۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۷۱۵۶۷۶

موضوع «سقط جنین» زیر ذره بین شبکه مستند

موضوع «سقط جنین» زیر ذره بین شبکه مستند
مستند «خونریزی» به کارگردانی محمد خوشدل‌فر با بررسی زندگی یک زن طرفدار سقط، به رویه قانونی شدن سقط جنین در آمریکا و مخالفان و موافقان این کار در این کشور می‌پردازد.

به گزارش گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، «خونریزی» که چهارشنبه 5 مرداد ساعت  ۲۲ و پنجشنبه ۶ مرداد ساعت ۹ در اولین پخش تلویزیونی‌اش از شبکه مستند سیما پخش می‌شود، موضوع سقط جنین را زیر ذره بین برده است.

خوشدل‌فر در اینباره گفت: «خونریزی» درباره موضوع سقط جنین و قانونی با همین عنوان در آمریکاست که کمتر از یک ماه پیش، بعد از 50 سال، دچار تغییراتی شد. در گذشته و در تمام ایالت‌ها، اگر کسی بعد از 4 ماهگی برای سقط جنین مراجعه می‌کرد، نباید مانع می‌شدند اما در قانون اخیر، هر ایالت می‌تواند به تنهایی تصمیم گرفته و الزامی از سوی دولت مرکزی برای آنان وجود ندارد.

وی افزود: پیشینه تاریخی این قانون و روند تصویب آن، خواست مردم آمریکا و نظرات طرفین مختلف از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که در این مستند بدان پرداخته‌ایم. همانطور که می‌دانید قانون سقط جنین همواره یکی از موضوعات پربحث بوده و نه تنها در آمریکا، بلکه در تقریبا تمام کشورها محل مناقشه بوده است.

خوشدل‌فر با اشاره به بخش مهم فیلم خود گفت: در کنار اینها، بخش مهمی از این فیلم درباره نمایش بی‌پرده عمل سقط جنین است و سعی کردیم درمورد چگونگی این کار و اثرات آن روی مادر سخن بگوییم. شاید نگاه‌ها به این اتفاق کمی ساده‌انگارانه باشد، اما سعی کردیم نشان بدهیم که عمل سقط برای آن جنین، هم رجزآور و هم دردآور است.

کارگردان مستند «خونریزی» با اشاره به روند تحقیق و پژوهش این اثر گفت: تحقیق و پژوهش این مستند توسط آقای محمدحسن صادق‌زاده انجام شد. او وقت زیادی برای این مستند گذاشت و حتی قبل از ساخت این فیلم نیز تحقیقات گسترده‌ای را درباره این موضوع انجام داده بود. بنابراین برای پژوهش کتابخانه‌ای منابع زیادی را زیر و رو کردیم. از سویی دیگر، برای تامین تصاویر آرشیوی زحمات زیادی کشیده شد. جالب است بدانید که تاکنون فیلم‌های زیادی درباره سقط جنین ساخته نشده است و به همین دلیل تصویر آرشیوی زیادی در اختیار نداشتیم.

این مستند در مرکز مستند سفیر فیلم تهیه‌شده و از عوامل آن می توان به نویسنده: علی پورمؤمن، مجری طرح: محمدرضا بورونی،‌ پژوهشگر: محمدحسن صادق‌زاده، تدوین و صداگذاری: محمد خوشدل‌فر و روابط عمومی و جریانسازی کار: امیرحسین موحدی و مهدی دزفولی اشاره کرد.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات