۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۷۱۶۳۲۱
آیت الله مهدوی:

عقل به تبعیت از خداوند دستور می‌دهد

عقل به تبعیت از خداوند دستور می‌دهد
اصفهان ـ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: عقل می‌گوید نباید نافرمانی خداوند را انجام بدهیم، ولی گاهی بعضی افراد از عقل خود تبعیت نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در غدیریه دیانی با بیان اینکه نهضت امام حسین(ع) یک نهضت عقلی است و مجموع دین، قیام و جهاد در راه خدا پشتوانه عقلی دارد، گفت: همین پشتوانه عقلی باعث شده است تا عقلای عالم در مقابل دین خاضع باشند.

آیت الله مهدوی ادامه داد: خداوند متعال بر مبنای عقلی که به انسان داده است دین را فرستاده و بین خلقت انسان و دین دوگانگی وجود ندارد، دوگانگی همیشه بین عقل و دین های ساختگی است، افراد زیادی هستند که ادعای عرفان می‌کنند ولی اهلیت ندارند و برای اثبات ادعای خود تعدادی لغت به کار می‌برند و با لغات بازی می‌کنند و عمدتا لغات خارجی به کار می‌برند تا طرف مقابل را مغلوب خود بکنند.

وی با اشاره به روش‌های فریبکارانه مدعیان عرفان‌ها و مذاهب دروغین، اظهار کرد: هرقدر انسان فهمیده‌تر و عالم‌تر باشد به علم روی خواهد آورد، پشتوانه علم فهم عقل است، اگر فهم و عقل از ما گرفته بشود دیگر چیزی نخواهیم فهمید، عقل خیلی کارها را می‌تواند انجام بدهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، خاطرنشان کرد: حرکت امام حسین(ع) حرکتی است با پشتوانه عقل، عشقی هم که ما ادعا می‌کنیم به ایشان داریم با همه تفاوت‌هایی که دارد، اما اصل محبت و کششی که در دل انسان نسبت به محبوب وجود دارد، کم یا زیاد آن پشتوانه عقلی دارد و اگر عقل نباشد انسان به کسی هم علاقه نخواهد داشت.

آیت الله مهدوی یافتن کمال در محبوب را عامل شکل گیری محبت عنوان کرد و گفت: کمال در وجود محبوب و عقل در وجود محب است و هرکدام از بین برود علاقه وجود نخواهد داشت. بعضی شخصیت‌هایی که اسلام شناس هستند در کتاب‌ها نوشته‌اند که محبت چیزی است فوق عقل، گاهی عشق را فوق عقل می‌دانند اما حقیقت این است که بعد از مرز عقل در وجود انسان چیزی نیست و در وجود انسان درک قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ما درکی داریم به نام درک نفسانی، مانند گرسنگی و تشنگی که حتی انسان دیوانه هم آن را درک می‌کند، گاهی عقل زائل می‌شود ولی نفس باقی است، مانند انسان دیوانه‌ای که گرسنه و تشنه می‌شود، عقل انسان وقتی کار کند آداب را هم رعایت خواهد کرد اما نفس درکی از آداب ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه درک حسن و قبح را برخاسته از عقلانیت عنوان کرد و افزود: عقل می‌گوید نباید نافرمانی خداوند را انجام بدهیم، ولی گاهی بعضی افراد از عقل خود تبعیت نمی‌کنند، وقتی به درستی جایگاه خداوند را درک کنیم عقل ما دستور به تبعیت از خداوند می‌دهد مگر اینکه عقل خود را تعطیل کنیم و از آن استفاده نکنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همه کارهای زندگی نیازمند عقل است، برای همه امور ما عقل دستور می‌دهد و ما از آن تبعیت می‌کنیم. امام علی(ع) می‌فرمایند همه چیز به عقل نیازمند است و عقل نیازمند ادب است. اگر آداب را ندانیم صرفا برخی کارها را انجام می‌دهیم ولی آداب را به درستی انجام نمی‌دهیم و ادب را رعایت نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه گاهی حکم عقل و نفس برضد یکدیگر است، اظهار کرد: مثلا در زمانی که روزه هستیم عقل می‌گوید دستور خالق است چیزی نخوریم اما نفس می‌گوید باید چیزی بخوری، اما عقل به ما می‌گوید باید از دستورات خداوند تبعیت کنیم که این باعث سعادت ما خواهد شد.

آیت الله مهدوی تمایل به بی حجابی را از جمله دستورات خلاف عقل نفس برشمرد و عنوان کرد: انسان بالاتر از همه موجودات از عقل برخوردار است، این امتیاز و ویژگی انسان است و ما باید کاری کنیم که از حیوانات و نباتات و جامدات بالاتر باشیم و لازمه این موضوع استفاده از عقل و تبعیت از خداوند متعال است. /1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات