۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۷۱۷۲۵۴
یادداشت؛

فرق می‌کند چه کسی رئیس جمهور باشد

فرق می‌کند چه کسی رئیس جمهور باشد
رویکرد «حل مسأله با توجه به اقتضائات محلی» و رویکرد سفرهای استانی و ارتباط گیری رئیس جمهور با مردم بود که تأثیری مستقیم در بازسازی اعتماد مردم و حل شدن مشکلات دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، زمانی در ممالک اسلامی مردم به محض اینکه اراده می‌کردند، می‌توانستند حاکم را ببینند و مشکلاتشان را با او در میان بگذارند، در و دل کنند، پیشنهاد بدهند و حتی نصیحت کنند! از قرابت رابطه مردم با حاکم همین قدر بس که یک پیرزن به خودش جرئت می‌داد رو به روی حاکم بایستد و با صدای بلند دادخواهی کند و اتفاقا حاکم نیز با روی گشاده پذیرای خواسته‌های مردم بود. این سبک حکومت‌داری، روشی است که امیرالمومنین علیه السلام در برخورد با مردم برگزیده بود و به والیان خود چنین روشی را توصیه می‌کرد.

در طول تاریخ این نوع از حکومت داری دیگر دیده نشد تا جمهوری اسلامی پا گرفت و دیدارهای مختلف و متعددی بین رهبران، مسئولان و صاحب منصبان این کشور با مردم برگزار می‌شد. البته افرادی هم بودند که دیدن آنها حتی برای همکارانشان و نیروهای زیر دستشان نیز بسیار سخت بود؛ به گونه‌ای که رییس دولت دوازدهم به وزیر آموزش و پرورش خود حتی ده دقیقه هم فرصت نمی‌دهد که درباره طرح مهمی چون رتبه بندی معلمان با او گفت‌وگو کند. سید محمد بطحایی تصریح می‌کند که دیدن رییس دولت بسیار سخت بود و او خیلی کم و سخت وقت دیدار می‌داد؛ حتی به وزرای خود!

اما در دولت سیزدهم، بار دیگر مردم گوشه‌ای از شیوه حکومت داری علوی را دیدند. انجام ۳۱ سفر استانی در یک سال نخست فعالیت، نه فقط یک رکورد، بلکه دستاورد و یک موفقیت قابل توجه برای دولت مردمی آیت‌الله رئیسی است و این فعالیت‌ها نشان داد که مردمی بودن نه یک شعار، بلکه صفت بارز و مشخصه اصلی دولت سیزدهم می‌باشد. با سفر اخیر رئیس جمهور به استان کرمان، دولت در یک سال به همه استان‌های کشور سر زد، از نزدیک مسائل و مشکلات را دید، پای درددل‌ها و گفت و گوهای مردم، نخبگان و مدیران هر استان نشست و به این ترتیب به صورت عملی نشان داد که این دولت، براستی دولت مردمی است.

 

فرق می‌کند چه کسی رئیس جمهور باشد

 

شیوه مدیریت

باید به این واقعیت اشاره کرد که عامل اصلی در تحقق این دستاورد، مشی مدیریتی و منش فردی آیت‌الله رئیسی است. اصلا روحیه ایشان هم صحبتی با مردم و حضور در میدان است نه اینکه صرفا برای نمایش دادن و کار رسانه‌ای چند صباحی با مردم نشست و برخاست کند. از همان زمان که ایشان مسئولیت‌های ریز و درشتی در قوه قضاییه داشتند، مردمی که گرهی به کارشان بود به راحتی ایشان را ملاقات می‌کردند و از ایشان راهکار می‌خواستند؛ پس از اینکه وی به تولیت آستان قدس منصوب شد، همین روحیه نیز در ایشان بود و هرروز در بین زوار حاضر می‌شدند و سخن آنان را می‌شنیدند و حتی در سطح استان نیز برای رفع مشکلات مردم فعال بودند.

در زمان ریاست قوه قضاییه نیز همین سبک ادامه داشت و امروز در پست ریاست جمهوری نیز می‌بینیم که روحیه مردمی بودن ایشان همچنان پابرجا است. درباره سفرهای استانی باید گفت یکی از ویژگی‌های مهمشان دوری از اقدامات، کارها یا تصمیمات نمایشی بود. در این راستا، دولت به جای کلنگ‌زنی‌های جدید و آغاز پروژه‌های نو، بر اتمام طرح‌های نیمه تمام در هر استان کشور تمرکز کرد. این امر نشان می‌‌دهد که دولت در این سفرها صرفاً به دنبال تشویق‌های سیاسی زودگذر یا تصمیمات نمایشی نبوده است؛ بلکه حل مسائل و رفع چهره نامبارک عقب‌ماندگی‌ها و توسعه نیافتگی‌ها، غایت اصلی دولت مردمی است.

پیش‌نیاز حرکت در مسیر تحول و تحقق رشد و پیشرفت، ارتقای سرمایه اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی است که این جدیت و ثبات در برگزاری منظم سفرهای استانی و ارتباط مستقیم و دوسویه با مردم به تقویت این حوزه کمک خواهد کرد. همچنین مشخص شد حضور در بین اقشار مختلف مردم با ۳۱ سفر استانی و به‌هنگام بروز حوادث، گفت‌و‌گوی دوطرفه با مردم چه در سطح عمومی و چه در جلسات تخصصی و نخبگانی و برگزاری یک دور کامل جلسات با تمامی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، نمونه‌‌هایی از نگاه واقعی به مردم و جایگاه مردم در دولت سیزدهم است.

 

فرق می‌کند چه کسی رئیس جمهور باشد

 

سفرها مؤثر است

رویکرد سفرهای استانی به گونه «حل مسأله با توجه به اقتضائات محلی» بود. سیدصولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور در توضیح این رویکرد نوشت: در این رویکرد، ارتباط بی واسطه با مردم و نخبگان نقاط مختلف کشور و تصمیم‌سازی با بهره‌گیری از ایده‌ها و نظرات مدیران محلی، محل توجه بوده است. در این راستا، علاوه بر تصمیم‌گیری‌ها در شوراهای اداری هر استان در پایان سفر، پیش از هر سفر نیز جلسات متعددی با حضور مدیران و چهره‌های مطرح استان در تهران برگزار شده و تصمیمات هر سفر، پس از بحث‌های کارشناسی و گفت و گوهای جدی و دقیق اتخاذ شده است. اینکه یک عده بگویند سفرهای رییس جمهور هیچ مشکلی را دوا نمی‌کند و صرفا صحبت کردن‌های خشک و خالی و جلسات عادی است که نتیجه‌ای در بر ندارد، سخنی کاملا اشتباه است.

نباید اندیشید که این گفت‌وگوها و حضور میدانی رییس جمهور و جلسات او با مسئولان استانی بی‌نتیجه است. گره‌گشایی از مسائل استانی و شهرستانی، راه‌اندازی واحدهای نیمه کاره‌ای که ما حصل سوء مدیریت‌های دولت گذشته بود، احیای صنایع، واحدها، کارگاه‌ها و رونق تولید، وجه دیگر یا حاصل دیگر سفرهای استانی است که باعث شد مردم به صورت عینی، شیرینی‌های آن را احساس کنند. همراه با حل مسأله بر اساس نیازهای هر منطقه و استان، سفرهای استانی دولت مردمی باعث گسترش و تقویت پیوند میان رئیس جمهور و دولتمردان با مردم نیز شده و یکی از نشانه‌های عمیق‌تر شدن این پیوند، افزایش جسارت و شهامت مدیران عالی کشور در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها است.

در کنار سفرهای استانی، آنچه پرکاری آیت‌الله رئیسی و دولت مردمی را بیش از پیش روشن می‌‌سازد، انجام سفرهای موضوعی، در کنار سفرهای استانی است. سفرهای استانی باعث نشده که شخص رئیس جمهور یا دیگر اعضای دولت از نیازهای فوری دیگر مردم عزیز در جای جای ایران اسلامی غافل شوند. مثلا اینکه آیت‌الله رئیسی پس از بازگشت از سفر سال گذشته خود به مسکو، در کوتاه‌ترین زمان از مناطق سیلزده استان کرمان بازدید کردند، مؤید این سخن است. سفر و بازدید سرزده از مناطق زلزله‌زده اندیکای استان خوزستان، سفر مجدد به خرمشهر و آبادان برای توسعه این دو شهر و بازدید از حادثه متروپل و دلجویی از حادثه دیدگان از دیگر سفرهای موضوعی آیت‌الله رئیسی بود.

ارسال نظرات