۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۷۱۷۳۸۹

افزایش باروری و رشد جمعیت با تغییر سبک زندگی محقق می‌شود

افزایش باروری و رشد جمعیت با تغییر سبک زندگی محقق می‌شود
دبیر مطالعات راهبردی جمعیت گفت: تغییر سبک زندگی فرهنگی در کاهش جمعیت بسیار موثر بوده و باید با اجرای قانون جوانی جمعیت و تغییر سبک زندگی به سمت افزایش باروری پیش برویم.

به گزارش گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، صالح قاسمی پژوهشگر و دبیر مطالعات راهبردی جمعیت کشور در گردهمایی تشکل ها و مشارکت اجتماعی جوانی که ظهر امروز در سالن همایش‌های دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر برگزار شد، اظهار کرد: جمعیت موضوعی است که در نیم قرن گذشته در جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته و افزایش بسیاری از قدرت های بشری ناشی از برنامه ریزی جمعیتی است.

قاسمی افزود: برای داشتن قدرت اقتصادی، نظامی و ژئوپلتیک که ابر قدرت های جهانی را رقم می‌زند، داشتن نیروی جوان و جمعیت جوان به عنوان شاخص اصلی بر شمرده می‌شود.

وی با تاکید بر کاهش چشمگیر جمعیت از سال ۶۵ تاکنون، بیان کرد: به غیر از مقام معظم رهبری که طی ۱۰ سال اخیر ۵۵ مرتبه موضوع جمعیت را یادآوری کرده‌اند، متاسفانه بسیاری از مدیران کلان کشور این موضوع را جدی نگرفته اند، این در حالی است که نرخ رشد جمعیت که در سال ۱۳۶۵ به میزان ۳/۹۱ درصد بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۰/۷ درصد رسیده است.

دبیر مطالعات راهبردی جمعیت کشور، گفت: با همین روند نزولی جمعیتی، نرخ رشد در سال ۱۴۱۵ که آینده ای بسیار نزدیک است به صفردرصد می رسد و از سال ۱۴۲۰ هم نرخ رشد جمعیت ایران منفی می شود.

قاسمی با تاکید بر اینکه ما هرگز به نرخ ۱۰۰ میلیونی جمعیت نمی رسیم، درحالیکه افق ۱۵۰ میلیونی برای رشد جمعیت ترسیم شده بود، تصریح کرد: کشور ایران در حال حاضر پایین ترین نرخ باروری در طول تاریخ و در بین کشورهای اسلامی را به ثبت رسانده و شاخص های جمعیتی در وضعیت هشدار و سرعت حرکت به سوی جمعیت سالمندی است.

وی ادامه داد: امروز ۱۱ درصد جمعیت ایران سالخورده اند و ما در حال گذار از مرحله جوانی به سالمندی هستیم و میانگین سنی کشور بالای ۳۵ سال است با این اوصاف سالمندی جمعیت اصلی ترین چالش آینده نظام خواهد بود.

دبیر مطالعات راهبردی جمعیت کشور با بیان اینکه تربیت تک فرزندی مانند تربیت گلخانه‌ای است، تاکید کرد: برخی از گزاره های علمی و ساختارها و تعاریف در خصوص جمعیت را باید بازنگری و بار دیگر مرور کنیم و پیوست جمعیتی در نهضت ملی مسکن و جانمایی شهرهای جدید و... داشته باشیم.

قاسمی اذعان کرد: تغییر سبک زندگی فرهنگی در کاهش جمعیت بسیار موثر بوده و باید با باز کردن گره های زندگی مردم و اجرای قانون جوانی جمعیت و تغییر سبک زندگی و حفظ و افزایش ارزش های انسانی و اجتماعی به سمت افزایش باروری و رشد جمعیت پیشرفت رفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ترویج خانواده کامل، راهبردی جهانی برای مواجهه با بحران کاهش فرزندآوری است، امیدوارم با تشکیل این گردهمایی و قرارگاه جوانی جمعیت، شهرستان اسلامشهر به عنوان پایلوت استان تهران در افزایش باروری تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، برگزاری گردهمایی تشکل ها و مشارکت اجتماعی جوانی جمعیت به همت امور بانوان فرمانداری اسلامشهر با هدف تبیین ضرورت قانون خانواده و جوانی جمعیت با حضور جمع کثیری از بانوان فعال فرهنگی و کنشگر اجتماعی شهرستان برگزار شد و درپایان این همایش پژوهشگر و دبیر مطالعات راهبردی جمعیت کشور به سوالات و ابهامات حاضرین پاسخ داد.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات