۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۷۱۶۰۴۳
رحیم پورازغذی:

اگر ذهن انسان توحیدی نباشد آیات و روایات علیه روح اسلام معنا می شوند

اگر ذهن انسان توحیدی نباشد آیات و روایات علیه روح اسلام معنا می شوند
خراسان رضوی ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر ذهن انسان منظم و توحیدی نباشد و ندانیم که اولویت ها کدام هستند، تک تک آیات و روایات و حتی فتواها، علیه روح اسلام معنا می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، دکتر رحیم پورازغدی در جمع طلاب دوره نظام جامع اندیشه اسلامی که به همت معاونت تهذیب حوزه های علمیه برگزار شد، اظهار داشت: باید دو برابر طلاب قبل از انقلاب کار کنید و هم باید کتاب های درسی را خوب بخوانید و هم آنچه دشمنان اسلام، شیعه و روحانیت ما می گویند را به خوبی بشنوید و نسبت به آن واکنش نشان دهید.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید روزی 10 تا 15 ساعت کار کنیم زیرا وسط جبهه هستیم مگر اینکه به طلبگی به عنوان یک شغل نگاه کنیم، ولی اگر بخواهید عالم اهل بیت در این عصر باشید، باید بسیار تلاش کنیم.

وی افزود: وقتی که صحبت از نظام سازی و تمدن سازی می شود معنی اش این است نگاه شما به قرآن و سنت با دیگران متفاوت است، زیرا بسیاری معتقدند که دین چنین وظیفه ای ندارد.

رحیم پورازغدی با اشاره به اینکه غیبت توجیه ای است برای رفع تکلیف از ما، گفت: بسیاری از احکام تعطیل هستند و مخاطب قرآن، ما نیستیم و عقل ما تعطیل است و کل میدان را به کفار واگذاشته ایم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: رضاخان که آمد برخی ها گفتند که دین با سیاست کاری ندارد، ولی دیدند که سیاست با دین کار دارد و در این زمینه رضاخان بسیاری از علما را خلع لباس کرد، عزای سیدالشهدا را ممنوع کرد و دهها کار دیگر.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشن: شما که با صاحبان قدرت و ثروت و رسانه کاری ندارید، وی آنها با شما کار دارند.

رحیم پورازغدی ادامه داد: دیدگاه های مختلفی قبل از انقلاب وجود داشت و در عرصه های مختلف به مصاف همه افکار معاند رفتند و دوباره به قرآن و سیره اهل بیت رجوع کردند، دین فقط انتزاعیات در ذهن نیست که اصول دین چندتاست یا فقط آیات قرآن را حفظ کنیم و.... این تشیع نیست، زیرا این تشیع منهای عقلانیت و معنویت است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: همان زمان که صدها هزار شیعه داشتیم و امام حسین با 70 یا 80 شیعه تنها ماند، همان موقع شیعه لندنی بود و همه شیعیان فهمیدند ولی خودشان را به راه دیگری زدند.

وی افزود: توقع بود خیلی ها به کربلا بیایند ولی نیامدند و بسیاری که توقع بود که در کربلا نباشند در کنار امام حسین علیه السلام قرار گرفتند.

این استاد دانشگاه افزود: همین الان کسانی هستند که اعتقاد دارند که ما چیزی به نام نظامات اجتماعی اسلامی نداریم و حتی سوءنیت ندارند و موضوع را درک نمی کنند اینها فکر می کنند که نظام چیزی محسوس است و نمی دانند که نظام امری معقول است.

رحیم پورازغدی گفت: تمام احکام فقه و مبانی کلام به چند روش قابل فهم هستند، اگر ذهن انسان منظم و توحیدی نباشد و ندانیم که اولویت ها کدام هستند، تک تک آیات و روایات و چه برسد به فتواها؛ علیه روح اسلام معنا شده و به کار برده می شود.

وی گفت: وقتی که یک آیه و حدیثی را جدا از قرآن برمی دارید و یا اینکه بدون قرآن به سراغ حدیث می روید و به هندسه فکری کاری ندارید معلوم است که نظام و تمدن سازی معنایی ندارد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: تنها با اکتفا به یک استفتاء می شود تمام احکام را ضد توحیدی و ضدانسان تعبیر کرد و دین را زیر سئوال می برد.

وی بیان داشت: تعریف ما از بازار اسلامی این است که در محرم پارچه سیاه بزنند، نیمه شعبان آذین بندی کنند و شربت بدهند، ولی تعریف اهل بیت علیهم السلام چیزی سوای این امر است و باید روی این مسایل کار شود.

رحیم پورازغدی گفت: تشیع همان اسلام و توحید است نه تنها شفاعت و زیارت و توسل، بلکه هدف توحید و عدالت و آماده شدن برای لقاء الی الله است.

این استاد دانشگاه به اذعان به اینکه امروز ابزار تکامل را به ابزار توجیه نقص ها تبدیل می کنیم، عنوان کرد: رفتار و کردار ما در شئونات دینی در این دنیاست که بهشت و جهنم را می سازد، سبک نگاه ما و اولویت های ما با آنچه که پیامبر و اهل بیت می گفتند در بسیاری از جهات تفاوت دارد و تفسیر و معنی این مسایل هم گاهی فرق می کند.

رحیم پورازغدی یادآور شد: در منطق تشیع درست، وصایت و غدیر و چه کسانی که بعد از پیامبر هستند کسانی هستند که خدا تعیین می کنند چون عادل ترین و لایق ترینند، وصایت به معنای درست دینی و شیعی یعنی لایق ترین و عادل ترین و آگاه ترین افراد انتخاب شوند.

وی با اشاره به اینکه داعش در بیانیه های خود می گفتند که ما اهل بیت هستیم ولی شیعه منحرف است، گفت: غدیر ولایت به معنای زعامت بود، در بحث غدیر اختلاف سر حکومت و زعامت بود و گرنه همه محبت و علاقه رسول خدا (ص) به حضرت علی را قبول داشتند.

این استاد دانشگاه عنوان داشت: اهل بیت علیهم السلام تجسم مذهب هستند، اگر مکتب و دین بخواهد به شکل انسان ظاهر شود؛ علی (ع) و اهل بیت می شود و شاگرد اول های مکتب پیامبر (ص) این بزرگواران هستند.

رحیم پورازغدی گفت: اهل بیت علیهم السلام برای رهبری ما نیامده اند، بلکه خداوند اینها را فرستاده است که شفاعت ما را در آن دنیا کنند؛ که این همان تهمتی است که وهابیت به شیعه می زند.

وی در ادامه سخنان خود افزود: بدون عمل صالح و ایمان به خدا و آخرت و بدون فداکاری بهشتی در کار نیست، دعا، شفاعت و زیارت صحیح است، به شرطی که درست فهمیده شوند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شیعه باید اهل تفکر باشد، افزود: اگر بخواهیم شهدای کربلا را با منطق برخی از شیعیان بسنجیم، هیچ کدام از آنها آدم حسابی نبوده اند در حالی که اینگونه نیست.

رحیم پورازغدی عنوان کرد: در بحث عصمت هم برخی اینگونه تعریف می کنند که اهل بیت علهیم السلام اصلا نمی توانند هرگز گناهی کنند، در حالی که این چنین است و از دل عصمت تمام توجیهات را در آوردند یعنی از عصمت؛ ضدعصمت را نتیجه گرفتند.

وی ادامه داد: عصمت یک عنایت و امتیاز الهی است ولی این امتیاز بلاوجه نیست و عصمت در معنای سیاست این است که ما تن به هیچ حکومتی که اهل ظلم و خیانت است نمی دهیم.

رحیم پورازغدی در پایان سخنان خود گفت: در این دیدگاه عصمت بدان معناست که رهبران ناصالح نباید داشته باشید، رهبرانتان باید پاک باشند اگر پاک مطلق و معصوم نیستند هرچه پاک تر، در این دیدگاه ائمه مجبورند که معصوم باشند و فضلی ندارند و قالب گیری شده اند.

ارسال نظرات