۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۷۱۶۶۳۹
یادداشت؛

پیروز نبرد اخیر غزه کدام طرف بود؟

پیروز نبرد اخیر غزه کدام طرف بود؟
مواضع طرفهای درگیر در نبرد کوتاه غزه نشان می دهد نتایج آن به طور محسوسی پیچیده و متناقض است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، علیرضا تقوی نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا در یادداشتی به بررسی نبرد اخیر غزه با رژیم صهیونیستی پرداخته است.

مواضع طرفهای درگیر در نبرد کوتاه غزه نشان می دهد نتایج آن به طور محسوسی پیچیده و متناقض است.

در این نبرد برای اولین بار جنبش مقاومت حماس وارد عمل نشد و تنها جهاد اسلامی به درگیری با ارتش صهیونیست پرداخت.

در این خصوص چند نکته باید ذکر گردد.

1) جهاد اسلامی دستاوردهای مهمی از این نبرد به دست آورد زیرا در واکنش به اسارت شیخ بسام سعدی و شهادت برخی فرماندهانش، بدون نیاز به کمک از حماس، در عرض ۳ روز نزدیک به ۸۰۰ راکت و گلوله خمپاره به سمت شهرهای صهیونیست نشین شلیک کرد و معادله ای جدید را با اسرائیل برقرار ساخت؛ این که از این پس هر تروری علیه اعضای گردان های قدس با راکت جواب داده خواهد شد تا جایی که دولت لاپید به واسطه مصری تعهد داده است که شیخ بسام سعدی را آزاد سازد.

2) نکته دیگر اینست که که راکت باران جهاد اسلامی باعث تعطیلی برخی از شهرهای مهم اسرائیل و فرودگاه اصلی این رژیم یعنی بن گورین شد، رعب و وحشت در بین صهیونیست ها ایجاد کرد و آرامش را از آنان سلب نمود، به صنعت گردشگری اسرائیل آسیب وارد آورد و برخی از آنها نیز از گزند گنبد آهنین عبور کرده و  به مراکز و خانه های اشغالگران اصابت نمودند.

3) موقعیت دولت یائیر لاپید نیز در بین صهیونیست های راست گرای تندرو تقویت شد زیرا این نبرد هم کوتاه بود و هم چند تن از فرماندهان جهاد اسلامی به دستور نخست وزیر موقت این رژیم ترور شدند.

نظرسنجی های رسمی صهیونیستی نشان میدهد نتانیاهو با کمک متحدانش تا قبل از این نبرد می توانست ۶۱ کرسی (اکثریت مطلق) را کسب نماید و جایگاه نخست وزیری را از آن خود سازد اما درگیری اخیر جایگاه لاپید در افکار عمومی را در برابر وی تقویت نمود.

4) بر خلاف برخی از تحلیل ها در مورد اختلاف جهاد و حماس در این نبرد باید گفت اینگونه سخن ها از اساس پایه ای ندارد.

حماس به چند دلیل در این تنش نظامی کوتاه ورود نکرد:

۱- در جنگ های سابق ارتش اسرائیل بدون مسامحه سیاست زمین سوخته را اجرا می نمود و هزینه های جانی و خسارت های بسیاری سنگینی را به زیر ساخت ها، مراکز بهداشتی، عمرانی و ... وارد میساخت اما در نبرد چند روز پیش صهیونیست ها برای جلوگیری کردن از ورود حماس به درگیری، کمترین خسارت را به غزه وارد آورد.

۲- حماس اداره نوار غزه را برعهده دارد و باید غذا و تمشیت امور آن باریکه را انجام دهد و در نتیجه نباید این متغیر را از نظر دور نگه داشت.

۳- سیاست حماس و سایر گروههای فلسطینی عدم روی کار آمدن یک نخست وزیر قدرتمند و مستحکم در اسرائیل است و از آنجایی که انتخابات زودهنگام پارلمانی صهیونیست ها به زودی برگزار می شود، حماس تمایل نداشت نتانیاهو به قدرت برگردد.

بدون تردید اگر حماس در این نبرد نیز مانند "سیف القدس" وارد می شد می توانست موقعیت لاپید را در برابر نتانیاهو به شدت تضعیف کند. حماس اعتقاد دارد لاپید ضعیف بهتر از نتانیاهوی قدرتمند و مصمم است.

خاطرنشان می گردد که یکی از دلایل برکناری نتانیاهو از نخست وزیری ناکامی او در اداره موفق نبرد سیف القدس بود.

نکته مهمی که باید در نظر گرفته شود اینست که حماس تنها یک گروه مقاومت نیست، بلکه دولت حاکم بر نوار غزه است و اگر اراده می کرد جهاد اسلامی نمی توانست حتی یک موشک را به سمت اراضی اشغالی شلیک کند و به باور راقم این سطور، یک هماهنگی هوشمندانه بین جهاد اسلامی و حماس در این نبرد شکل گرفته بود؛ به عبارت دیگر جهاد کار خود را انجام میداد و شهرهای اسرائیل نیز زیر آتش می گرفت و از طرفی با عدم ورود حماس به زیرساخت های غزه و معیشت مردم آنجا آسیبی زیادی نرسید./1400/

ارسال نظرات