۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۷۱۶۵۵۳
مدیر حوزه علمیه امام حسین مطرح کرد؛

سیره رفتاری امام سجاد در مواجهه با اهانت‌کنندگان

سیره رفتاری امام سجاد در مواجهه با اهانت‌کنندگان
حجت‌الاسلام دهقانی گفت: امام سجاد(ع) چنان در گذشت نمونه بودند که وقتی با اهانت شخصی روبرو شدند فرمودند اگر تو راست می‌گویی من برای اعمالم از خدا طلب آمرزش می‌کنم.

به گزارش خبرگزاری رسا در تهران، حجت‌الاسلام فرهاد دهقانی، مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) ظهر امروز در دومین روز از مراسم سخنرانی دهه دوم ماه محرم که در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد، با اشاره به ماهیت دین آفت‌زده گفت: گرفتاری های اخلاقی از قبیل تهمت و لجبازی حتی در محیط خانواده می‌تواند دینی آفت‌زده را به فرزندان تحمیل کند، باید دانست که دین آفت‌زده هم دین دینداران را تهدید خواهد کرد و گرفتاری های زیادی برای شخص در‌ جامعه در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) که امروز روز شهادت ایشان است محیط خانه خود را طبق روایات همیشه با دستورات اخلاقی و تربیتی برگرفته از دین انس داده بود و همین دلیل سبب شد به غیر از امام باقر(ع) که امام و فرزند بعد از ایشان بود فرزندانی به نام های حسین و عبدالله که از جهت تقوا طراز بودند تربیت شوند.

حجت الاسلام دهقانی افزود: امام سجاد(ع) چنان در گذشت(محبت) و ترس از خدا نمونه بودند که وقتی با اهانت شخصی روبرو شدند فرمودند اگر تو راست می‌گویی من برای اعمالم از خدا طلب آمرزش می‌کنم و اگر خلاف واقع سخن می‌گویی بخاطر تهمتی که زدی خدا تو را ببخشد،‌ چنین پدرسرآمدی و مدیریت نمونه وی در محیط خانه توانست سبب تربیت چنین فرزندان دیندار و با تقوا بشود.

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) اول درجه دین آفت‌زده را ترس معرفی کرده و گفت: ترس از یتیم، پوشاندن اشتباهات زندگی مشترک، نگه‌داشتن حرمت ها در محیط خانه و.. از صفاتی پسندیده‌ای است که می‌توان به واسطه آنها چنین افرادی را انسانهای خائف(ترسیده) از خدا معرفی کرد، در کتاب بحارالانوار روایت شده که حسین بن علی یعنی حسین فرزند امام سجاد(ع) چنان از خوف خدا و عذاب الهی هراسان بود که گویا هر شب در آتش جهنم فرو می‌رود و به زندگی عادی بر می‌گردد، انسان هایی به این شکل‌ که از خدا و عذاب وی می‌ترسند دست به شبهات نمی‌زنند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه تهران گفت: مهم‌ترین معیار‌ زندگی امام سجاد(ع) در‌ کنار تمام صفات اخلاقی و رفتاری محبت بیش از حد به امام حسین(ع) بودکه سبب جلوگیری از آفات شد، محبت امام سجاد(ع) به نوه های عقیل بعد از واقعه عاشورا به نوبه خود قابل توجه بود به طوری که وقتی از دلیل آن پرسیدند فرمود من وقتی به جانفشانی نوه های عقیل در روز عاشورا فکر می‌کنم غمگین می‌شوم، جانفشانی ۹ نفر از نسل عقیل در روز عاشورا نشانگر ارادت آنان به سیدالشهدا(ع) بود.

ارسال نظرات