۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۷۱۷۲۸۰
در گفت‌وگو با رایزن فرهنگی ایران در ازبکستان مطرح شد؛

ضرورت ارتباط حوزه‌های علمیه ایران و ازبکستان برای گفت‌وگوهای بین‌ادیانی

ضرورت ارتباط حوزه‌های علمیه ایران و ازبکستان برای گفت‌وگوهای بین‌ادیانی
امیر سعید کرمی گفت: بایستی شناخت از دانشگاه ها و مراکز و حوزه های علمیه اهل سنت ازبکستان پیدا و زمینه های نزدیکی و وحدت بین ادیانی دو کشور را فراهم کنیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، کشور ازبکستان از جمله کشور های جدا شده از شوروی است که در زمره کشور های آسیای مرکزی قرار گرفته است، این کشور از نظر دینی و فرهنگی برای جریان شناسی دینی در منطقه مذکور از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که اولا شهر های مهم تاریخی مانند سمرقند و بخارا در این کشور واقع شده اند و از طرف دیگر برخی جریان های دینی در این کشور شکل گرفته و کشور های اطراف را نیز متاثر از خود ساخته اند. تعداد شیعیان این کشور به درستی معلوم نیست، ولی آمار آنها را تا یک میلیون و پانصد هزار نفر ذکر می‌کنند، بیشتر شیعیان این کشور در بخارا و سمرقند زندگی می‌کنند و اکثراً به زبان فارسی- تاجیکی صحبت می‌ کنند. گروه دیگری نیز شیعیان آذری هستند که در زمان استالین از منطقه آذربایجان به این منطقه تبعید شده و بیشتر آنها در راه‌آهن بکار گماشته شده‌اند. مفهوم شیعه و سنی در کشورهای آسیای مرکزی از جمله ازبکستان با دیگر کشورهای مسلمان تفاوت دارد به این معنی که اصولاً مفاهیم مذهبی ودینی کم رنگ تر و مذاهب به یکدیگر نزدیک‌ترند.

بسیاری از اهل سنت در این کشور به اهل بیت(ع) علاقمند و عاشق امام علی (ع) و امام حسین(ع) هستند و حضرت زهرا(س) را بی بی فاطمه خطاب می‌کنند، از قرن سوم هجری در منطقه ترکستان که شامل ازبکستان نیز می‌شود برای امام حسین(ع) سوگواری می‌کنند.

برای آشنایی با برنامه های فرهنگی رایزنی فرهنگی ایران در ازبکستان «امیر سعید کرمی» رایزن جدید فرهنگی ایران در ازبکستان طرح های را بیان کردہ است.

امیر سعید کرمی رایزن فرهنگی ایران در ازبکستان گفت: کشورهای به جا مانده از شوروی سابق دارای ویژگی های خاصی به لحاظ دینی و اعتقادی هستند و انجام فعالیت های فرهنگی بایستی با مختصات و محدودیت های خاص متناسب با ساز و کار آن کشورها صورت گیرد.

وی ادامه داد: برای اجرای برنامه های فرهنگی در ازبکستان باید با توجه به هنجارهای اعتقادی آن کشور عمل کنیم و رفتاری متناسب با بافت دینی آن جامعه داشته باشیم، به طوری که حساسیت ایجاد نکنیم.

کرمی با بیان اینکه این فعالیت ها باید طولانی مدت باشد، افزود: به دنبال برنامه ریزی برای فعالیت های بین المللی هستیم و این فعالیت ها مثل کاشتن بذر است که در طولانی مدت تبدیل به درخت و محصول خواهد شد.

رایزن فرهنگی ایران در ازبکستان گفت: با توجه به اطلاعاتی که از شرایط فرهنگی ازبکستان کسب کردیم، آنها درباره مسائل دینی حساس هستند و امیدواریم توفیق داشته باشیم تا گفت و گوهای بین ادیانی با مشارکت طرف مقابل برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: در همین راستا تلاش می کنیم از بزرگان علمی و فرهنگی ازبکستان برای حضور در برنامه های علمی و جشنواره هایی در ایران چون خوارزمی و فارابی با محوریت علوم اسلامی و ایرانی دعوت کنیم تا در این برنامه ها شرکت کنند و در صورت امکان به اجرای تبادل بورس تحصیلی بین دو طرف بپردازیم.

کرمی با تاکید بر اینکه به دنبال ایجاد فرصت های مطالعاتی در زمینه های مختلف هستیم، ادامه داد: بایستی در این مسیر شناختی از دانشگاه ها و مراکز و حوزه های علمیه اهل سنت از بکستان پیدا کنیم و در این مسیر با کمک حوزه های علمیه اهل سنت ایران و سایر حوزه ها زمینه های نزدیکی و وحدت بین ادیانی دو کشور را فراهم کنیم.

رایزن فرهنگی ایران در ازبکستان در پایان گفت: فعالیت های جاری و گذشته رایزنی فرهنگی در ازبکستان بیشتر حول محور آموزش زبان فارسی و علوم مهندسی بوده و در زمینه مسائل مذهبی و دینی در این کشور باید با ظرافت بیشتری فعالیت کرد./۹۸۸/

ارسال نظرات