۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۷۱۶۷۶۷
دکتر رحماندوست در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا:

بعد از سال‌ها دشمنی، حتی جوانان آمریکایی به فرمان امام لبیک می‌گویند

بعد از سال‌ها دشمنی، حتی جوانان آمریکایی به فرمان امام لبیک می‌گویند
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بعد از سال‌ها دشمنی، یک جوان آمریکایی که اهل نیوجرسی و پیرو خط امام است حکم امام خمینی را درباره سلمان رشدی اجرا کرد.

اشاره: ۳۴ سال از صدور فتوای ارتداد سلمان رشدی از سوی امام خمینی می‌گذرد که یکی از جوانان آمریکایی با شجاعت تمام اقدام به اجرای این حکم تاریخی کرد. تحلیل‌های فراوانی در این باره از سوی افراد مختلف صادر شد که یکی تحلیل بر این بود که این عملیات کار خود سرویس‌های امنیتی و جاسوسی بیگانه و تحلیل دیگری مبنی بر این بود که یک جوان آمریکایی با تبعیت از فتوا و فرمان امام خمینی، دست به چنین اقدام شجاعانه‌ای زده است. در صورتی که هر دو تحلیل صحیح باشد، نشان می‌دهد همه اپوزیسیون‌هایی که بر علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، تاریخ مصرفی دارند که یک روزی به اتمام خواهد رسید و یا به دست جوانان آزاده‌ای که به دنبال اجرای فرمان و فتاوای امامین انقلاب هستند و یا به دست خود سرویس‌هایی که آن‌ها را به این مسیر وارد کرده‌اند به هلاکت و نابودی خواهند رسید.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ دکتر مجتبی رحمان‌دوست، تحلیل‌گر و کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین الملل رفت تا پیرامون مسائل، ابعاد و پیام‌های مختلفی که این حمله می‌توانست داشته باشد، گفت‌وگو کند.

رسا ـ پیام حمله به سلمان رشدی بعد از 34 سال تحت حفاظت و تدابیر شدید امنیتی چیست؟

آن‌هایی که در عالم غرب با نگاه‌های لیبرالیستی و غیر دینی یا لائیک زندگی می‌کنند هیچ گاه عمق فتوا و مبانی دینی و تکلیف‌های دینی را درک نمی‌کنند. تصور آن‌ها از فتاوا این است که هرچه بگویند، بله قربان می‌گویند و تمام می‌شود. حواس آن‌ها نیست زمانی که پیامی به شکل فتوا، حکم و اعتقاد دینی در آمد، زوال ناپذیر خواهد بود؛ مگر اینکه مبنای آن حکم زوال پیدا کند و نتیجه این خواهد بود که حکم صادر شده با از بین رفتن مبنا، از بین می‌رود.

وقتی سلمان رشدی کتاب آیات شیطانی را در توهین به مقدسات اسلامی نوشت، ما دردآوری و تاوان یا به ازای آن چیزی که او را از بین ببرد ندیدم؛ گرچه او اگر توبه هم می‌کرد و تا جایی که اطلاع هم دارم، توبه او مانع از اجرای حکم صادر شده از سوی امام خمینی درباره وی نمی‌شود؛ اما حداقل توبه هم نکرد که به‌عنوان یک مستمسک بین المللی درست شود که بگویند توبه کرده است و با او کاری نداشته باشید. هرچند توبه او نیز با توجه به مبانی شرعی ما نیز مانع از اجرای حکم ارتداد درباره وی نمی‌شد.

آمریکایی‌ها، غربی‌ها و کسانی که مبانی آن‌ها مبانی لائیک است درباره اینکه چطور حکمی به عنوان دین می‌تواند سال‌های طولانی نزدیک به 34 سال مبنایی را دنبال کند و به اجرا برسد، مبهوت مانده‌اند. آن‌ها هیچ وقت متوجه این موضوع نخواهند شد؛ زیرا عمق دینی آن را نیز درک نمی‌کنند. وقتی این حمله صورت گرفت نشان داد حتی اگر 340 سال هم از یک حکم و فتوای تاریخی بگذرد؛ اما حکمی باشد که مبنای آن خدایی دینی و الهی باشد، همیشه سر جای خود قرار خواهد داشت و دنبال خواهد شد؛ بنابراین باید نگران این باشند که هنوز حضرت امام دستور قتل سلمان رشدی و مهدور الدم بودن او را اعلام کردند. کاری که او انجام داده است ریشه در دین و اجرای حکم مرتدین داشته است.

رسا ـ از ابتدای انقلاب و چه زمانی که امام خمینی(ره) این فتوا را صادر کردند تا امروز عده‌ای که خود را ذیل موضوع نظم نوین جهانی می‌بینند، می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران باید در قواعد و قوانین بین‌المللی حرکت کند و از آرمان‌ها دست بکشد، آیا این نگاهی صحیح است؟ آیا خود اربابان جهانی مانند آمریکا و انگلیس به این قوانین التزام دارند؟

البته حرکت در چارچوب قوانین بین المللی را ما قبول می‌کنیم و در چارچوب حرکت‌های بین المللی می‌پذیریم حرکت کنیم. یکی از چارچوب‌های مبانی قواعد بین المللی این است که کشورها در داشتن دین، قانون اساسی و مرام فکری و سیاسی آزاد هستند. ما نیز بر همین اساس اسلام را در چارچوب قواعد بین المللی انتخاب کردیم و طبق قواعد اسلامی نیز امام خمینی(ره) به عنوان مرجع تقلید مبتنی بر مبانی شیعی موجود حق صدور فتوا بر اساس مبانی دینی را در اختیار دارد که اگر بگوید کسی چنین کرد برای او حکم ارتداد جاری می‌شود.

اگر کسی که حکم ارتداد صادر می‌کند، مرجع تقلید باشد، به هیچ عنوان بر خلاف قواعد بین المللی نیست؛ ولو آدمی که مسؤول به اجرای حکم ارتداد باشد، در خارج از ایران اقدام کند. حکم ارتداد در چارچوب قواعدی است که در کشور پذیرفته‌ایم و جهان نیز پذیرفته است که افراد حق دارند در کشور‌ها هم دین خود را داشته باشند و هم در چارچوب قوانین اساسی، مبانی و مرام داخلی خود را داشته باشند؛ بنابراین با این زاویه دید، ما بر خلاف قواعد بین المللی حرکت نکردیم.

زاویه دید دیگر این است که فرض کنید آن‌ها بگویند اینکه شما کسی را در داخل آمریکا و انگلیس یا غرب به اعدام محکوم کنید خلاف قواعد بین المللی است. ما هم می‌گوییم زمانی که شما در چارچوب قوانین بین المللی که برای ما ترسیم می‌کنید، حرکت کردید ما نیز تازه اول باب صحبت را با شما باز خواهیم کرد. بنابراین آن‌ها به هیچ وجه در چارچوب قواعدی که از ما انتظار دارند حرکت کنیم، خودشان حرکت نمی‌کنند ما هیچ وجه و دلیل قابل قبول یا توجیهی برای حرکت در چارچوبی که آنها انتظار دارند عمل کنیم، نداریم.

رسا ـ تحلیل شما درباره انجام شدن این حرکت بعد از 34 سال در قبال تضمین تداوم مسأله انتقام درباره دشمنان جمهوری اسلامی ایران مانند ترامپ، پمپئو و بولتون چه خواهد بود؟

امروز شرایط به‌گونه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران دیگر آن کشوری نیست که روزی به سر او می‌زدند و بر علیه او جنگ راه می‌انداختند یا در عربستان سعودی اقدام به کشتار حجاج او کنند. امروز جمهوری اسلامی ایران یک قدرت منطقه‌ای و بیش از قدرت منطقه‌ای یک قدرت بزرگ به شمار می‌رود؛ زیرا در کل منطقه جنوب غرب آسیا و حتی برخی کشورهای دیگر تابع قواعد مقاومتی است که کشور ایران در منطقه رهبری آن را برعهده دارد.

می‌توان گفت که آرام آرام جوانان و مردم آزاده، اندیشمند و مقاوم در کشورهای مختلف جهان به این نتیجه رسیده‌اند، مرام و مسیری که امام خمینی (ره) شروع کننده آن بود، یک چیز من در آوردی یا نسیمی باشد که به همین زودی‌ها از بین برود نیست؛ بلکه می‌بینیم پس از چهل سال جان می‌گیرد. آن‌ها آمدند حزب الله لبنان را خلع سلاح کنند، شکست خوردند. آمدند دولت سوریه را ساقط کنند که نتوانستند. تلاش کردند عراق را تحت سلطه و اختیار بگیرند؛ اما با این وجود که هنوز در عراق حضور دارند؛ اما توفیق نیفتاده‌اند. حرکت‌های بیداری اسلامی هنوز در ترکیه و کشورهای دیگری مانند بحرین وجود دارد.

مردم جهان به این نتیجه رسیده‌اند که امام فتوا و حکمی از روی هوا و هوس نداده است؛ بلکه ریشه قدرت اسلامی در پشت سر این فتوای امام خمینی قرار دارد. وقتی جوانان و مردم آزاده و مقاومت‌دوست در دنیا متوجه می‌شوند مرامی را که امام در ایران شروع کرد، بیشتر مخاطب صحبت‌های امام در چارچوب مردم ایران نمی‌گنجد، بلکه دنیا را مخاطب قرار داده است. جوان‌ها و مردم مقاومت پذیر در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند، حرف‌هایی که امام بیان کرده است و مردم دنیا را مخاطب خود قرار داده، بی‌اساس، بی‌پایه و بی‌حساب و کتاب نیست. برای همین مردم تازه دارند آماده می‌شوند تا این فرامین و بیانات را انجام بدهند.

رسا ـ درباره ضارب چه نظری دارید؟

اسم کوچک او هادی مطر است. مثل اینکه یکی از اهالی نیوجرسی آمریکا نیز می‌باشد و در واقع آمریکایی است. یک مسلمان علاقه‌مند به جمهوری اسلامی ایران و پیرو خط امام چنین کاری کرده است، تازه جوش می‌آورند که خودشان فکر می‌کردند در حال نابودی ایران هستند؛ اما جوان‌های خودشان در سرزمین خودشان دارند حکم امام خمینی (ره) را اجرا می‌کنند. احتمالاً به دلیل فامیلی‌اش، ریشه عربی هم دارد و البته می‌تواند بومی آن منطقه نیز باشد.

رسا ـ از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید، سپاسگزارم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات