۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۷۱۷۱۱۶

ثبت نشدن واکسن‌های تزریقی در سامانه «ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» 

ثبت نشدن واکسن‌های تزریقی در سامانه «ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» 
ثبت نشدن واکسن‌های تزریقی به یکی از چالش‌های زائران اربعین حسینی تبدیل شده است و بسیاری از این افراد اعلام می‌کنند که دز یادآور واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند اما پس از مراجعه به سامانه دریافت کارت الکترونیکی واکسن دز یادآور آنها در سامانه ثبت نشده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری فارس - گروه سلامت: امسال نیز همانند سال گذشته به دلیل نوسانی بودن شیوع بیماری کرونا ستاد مرکزی اربعین حسینی تزریق دز یادآور واکسن برای شرکت در راهپیمایی امسال را ضروری دانست و اعلام کرد که شزط زیارت اربعین تزریق دز یادآور واکسن کرونا است، در همین راستا نیز بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت نیز گفته است در جلساتی که با مسولان عراقی داشتیم و با هماهنگی‌هایی که با آنها انجام دادیم همه واکسن‌های ایرانی ما را قبول دارند.

وی با بیان اینکه هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد، اظهارداشت: زائران اربعین باید حتماً دوز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند. به گفته وزیر بهداشت، مراکز درمانی ما در استان‌هایی که سفر اربعین از این نقاط آغاز می‌شود آمادگی کامل را دارند و در عراق نیز هلال احمر و موکب‌ها برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به هموطنان حضور خواهند داشت.

به گفته مسوولان وزارت بهداشت، در سامانه سماح علاوه بر تزریق ۲ دُز واکسن کرونا، تزریق دُز یادآور نیز مورد سنجش قرار می‌گیرد و با توجه به اتصال سامانه سماح به سامانه وزارت بهداشت، در صورتی که زائری واکسن کرونا تزریق نکرده باشد یا حتی ۲ یا سه دُز واکسن زده باشد و در ۶ ماه اخیر دُز یادآور تزریق نکرده باشد، از ادامه روند ثبت‌نام قطعی در سامانه سماح محروم خواهد شد.

*ثبت نشدن واکسن‌های تزریقی در سامانه «ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» 

از ۱۰ تیرماه که پیش‌ثبت‌نام در سامانه سماح برای زیارت اربعین آغاز شد، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این سامانه نام‌نویسی کردند. از طرفی وزارت بهداشت در جریان واکسیناسیون سراسری کرونا اقدام به راه‌اندازی سامانه «ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» کرد. دریافت کنندگان واکسن از طریق این سامانه خدماتی از قبیل نوبت‌دهی واکسیناسیون، دریافت کارت فارسی و انگلیسی دیجیتال واکسن، ثبت عوارض واکسن و ثبت مغایرت در کارت واکسن را دریافت می‌کنند.

 

*واکسن‌هایی که در سامانه ثبت نشد

از آنجایی که سند ملاک برای تایید واکسیناسیون، کارت واکسن دیجیتال است این روزها این سامانه مورد توجه قرار گرفته است دریافت کنندگان واکسن با مراجعه به این سامانه قصد دارند تا از ثبت نوبت‌های دریافت واکسن مطمئن شوند اما ثبت نشدن واکسن‌های تزریقی به یکی از چالش‌های زائران اربعین حسینی تبدیل شده است و بسیاری از این افراد در تماس‌هایی که با خبرگزاری فارس داشتند اعلام می‌کنند که دز یادآور واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند اما پس از مراجعه به سامانه دریافت کارت الکترونیکی واکسن دز یادآور آنها در سامانه ثبت نشده است. برای پیگیری این موضوع با امین بیگلرخانی سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، گفت‌وگو کردیم.

*چگونه واکسن ثبت نشده را ثبت کنیم؟​

وی در این‌خصوص اظهار داشت: افرادی که واکسن کرونا را تزریق کرده و در کارت فیزیکی آنها ثبت شده است و در زمان مراجعه به سامانه با این مشکل مواجه می‌شوند می‌توانند با در دست داشتن کارت یا سند معتبر تزریق واکسن به دانشگاه‌های علوم پزشکی یا مرکز تزریق واکسن مراجعه کنند تا واکسن آنها در سامانه دیجیتال وزارت بهداشت ثبت شود.

بیگلرخانی با بیان اینکه لزوم ثبت واکسن در این سامانه داشتن مستندات تزریق واکسن است افزود: با خوداظهاری افراد امکان ثبت واکسن وجود ندارد به دلیل اینکه در تمام مراکز ما پس از تزریق واکسن کارت واکسن در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه سامانه امید وزارت بهداشت به وزارت کشور متصل شده است گفت: در وزارت کشور سکویی برای مدیریت هوشمند کرونا با عنوان سکوی امید تشکیل شده است که از این طریق افرادی که قصد سفر هوایی دارند یا قرار است مسافرت خارج از کشور داشته باشند یا عضو یکی از اصناف هستند از طریق این سامانه وضعیت واکسیناسیون آن‌ها قابل رصد است.

به گفته بیگلرخانی، ما به صورت برخط اطلاعات واکسیناسیون را در اختیار وزارت کشور قرار می‌دهیم. همچنین خدماتی مانند، رصد مبتلا بودن فرد به بیماری کرونا، مدت زمان قرنطینه، تعداد دز تزریق واکسن و ممنوعیت سفر وی به دلیل ابتلا به بیماری در اختیار سازمان حج و زیارت و وزارت کشور قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه افراد باید برای مراجعه به فرودگاه و سفرهای خارجی لازم است کارت دیجیتال لاتین به همراه داشته باشند افزود: بهتر است هموطنان قبل از اقدام به انجام سفرهای خارجی از واکسیناسیون و ثبت واکسن خود اطمینان حاصل کنند.

*سامانه ۱۹۰ برای پاسخگویی فعال است.

از سوی دیگر، پیش از این نیز وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای نیز اعلام کرده بود که میز خدمت مستقر در وزارت بهداشت اطلاعاتی را در اختیار مراجعان قرار داده و سامانه ۱۹۰ نیز به منظور پاسخگویی فعال است. این اقدامات مردم را راهنمایی می‌کند تا اگر مغایرتی وجود دارد به روش صحیح اقدام شود.

همچنین در اطلاعیه وزارت بهداشت در خصوص ثبت نشدن واکسن‌هایی که توسط سازمان اورژانس تزریق شده‌اند نیز اعلام کرده است: در ابتدا برخی پایگاه‌های اورژانس برای کمک به افزایش پوشش واکسیناسیون عمومی علیه کووید۱۹ فعال شدند و پس از مدتی که پوشش واکسیناسیون به حد قابل قبولی رسید، این پایگاه‌ها غیرفعال شدند.

برخی افراد که در این پایگاه‌ها اقدام به تزریق واکسن کرده‌اند می‌توانند مهر ثبت‌شده در کارت فیزیکی واکسن که در مراکز واکسیناسیون به افراد ارائه می‌شد و نشان‌دهنده این است که آن مرکز تحت پوشش کدام‌یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران بوده است. این روال نه تنها برای پایگاه‌های واکسیناسیون اورژانس، بلکه برای برخی پایگاه‌های تجمیعی که در حال حاضر فعال نیستند، صادق است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات