۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۷۱۶۴۳۵
یادداشت؛

عاشورا و گام دوم انقلاب اسلامی

عاشورا و گام دوم انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی یک انقلاب به تمام معنا و همه‌جانبه بود؛ انقلابی در همه ابعاد زیست فردی و اجتماعی و تمدنی. 

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، انقلاب اسلامی یک انقلاب به تمام معنا و همه‌جانبه بود؛ انقلابی در همه ابعاد زیست فردی و اجتماعی و تمدنی. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانیه گام دوم، گام دوم انقلاب اسلامی را به عنوان «گام دوم فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» نامیدند.

برخلاف پندار برخی از روشنفکران مثل جناب دکتر سروش که گمان می‌کنند با فرهنگ حسینی نمی‌توان جامعه را مدیریت کرد، بدون تردید عاشورا و مکتب و فرهنگ حسینی، ظرفیت‌های بی‌نظیری برای تحقق اهداف و آرمان‌های گام دوم انقلاب اسلامی دارد. البته اصطیاد و استخراج این ظرفیت‌ها نیازمند نگاه فردسازانه، جامعه‌پردازانه و تمدن‌سازانه به قیام حسینی است. 

اگر از این منظر به مطاله رسالت حسینی و پیام‌ها و خطبه‌ها و نامه‌های آن حضرت بپردازیم خواهیم دید که چه ظرفیت عظیم و احیاناشده‌ای در مکتب حسینی و قیام عاشورا برای «فرد‌سازی»، «جامعه‌پردازی» و «تمدن‌سازی» وجود دارد. 

به عنوان نمونه، به یکی از سخنان آن حضرت که در مکه مکرمه و در جمع گروهی از علمای بلاد اسلامی ایراد شده است، اشاره می‌کنم. (تحف العقول، ص۱۷۰) آن حضرت در این سخنان بسیار مهم‌، خط‌مشی کلی جریان عاشورا و عاشوراییان را در سراسر تاریخ بیان کردند: 

اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ مَا كَانَ مِنَّا تَنَافُساً فِي سُلْطَانٍ‏ وَ لَا الْتِمَاساً مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ؛ خدایا! تو می‌دانى که آنچه از ما صورت گرفت، رقابت در حکومت یا دستیابی به ثروت نبود؛

وَ لَكِنْ (بلکه هدف ما آن است که)

1. لِنُرِيَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ؛ نشانه‌های دین تو را آشکار کنیم؛

2. وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ؛ اصلاح و درستی را در همه سرزمین‌ها نمایان کنیم؛

3. وَ يَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ؛ بندگان مظلوم تو آسودگی یابند؛

4. وَ يُعْمَلَ بِفَرَائِضِكَ وَ سُنَنِكَ وَ أَحْكَامِكَ. و به فرایض و سنت‌ها و احکام تو عمل شود.

همانطور که ملاحظه می‌کنید امام حسین(ع) در این سخنان، درست همچون پدرشان امام علی(ع) [نهج‌البلاغه، خطبه ۱۳۱] به صراحت فلسفه قیام خود را بیان می‌کند. در اینجا اساساً هیچ سخنی درباره حکومت یزید بن معاویه، مردم مدینه، مردم شام یا مردم کوفه و بصره و امثال آن نیست. نگاه یک نگاه جهانی و تمدنی است. سخن از نمایاندن پرچم‌ها و نشانه‌های دین در سراسر گیتی است. سخن از اصلاح «همه» بلاد و سرزمین‌ها است. سخن درباره دفاع از مظلومان و پابرهنگان عالم است؛ سخن از عملی کردن آموزه‌های دینی و الهی است. 

در گام دوم انقلاب اسلامی نیازمند تقویت این نوع نگاه به عاشورا و فرهنگ حسینی و نیازمند استخراج و استنباط آموزه‌های فردسازانه، جامعه‌پردازانه و تمدن‌سازانه از معارف حسینی هستیم.

ارسال نظرات