۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۷۱۷۱۸۰

عقب نشینی صدر از برگزاری تظاهرات طرفدارانش

عقب نشینی صدر از برگزاری تظاهرات طرفدارانش
«مقتدا صدر» رهبر جریان صدر عراق تظاهرات طرفداران خود را که قرار بود روز شنبه آینده برگزار شود، تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، مقتدا صدر امروز (سه شنبه) با صدور بیانیه‌ای از تعویق تظاهرات شنبه آینده طرفداران خود تا اطلاع ثانوی خبر داد و خود را بدنبال آنچه "ادامه اصلاحات" در عراق توصیف کرد، دانست و خطاب به کسانی که آنها را "افراد فاسد و مقلد اقدامات خود" خواند، گفت: "ای مفسدان علیه فساد شما قیام می‌کنیم و سیاست شما در تقلید از اقدامات ما دلیل بر ورشکستگی شما و اصرار بر فساد شما است."

وی افزود: اگر شما روی (جنگ داخلی) شرط‌بندی می‌کنید، پس من روی حفظ (صلح داخلی) شرط می‌بندم و خون عراقی‌ها از همه چیز گرانبهاتر است، اما من عاشق عراق، مردم و مقدسات آن هستم.

در بخشی از بیانیه رهبر جریان صدر آمده است: تعویق تظاهرات روز شنبه را تا اطلاع ثانوی اعلام می‌کنم تا نقشه‌های شوم شما شکست بخورد و فساد شما را با خون عراقی‌ها که بسیاری از آن‌ها قربانی فساد و امیال شما شده‌اند تغذیه نکنم.

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد؛ اعتراضی که منجر به ورود معترضان صدری به منطقه سبز بغداد و پارلمان این کشور و سپس تحصن در محوطه پارلمان شد.

تحصن صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان این کشور طی هفته‌های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت وگو شود.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد اما جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد، نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

در فضای ملتهب این روزهای عراق، جدال لفظی و اتهام زنی‌ها بیش از پیش در ارتباط با موضوعات و حاشیه‌های روند سیاسی این کشور در میانه بن بست سیاسی در تشکیل دولت، تشدید شده است؛ به گونه‌ای که برخی ناظران درباره پیامدهای تنش زای این اتهام زنی‌ها و برافروخته شدن آتش فتنه‌ای ناخواسته، هشدار می‌دهند./۹۸۸/

ارسال نظرات