۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۷۱۷۳۸۷
معاون اول قوه قضاییه:

دستگاه قضایی آماده توسعه همکاری‌های قضایی با کشور‌های عضو شانگهای است

دستگاه قضایی آماده توسعه همکاری‌های قضایی با کشور‌های عضو شانگهای است
حجت الاسلام مصدق گفت: در آستانه عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای دستگاه قضایی آماده توسعه همکاری‌های چند جانبه قضایی با کشور‌های عضو این سازمان است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مصدق معاون اول قوه قضاییه در سخنرانی افتتاحیه اجلاس روسای دیوان عالی کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای از برگزارکنندگان این نشست مهم قدردانی کرد و با اظهار امیدواری نسبت به نتایج تحقق اهداف این اجلاس، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است تاسیس و فعالیت سازمان همکاری شانگهای، در چارچوب تقویت ترتیبات منطقه ای و همسایگی، موجبات پیشرفت و توسعه کشورهای عضو را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: اگرچه سازمان بین الدولی شانگهای، در ابتدا با اهداف امنیتی تأسیس شد، لیکن در محدوده این اهداف متوقف نمانده و اهداف دیگری نظیر اهداف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را نیز برای خود تعریف کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق گفت: دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت موجود در بستر همکاری‌های حقوقی و قضایی میان اعضای سازمان همکاری شانگهای را ظرفیتی مهم و تاثیر گذار در تقویت سایر حوزه ها بویژه در عرصه همکاری های امنیتی دانسته و معتقد است این ظرفیت زمینه مناسبتری را برای اعضا در راه مبارزه با چالش های پرهزینه ای چون مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، تجزیه طلبی و نقض حقوق حاکمیتی، بوجود خواهد آورد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به زمینه های همکاری ذکر شده در سند تاسیس سازمان همکاری‌های شانگهای افزود: مقوله مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، تجزیه طلبی، قاچاق مواد مخدر، قاچاق تسلیحات جنگی، مهاجرت غیر قانونی و اقدامات ناقض استقلال و تمامیت ارضی، صرفا محدود به مقوله امنیتی یا سیاسی نبوده و از ماهیت قضایی نیز برخوردار می باشند و در این راستا بی کیفرمانی تروریست‌ها در عصر موسوم به حسابرسی و مسئولیت پذیری، به اندازه نفس تروریسم بین الملل، آسیب زا است.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق ادامه داد: تقویت تعاملات دو و چند جانبه قضایی، ضمن ایجاد یک رویه واحد در مقابله با پدیده های شوم مذکور، موجب ارتقا و تشریک تجارب میان اعضا در سایر حوزه ها نیز خواهد شد.

وی در پایان ضمن تشکر از برگزار کنندگان این نشست مهم و حضور فعال مقامات قضایی کشورها که خود نشان دهنده اهمیت و جایگاه این بخش از سازمان همکاری شانگهای می‌باشد، به عنوان عضو جدید، آمادگی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران برای ایفای نقشی سازنده و موثر در راستای ارتقا سیستماتیک و هدفمند همکاری‌های حقوقی قضایی، میان اعضا را اعلام داشت.

ارسال نظرات