۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۸
کد خبر: ۷۱۶۰۸۷

تنش میان چین و تایوان بسیار جدی است

تنش میان چین و تایوان بسیار جدی است
در بحبوحه سفر جنجالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و هشدارهای پکن، وزارت دفاع این جزیره گفت که برای دفاع از خود در مقابل چین مصمم است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی درباره سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و هشدارهای جدی مقام‌های چین درباره احتمال تقابل نظامی مطرح شده است و با این حال پلوسی گفته که امروز عصر وارد تایوان می‌شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، علی‌رغم هشدارهای پی در پی چین، وزارت دفاع تایوان امروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای خطاب به چین اعلام کرد: «تایوان برای دفاع از خود در مقابل تهدیدات چین مصمم است».

رسانه‌های تایوان روز گذشته (دوشنبه) گزارش کردند که پلوسی امروز بعد از ظهر علی‌رغم هشدارهای چین وارد تایوان می‌شود و احتمالاً یک روز را نیز در هتل‌های این شهر می‌گذراند.

به دنبال انتشار این خبر، منابع خبری شامگاه دوشنبه از پرواز ۱۸ فروند هواپیمای نظامی چین به منطقه شناسایی هوایی تایوان خبر دادند.

به گزارش منابع خبری به نقل از وزارت دفاع تایوان، ۱۸ فروند هواپیمای نظامی چین از جمله انواع بمب افکن و هواپیمای تجسسی، ضد زیر دریایی و جنگنده‌های «جی-۱۶» وارد منطقه شناسایی  هوایی در جنوب غربی جزیره تایوان شدند.

هشدارهای چین به قدری جدی بوده که نگرانی مقام‌های آمریکایی را نیز به همراه داشته است به طوریکه، وزیر خارجه آمریکا و سخنگوی کاخ سفید با درخواست از چین برای عدم تنش‌زایی در صورت سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، مدعی شدند که رفتارهای عصبی مقامات پکن بی‌مورد است.

طبق این گزارش، در صورت حضور پلوسی در تایوان، این اولین توقف یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ۲۵ سال گذشته در این جزیره است و در زمانی انجام می‌شود که روابط ایالات متحده و چین در سطح پایینی قرار دارد.

انتهای پیام/ص

ارسال نظرات