۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۷۱۵۹۳۵

بخش زیادی از استان کرمان درگیر سیل است

بخش زیادی از استان کرمان درگیر سیل است
استاندار کرمان گفت: بخش زیادی از استان کرمان درگیر سیل است اما رفسنجان بدترین وضعیت را دارد و بخش‌هایی از شهر زیر آب است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمان، محمدمهدی فداکار استاندار کرمان شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران به محوریت اقدامات انجام شده در سیل اخیر در استان کرمان اشاره کرد و اظهار داشت: سامانه‌ای که از سه روز گذشته فعالیت خود را در استان آغاز کرده بود، در حال حاضر همه استان را درگیر این مسئله کرده است، این سامانه در 4 شهرستان شرقی استان کمتر فعال شد اما بقیه شهرستان‌ها با شدت و ضعف متفاوت درگیر این مسئله هستند.

وی در ارتباط با وضعیت راه‌های استان عنوان کرد: راه‌ها عمدتاً باز و بسته می‌شوند، بعضی از راه‌ها تاکنون سه تا چهار مرتبه مسدود شده، برای مثال راه کرمان به یزد تاکنون چندین بار باز و بسته شده و این مسئله برای روستاها و شهرهای مختلف نیز به دلیل طغیان سیل تکرار خواهد شد‌.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه ابنیه راه‌ها بسیار آسیب دیده است بیان کرد: به علت فشار سیل به ابنیه راه‌ها محدودیت در استفاده از راه‌ها ایجاد شد که بعد از سیل باید اصلاح شود.

وی با تاکید به توجه مردم به هشدارها، گفت: درخواست داریم که هم استانی‌های عزیز در این دو روز بدون ضرورت وارد جاده نشوند، یک سامانه از ماهان و جوپار شروع شد تا منطقه نوق و زرند ادامه داشت و در هر دو طرف راه‌ها را با محدودیت مواجه کرد.

استاندار کرمان با بیان به اینکه از شنبه هفته قبل که هشدارهای هواشناسی داده شد، ستاد مدیریت بحران تشکیل جلسه داد، پل‌ها بازبینی و ترمیم سیل‌بندهای انجام شد، افزود: اولویت اول ما حفظ جان مردم است و ترمیم زیرساخت‌های اساسی و تامین آب و برق و ترمیم آسیب دیدگی‌ها اولویت بعدی ما است.

فداکار داشتن اطلاع‌رسانی درست را از دیگر اولویت‌ها در این گونه حوادث دانست و خاطرنشان کرد: در سیل اخیر اطلاع‌رسانی‌های مفصلی انجام شده و رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی در این قضیه کمک زیادی به ما کردند تا اطلاع‌رسانی درستی انجام شود.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش زیادی از استان درگیر مسئله سیل است، بیان کرد: در شهرستان رفسنجان بدترین وضعیت را داریم و از مردم رفسنجان درخواست داریم که کمک کنند، خودشان وارد صحنه شوند و اگر بعضی از خانواده‌ها بستگانشان در مناطق آسیب‌دیده هستند به آنها اسکان دهند و امیدواریم این سامانه تا دو روز آینده تضعیف شود.

وی با اشاره به کمک دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از جمله سپاه، نیروهای نظامی و انتظامی، ناجا، هلال احمر، گروه‌های جهادی، شرکت‌های معدنی و مردم، گفت: در شهرستان رفسنجان گروه‌های جهادی جزو اولین گروه‌هایی بودند که به کمک آمدند.

فداکار در ارتباط با وجود تجهیزات در منطق سیل‌زده بیان کرد: گاهی در نقاط مختلف دچار کمبود ماشین‌آلات هستیم که باید وارد شوند، تجهیزات داریم اما توزیع مناسبی نداریم که به دلیل شرایط خاص سامانه قابل پیش‌بینی نیست.

وی با اشاره به همکاری مردم در تخلیه منازل خود گفت: بعضی از مردم در تخلیه منازل خود همکاری کردند اما بعضی‌ها هم هشدارها را جدی نمی‌گیرند از سوی دیگر پیش‌بینی‌ها تاکنون خوب بوده اما تغییرات در پیش‌بینی‌ها کار را مشکل کرده و این حجم آب قابل تصور نبود.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: گاهی در طی این سال‌ها که آب در رودخانه‌ها نبوده به حریم رودخانه‌ها تجاوز شده و باغات وجود دارد که خود این مسئله مشکل‌ساز شده است.

وی در ارتباط با میزان بارندگی در استان کرمان بیان کرد: میزان بارندگی‌ها به صورت نقطه‌ای بسیار بالا بوده، در راویز رفسنجان 120 میلیمتر باران باریده است، در دهج شهربابک 94 میلیمتر، در ریسه 89 میلیمتر و در داوران 63 میلیمتر که این حجم از باران در ساعات مشخص در این فصل ما را با مشکل روبه‌رو کرده است.

فداکار با اشاره به وجود سدها در استان گفت: بخش زیادی از آب‌ها در رفسنجان وارد قسمتی شده که سد وجود ندارد و باعث آسیب زدن می‌شود، در بعضی از مناطقی که سد بوده از جمله در سیرجان، بافت و جیرفت امروز بارش بیشتری داشته که در سد ذخیره شده و استفاده خواهد شد.

وی در ارتباط با خسارت وارد شده به عشایران استان عنوان کرد: به عشایران اطلاع‌رسانی شده است و امیدواریم برای جبران خسارت به منازل و دام‌های آنها بتوانیم کمک کنیم.

ارسال نظرات