۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۷۱۷۳۶۰

میانجی گری بین صربستان و کوزوو برای حل مناقشات بین طرفین توسط اتحادیه اروپا

میانجی گری بین صربستان و کوزوو برای حل مناقشات بین طرفین توسط اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا به منظور کاهش نفوذ روسیه در منطقه، روند میانجی گری بین صربستان و کوزوو برای حل مناقشات بین طرفین را در پیش گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس اشپیگل" در مطلبی نوشت: بالکان غربی در حال حاضر نمی تواند از کمبود توجه به این منطقه شکایت کند. از زمان آغاز جنگ در اوکراین، اتحادیه اروپا تلاش های دیپلماتیک خود را برای حل و فصل بسیاری از بحران های کوچک و بزرگ در این منطقه تشدید کرده است.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اخیرا از آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو و الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان خواسته است تا روز پنجشنبه برای گفتگوهای میانجیگری به بروکسل بیایند.

این دعوت اتحادیه اروپا بعد از موافقت کوزوو با درخواست بورل و ایالات متحده آمریکا برای تعلیق قواعد سفر بحث برانگیز برای صرب ها انجام شد.

این قواعد تصریح می کنند که هیچ مدرک هویتی صربستانی در گذرگاه های مرزی به رسمیت شناخته نشود. در عوض، صرب ها باید ابتدا یک سند موقت در آنجا صادر کنند. مقامات کوزوو اقدامات خود را با رویکردی مشابه مقامات صرب در هنگام عبور شهروندان کوزوو از مرز توجیه کردند.

روابط صربستان و کوزوو به شدت پرتنش است، زیرا کوزوو که اکنون تقریباً اکثر ساکنان آن آلبانیایی است، در سال 1999 با کمک ناتو از صربستان جدا شد و در سال 2008 اعلام استقلال کرد. بیش از 100 کشور از جمله آلمان، استقلال کوزوو را به رسمیت شناختند. برخی دیگر از جمله صربستان، روسیه، چین و پنج کشور اتحادیه اروپا تا به امروز این کار را نکرده‌اند. اتحادیه اروپا بین دو کشور میانجیگری می کند، اما مذاکرات بین طرفین ده سال است که به بن بست رسیده است و هم زمان روند نزدیک شدن این منطقه به اتحادیه اروپا متوقف شده است.

در این شرایط روسیه همزمان در تلاش است تا نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد و روند نزدیک شدن این کشورها به اتحادیه اروپا را خنثی کند. پس از حمله به اوکراین، کرملین این فعالیت ها را افزایش داد.

در این میان بیش از هر چیز رابطه نزدیک بین الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان و همتای روسی او ولادیمیر پوتین خاری در چشم اتحادیه اروپا است. این مرد قدرتمند بلگراد سالهاست که نوعی سیاست الاکلنگ را بین غرب و شرق اجرا می کند. وی حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد، اما هنوز تحریم ها علیه مسکو را تایید نکرده است.

تنش ها بین صربستان و کوزوو اوایل ماه جاری میلادی زمانی که دولت پریستینا صرب های ساکن شمال کوزوو را ملزم به استفاده از پلاک‌های ماشین صادر شده از سوی این دولت کرد تشدید شد. این صرب‌های اقلیت مورد حمایت بلگراد هستند و نهادهای کوزوو را به رسمیت نمی شناسند.

آرامش پس از آن مجددا حاکم شد که آلبین کورتی، تحت فشار آمریکا و اتحادیه اروپا، موافقت کرد که اجرای این حکم الزام به استفاده از پلاک‌های خودروی صادر شده در پریستینا را تا اول سپتامبر به تعویق بیندازد و نیروهای صلحبان ناتو نیز بر رفع موانع جاده ای که صربها در اعتراض به این حکم مستقر کرده بودند نظارت کردند.

کوزوو در سال 2008 تقریبا یک دهه بعد از وقایع مربوط به قیام چریکی علیه حاکمیت سرکوبگر بلگراد از صربستان استقلال یافت.

90 درصد جمعیت 1.8 میلیون نفری کوزوو آلبانیایی تبار بوده و پنج درصد آنها صرب تبار هستند.

حدود 50000 نفر از آنها در شمال کوزوو در نزدیکی مرز با صربستان زندگی می کنند و مابقی آنها که تعدادشان به 40000 نفر می‌رسد ساکن جنوب رودخانه ایبار بوده و از شماره پلاکهای صادر شده توسط دولت کوزوو استفاده می کنند.

ارسال نظرات