۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۷۱۷۲۵۸

ضرورت توجه جدی به مامایی در برنامه پنج ساله هفتم

ضرورت توجه جدی به مامایی در برنامه پنج ساله هفتم
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس بر ضرورت توجه جدی به مامایی در برنامه پنج ساله هفتم توسعه تاکید کرد.

به گزارش گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، امیرحسین بانکی‌پور در همایش کشوری «تبیین نقش ماما در دستیابی به اهداف قانون جوانی جمعیت» گفت: جوانی جمعیت نه تنها یک مزیت بلکه یک ضرورت و یک فوریت جدی است تا کشور را از ابربحران پیری جمعیت نجات دهیم.

وی با اشاره به سیاست تعدیل جمعیت که در سالیان متمادی در کشور اجرا شد، افزود: در این سیاست به ماماها، بی‌مهری و بی توجهی شده است.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس با بیان اینکه باید به قشر ماما توجه جدی شود، ادامه داد: در قانون، حمایت از ماما‌های کشور و توجه به آنان دیده شده است، اما در عین حال باید از فرصت قرارگاه جوانی جمعیت استفاده شود و هر بخش از مواد قانون که درباره حمایت از ماما‌ها اجرایی نشده است، باید در خود قرارگاه جوانی جمعیت حل شود.

بانکی‌پور از وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست تا از هم اکنون برای اخذ اعتبارات لازم جهت ارتقا و بهبود خدمات مامایی برای درج در بودجه ۱۴۰۲ رایزنی کند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه جدی به مامایی در برنامه پنج ساله هفتم توسعه گفت: نرخ باروری در سیاست‌های برنامه پنج ساله هفتم ۲ و نیم درصد است، بنابراین باید شرایط زایمان طبیعی و حمایت از ماما‌ها فراهم شود و همچنین راهنمای استاندارد‌های بالینی برای ماما‌ها را بیمه‌ها اجرایی کنند.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس با اشاره به رشد سزارین در ایران نسبت به دیگر کشور‌ها به ویژه کشور‌های غربی، افزود: باید با ارائه آموزش‌های لازم در کشور به سمت زایمان طبیعی برگردیم.

بانکی‌پور با اشاره به آمار بالای سقط جنین در کشور ادامه داد: در صورتی که هرگونه تجهیزات و داروی سقط جنین در مطلب‌ها وجود داشته باشد مجوز فعالیت آن‌ها باطل خواهد شد.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات