۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲
کد خبر: ۷۱۶۱۱۶
آیت الله عبداللهی مطرح کرد؛

عزت و اقتدار از مهم‌ترین پیام‌های واقعه عاشورا

عزت و اقتدار از مهم‌ترین پیام‌های واقعه عاشورا
آیت الله عبداللهی عزت و اقتدار را از بارزترین درس‌های عاشوراء ارزیابی کرد و موفقیت کشور در عرصه بین المللی را متوقف بر مذاکرات و تعاملات عزت‌مندانه با سایر کشورها دانست.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمود عبداللهی در مراسمی که به مناسبت روز سوم محرم در محل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، عزت و اقتدار را به عنوان یکی از شاخصه‌های جریان مقاومت مورد بررسی قرار داد و گفت: یکی از امتیازات جبهه حق در جریان عاشوراء، عزت، اقتدار و انفعال ناپذیری است. وقتی سخنان و افعال امام حسین (ع) را از بدو حرکت از مدینه تا آخرین لحظات روز عاشوراء مورد بررسی قرار می‌دهیم، چیزی جز قاطعیت، عزت و اقتدار مشاهده نمی‌کنیم.

وی عزت و اقتدار را از صفات مؤمنین ارزیابی کرد و ادامه داد: یکی از درس‌های عاشوراء عزت و اقتدار است. همانطور که امام حسین (ع) فرمود «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه». عزت و اقتدار یکی از صفات الهی است “و هو العزیز الحکیم” و مؤمن واقعی کسی است که متخلق به اخلاق الهی باشد. خداوند در آیه هشتم سوره منافقون، عزت را از صفات مؤمنین معرفی می‌کند و می‌فرماید «وَ لِلَّهِ العِزَّهُ وَ لِرَسولِهِ وَ لِلمُؤمِنینَ».

رییس کمیسیون سیاسی-اجتماعی مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ابعاد شعار “هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه” خاطر نشان کرد: شعار “هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه” دو بعد دارد. یکی نفی ذلت در برابر دشمن خارجی و دیگری نفی ذلت در برابر نفس. فرد مؤمن باید در برابر هر دوی این دشمنان عزت داشته باشد. عزت در برابر دشمن خارجی معنای واضحی دارد؛ اما عزت در برابر نفس یا دشمن درونی، یعنی انسان توانایی کنترل امیال و خواسته‌های درونی خویش را دارا باشد. مثلاً وقتی خشمگین می‌شود آن را کنترل کند نه این که در برابر خشمش ذلیل باشد و کنترلی بر آن نداشته باشد.

وی افزود: انسان تا زمانی که نتواند در برابر نفس خود عزت‌مند شود و امیال درونی خویش را کنترل کند، نمی‌تواند در برابر دشمن خارجی نیز عزت‌مندانه رفتار نماید. ریشه ذلت در برابر دشمنان خارجی وابستگی به دنیا و لذائذ دنیوی است. امیرالمؤمنین (علیه السلام) می‌فرماید «إِلَهِی کَفَى لِی عِزّاً أَنْ أَکُونَ لَکَ عَبْداً» یعنی انسان باید در تمامی افعال و اعمال خود، تنها رضایت الهی را دنبال نماید و سایر امور غیر الهی را مورد توجه قرار ندهد. به عبارت دیگر باید مطابق تعبیر آن روایت، از کوه سخت تر باشد و در رابطه با خواسته‌های الهی هرگز کوتاه نیاید.

وی ریشه اقتدار جمهوری اسلامی ایران را برخورد عزت‌مندانه با دنیا ارزیابی کرد و ابراز داشت: منشأ مقاومت و ایستادگی ملت ایران در برابر بیگانگان در این ۴۰ سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد نیز همین برخورد عزت‌مندانه با دنیا است؛ البته جمهوری اسلامی با مشکلات و خلأهایی نیز دست و پنجه نرم می‌کند؛ اما توانسته است با وجود تمامی این مشکلات، عزت و اقتدار ویژه‌ای را در روابط بین الملل کسب نماید که ریشه در فرهنگ عاشوراء دارد.

ارسال نظرات