۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵
کد خبر: ۷۱۶۶۳۲

شستن لباس عزادار امام حسین(ع) افتخار است

شستن لباس عزادار امام حسین(ع) افتخار است
عکسی ساده بود... عکس پلاکاردی زردرنگ بر روی دیوار یک مغازه خشکشویی با این جمله« شستشوی پیراهن مشکی در دهه اول محرم رایگان است» اما همین عکس ساده داشت بین مردم دست به دست می شد و در فضای مجازی می چرخید...این عکس یک دنیا حرف داشت. یک دنیا شور و دلدادگی.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه زندگی - مریم سمائی: محرم که می‌آید در گوشه‌گوشه شهر می‌شود دلدادگی ها را دید. دلدادگی‌هایی به بلندای تاریخ که مرز و مذهب و نژاد نمی‌شناسد. همه حق‌طلبان، شیفته این راه و مکتب‌اند و می‌خواهند به طریقی ارادت خود را به سردار این مکتب نشان دهند. یکی غذای نذری می‌دهد. یکی نذر کتاب می‌کند و یکی نذر خون... پزشکانی هستند که در این دوران بیماران را رایگان ویزیت می‌کنند و معلمانی که کلاس های رایگان برای بچه ها می‌گذارند.در این بین اقدام صاحب مغازه خشکشویی نیز در خور توجه بود. فردی که تصمیم گرفته بود در این دوران لباس مشکی عزاداران حسینی را بشوید و اتوکشیده و مرتب تحویلشان دهد.

اینجا مملکت امام حسین (ع) است

وقتی عکس را در فضای مجازی دیدیم یک به یک دنبال کردیم تا به سرمنشا عکس برسیم. در دنیای ارتباطات این کار چندان دشوار نیست. او را پس از کمی جستجو یافتیم. «محمود ابراهیمی» ساکن شهر بافق در استان یزد.

وارد مغازه کوچکش می‌شویم. پتوهای رنگی شسته شده دور تا دور مغازه چیده شده است و او در گوشه ای از مغازه اش در حال جا به جا کردن رگال هاست تا لباس های مشکی اتو کشیده را در بین لباس‌های دیگر جا دهد.

ما را که می بیند لبخندی می‌زند و جلو می آید. لباس های مشکی را در کناری می‌گذارد و با لهجه شیرین یزدی می گوید: «من که کاری نمی‌کنم. این کوچکترین کاری است که می توان برای عزاداران امام حسین(ع) انجام داد. اینجا یکی از شهرستان های استان یزد است. استانی که به حسینیه ایران مشهور شده و مراسم های ویژه ای برای عزاداری ها دارد. اینجا مملکت امام حسین (ع) است . ما دلداده های آقا امام حسین (ع) هستیم و هر قدمی که در این راه برداریم باز هم کم است.

استکانی چای در مقابل مان قرار می دهد و دوباره مشغول کار می شود. از او درباره جرقه این ایده می پرسیم و او نگاهی به پسرش که در مغازه در کنار او مشغول به کار است می اندازد و می گوید: «پسرم این پیشنهاد را به من داد. او چند سال پیش در فضای مجازی چنین اقدامی را دیده بود و همان روز به من گفت که بابا ما هم می توانیم برای عزاداران امام حسین(ع) این خدمت را انجام دهیم. من هم با اشتیاق قبول کردم».

شستن لباس عزادار امام حسین(ع) افتخار است

میلاد پسرش وارد گفتگو می شود و می‌گوید:« بابا اصلا اجازه نداد که صحبت من تمام شود همین که داشتم ماجرا را برایش شرح می دادم گفت حتما، خیلی هم خوب است. زودتر به همه اعلام کن که می خواهیم چنین کاری را در مغازه شروع کنیم. الان 6، 7 سالی هست که محرم که می‌شود مردم شهر می‌دانند که لباس های مشکیشان سهم ماست و ما برایشان می‌شوییم و این باعث افتخارمان است. تقریبا روزی 20 تا 30 لباس مشکی می آورند و تحویل ما می‌دهند. پرچم ها و بیرق های سیاه حسینیه ها هم رایگان شسته می‌شود.

استان یزد دارالعباده است. محرم که می‌شود گوشه گوشه شهر مراسم با شکوه عزاداری برپا می‌شود و مردم هر طور که هست می‌خواهند ارادت خود را به امام حسین(ع) و یاران باوفایش نشان دهند. ما هم همیشه در این فکر بودیم که خدمتی برای عزاداران انجام دهیم. ما معتقدیم که خدمت برای عزادار امام حسین (ع) لیاقت می‌خواهد و الان بسیار خوشحالیم که این لیاقت نصیب ما شده است.

پیرو امام حسین (ع) و برادر شهیدم هستم

محرم ماه آزادگی است. ماهی است که بزرگ‌ترین حماسه ظلم‌ستیزی و آزادگی در تاریخ بشر در آن شکل گرفته. ما از عاشورا درس های زیادی گرفته ایم و امیدواریم تا آخر عمر امام حسینی(ع) بمانیم. این ها را آقای ابراهیمی که برادر جوانش در عملیات بیت المقدس شهید شده است می‌گوید و ادامه می دهد:«پدر خدا بیامرزم همیشه برای ماه محرم نذری داشت.ما هم پیرو راه او و برادر شهیدم هستیم. با خودم عهد کرده ام که تا زمانی که زنده ام و تا زمانی که این مغازه پابرجاست لباس عزاداران حسینی را بشویم و مغازه ام را به این شکل متبرک کنم».

او می گوید: «کار خشکشویی معمولا در تابستان ها کساد است اما به برکت این اقدام ، الان در اوج گرمای تابستان، کار ما چندین برابر شده است. من تمام این ها را از برکت این نذر می دانم. ما بعد از شروع این خدمت، بارها و بارها به عینه برکات مختلفی را در زندگی خود دیدیم که وقتی دقیق شدیم فهمیدیم که سرچشمه اش از همین جاست . هر که زندگی اش را متبرک به نام امام حسین(ع) کند سیل برکت به خانه اش سرازیر می شود».

از او درباره مراسم خاص شهر بافق در ایام محرم می پرسیم و او جواب می دهد: «عزاداری سید و سالار شهیدان در بافق در دهه اول محرم با آیین و مراسم ویژه ای برگزار می شود. به هر کوچه ای که قدم بگذارید مراسمی در حال اجراست. سنت های دیرین مانند سینه زنی، اجغه زنی، تعزیه خوانی و راه اندازی کاروان اسرا سوار بر شتر هم در بافق اجرا می شود. یکی از رسم های قدیمی یزد و شهرهای آن نخل بندی و نخل گردانی است که در بافق هم به خوبی انجام می شود».

نخل، نماد پیکر پاک امام حسین (ع) است و با مفهوم تشییع پیکر مقدس سید الشهدا (ع) هم در روز عاشورا و هم سوم امام ( سیزدهم محرم) برگزار می شود. در این مراسم یکی از پیر غلامان امام حسین(ع) بر بالای نخل قرار می‌گیرد و مرتب سنج می‌زند و انبوه عزاداران حسینی این نخل را از جای خود بلند می‌کنند و در همان محوطه به گردش در می‌آورند و نوحه سرایی و عزاداری می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات