست گذاری برای خود کارگروه دانست و تصریح کرد: نهادها باید نقشه راه را ترسیم کنند تا براساس آن برنامه‌ ریزی‌های لازم انجام شود تا کارها نتیجه محور باشند./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات