۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۷۱۷۴۱۰
گزارشی از نمایشگاه «مسجد جامعه پرداز»؛

نمایشگاه «مسجد جامعه پرداز»؛ نقشه راهی برای ایجاد یک محله اسلامی

نمایشگاه «مسجد جامعه پرداز»؛ نقشه راهی برای ایجاد یک محله اسلامی
نمایشگاه «مسجد جامعه پرداز» با ایجاد غرفه های از تاریخ تمدن قبل از اسلام و با سیر تاریخی از عصر اول اسلام تا انقلاب اسلامی محلی برای ارائه فناوری نرم حکمرانی اسلامی است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مسجد محل نشر افکار و ایده‌ها و تقسیم مسوولیت‌های اجتماعی بین مردم است و به عنوان مهمترین رکن خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی در گام دوم انقلاب اسلامی محسوب می شود.

گزارش امروز ما در رابطه با نمایشگاهی با عنوان «مسجد جامعه پرداز» است که به ظرفیت های مسجد و امام مسجد می پردازد.

از درب ۶ مسجد مقدس جمکران که وارد این فضای مقدس می شوید، سمت چپ خود با سر در نمایشگاهی با حال و هوای فعالیت های مسجد رو به رو خواهید شد.

فعالیت نمایشگاه از ساعت ۹ صبح با روایت راوی غرفه تمدن بشری آغاز می شود، او با تعریف و توصیف تمدن های قبل و بعد از میلاد مسیح  از آن به روایت انتظار انسان ها برای دستیابی به منجی و زندگی سعادتمند پرداخت، سپس به همراه جمعی از فعالان تهذیب و تربیت در حوزه علمیه ما را به سمت غرفه‌هایی راهنمایی کردند که تابلوهای نقاشی نصب شده بر دیوار و با مضامین تاریخ اسلام راهنمایی کردند این تابلو ها حکایت از عصر و وقایع انسان ۲۵۰ ساله ای را می داد که در بخشی از این غرفه راوی اشاره‌ای به شبکه سازی ائمه علیهم السلام خصوصاً از عصر امام صادق علیهم السلام به بعد را بیان کرد و سپس به نقش نواب عام در همان عصر پرداخت، آنگاه به دالان سیاه و به تعبیری تاریک عصر پس از غیبت وارد شدیم که در پس آن سیاهی ها علما نقش هدایت گری جامعه را به عهده گرفته بودند.

نمایشگاه «مسجد جامعه پرداز»؛ نقشه راهی برای ایجاد یک محله اسلامی

 اینجا غرفه تاریخ معاصر و در سمت دیگر عصر سیاست استعمار و استکبار بود، عصری که استکبار با سیاست هایش به دنبال بهره کشی از انسان های مظلوم و چپاول ثروت های انباشته شده کشورهای عقب مانده از تکنولوژی بود و آن سوی دیوار علما و چهره های تاثیرگذاری همچون میرزای شیرازی، شیخ فضل الله نوری و میرزا کوچک خان و بسیاری از بزرگان حوزوی را به چشم می دیدیم، نامش را باید دالان تاریخ و عبرت می گذاشتند چرا که مخاطب را با خود به اعماق سیاه و روشن تاریخ می برد همان عصری که علما سرشان بردار رفت اما تن به حکومت طاغوتی و استعماری ندادند، اما سپس با گذشت از دالان تاریک تاریخ معاصر وارد اتاق نورانی شدیم که نماینگر انقلاب اسلامی به رهبری معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رحمت الله علیه بود.

نمایشگاه «مسجد جامعه پرداز»؛ نقشه راهی برای ایجاد یک محله اسلامی

راوی این غرفه با اشاره به رهنمودهای امام خمینی (ره) و مجاهدت های جوانان انقلابی ایران اسلامی ما را به کمی آنطرف تر یعنی سالن فناوری های حکومت و نظام اسلامی راهنمایی کرد. راوی آن قسمت نیز با بیانی زیبا و شیوا از فناوری های نظام اسلامی و موفقیت های کشور عزیزمان نمونه هایی را بیان کرد و فعالیت های فرهنگی مسجد را نمونه بارز این فناوری دانست، همچنین رمز ماندگاری نظام و حکومت اسلامی را مردمی بودن آن برشمرد و برپایی نمایشگاه را در راستای معرفی و ایده پردازی برای نشان دادن این موضوع مهم برشمرد و بیان کرد ما می توانیم به کمک مساجد، حکومت مردمی را به خوبی دنبال و به منصه ظهور برسانیم. اما در بخش پایانی پس از پذیرایی مختصر به سبک مسجد، غرفه وظایف امامان محله را نشان دادند اینجا دقیقاً نتیجه کار و همان جایی بود که گروه‌های مختلف حوزوی با وظایف امامان و محور کلیدی مساجد باید آشنا می شدند.

نمایشگاه «مسجد جامعه پرداز»؛ نقشه راهی برای ایجاد یک محله اسلامی

در حاشیه این دیدار و در گفت و گویی که با یکی از مسئولان و روایان این نمایشگاه داشتم با اشاره به توضیحاتی در رابطه با روند برگزاری نمایشگاه عنوان شد: این محل سومین نمایشگاه «مسجد جامعه پرداز» است که در بهمن ماه سال گذشته در مشهد و در جمع روسای تبلیغات اسلامی کل کشور افتتاح شد و فروردین ماه امسال نیز در نمایشگاه بین المللی قرآن در مصلی تهران و امروز سومین نمایشگاه به روز شده دو نمایشگاه قبلی است و در حقیقت این نمایشگاه سوم که به همت بنیاد هدایت برپا شده برای معرفی الگوی امامت و حکمرانی نرم محلی برپا گشته است.

نمایشگاه «مسجد جامعه پرداز»؛ نقشه راهی برای ایجاد یک محله اسلامی

در بخش های مختلف این نمایشگاه ابتدا از تمدن اسلامی و اضطرار بشر و به تعبیر بهتر اضطرار بشر و اینکه تمدن ها نتوانستند جواب مناسبی به اضطرار بشر داشته باشند و حیات طیبه را برای بشریت به ارمغان بیاورند شروع می کنیم و در غرفه بعدی الگوی حکمرانی اسلام که سیستم عامل تمدن اسلامی است را معرفی می کنیم و در غرفه انسان 250 ساله به سیره امامان که الگوی امامت را تبیین کرده اند می پردازیم و سپس در غرفه اما الحوادث الواقعه به دوران غیبت کبری و علما که ادامه دهنده این رشته بودند و نگذاشتند الگو و نور امامت خاموش شود و نائبان عام حضرت هستند، اشاره خواهیم و در همان غرفه به حکومت های طاغوت و مدل های حکمرانی غیراسلامی هم اشاره و معرفی می کنیم و پس از آن وارد انقلاب اسلامی و فناوری های نرم امامین انقلاب برای پای کار آوردن مردم می رسیم و سپس شیوه های تعالی شبکه امامت و توانمند سازی امامان و بالابردن جایگاه مساجد در سطح محلات پرداخته می شود.

نمایشگاه «مسجد جامعه پرداز»؛ نقشه راهی برای ایجاد یک محله اسلامی

این نمایشگاه از اول تیر آغاز و به مدت یک سال در شبستان بقیع مسجد مقدس جمکران برپا خواهد بود و در نمایشگاه گذشته دو وزیر فرهنگ و ارشاد و وزیر کار و امور اجتماعی و وزراء و مسئولین تصمیم ساز اولین حلقه مخاطبین این نمایشگاه بودند و دومین حلقه اندیشمندان، پژوهشگران و اساتید حوزه و دانشگاه هستند که کار نظریه پردازی و فعالیت های مطالعاتی را انجام می دهند و سومین قشر مخاطب ما امامان محلات و ائمه جماعات هستند که در حقیقت پیاده کننده این الگو در سطح محله خودشان می باشند و چهارمین قشر مخاطب این نمایشگاه طلاب و دانشجویان هستند که در ابتدای راه امامت قدم می گذارند و نیاز به چراغ راه در این مسیر دارند.

نمایشگاه «مسجد جامعه پرداز»؛ نقشه راهی برای ایجاد یک محله اسلامی

بازدید عموم به این معنا که در نمایشگاه برای همه افراد در همه ساعات باز باشد را در برنامه نداریم بلکه باید در سامانه مخصوص و سایت بنیاد هدایت ثبت نام کرده و در گروه های مختلف به همراه یک روای از نمایشگاه « مسجد جامعه پرداز» بازدید کنند.

استقبال از این نمایشگاه تا به امروز بسیار خوب و تحسین برانگیز و رضایت بخش بوده که در همین ایام بازدید مشاور ریاست جمهوری و مدیران حوزه های استان قم و معاونین تهذیب کل کشور را داشته ایم.

در ادامه بازدید از نمایشگاه به سراغ برخی از بازدیدکنندگان رفتم تا از نظرات آن ها نیز باخبر گشته و میزان رضایت آنها را نیز بدانیم.

مخاطب اول که تقریباً روحانی پنجاه ساله ای به نظر می رسید اینگونه بیان کرد: این نمایشگاه نگاه هرکسی را به نظام امامت و حکومت روشن می کند و چشم انداز آینده را ترسیم می کند و اینکه ما کجاهستیم و برنامه چیست و برپایی چنین نمایشگاه هایی برای شبکه سازی در جهت رسیدن به آرمان های اسلامی امربسیار مطلوبی است.

نمایشگاه «مسجد جامعه پرداز»؛ نقشه راهی برای ایجاد یک محله اسلامی

بازدید کننده دیگر که روحانی جوانی بود با ابراز خرسندی از حضور در نمایشگاه اظهار کرد: از نظر من این نمایشگاه پاسخگوی به همه سوالاتی است که در ذهن یک طلبه مبلغ شکل می گیرد و شاکله ذهنی خوبی را به فرد می دهد که بتواند برای ایام تبلیغی و حتی به روحانیون مستقر الگوهایی را ارائه کند که براساس همان الگوها برنامه منسجم و موفقی را به اجرا برساند.

روحانی دیگر با اشاره به محتوای اصیل و غنی نمایشگاه تصریح کرد: محتوایی اصیل در قالبی رسا و هنری و به خوبی ارائه شده است که بنظرم اگر ارتباط با بازدیدکنندگان ادامه پیدا کند و محتوا را به نوعی دیگر نیز به آنها برسانند نتیجه بخش تر خواهد بود.

نمایشگاه مسجد جامعه پرداز پیشینه و نقشه راهی برای جامعه روحانیت و امامان مساجد خواهد بود و اگر بخواهم در یک جمله نمایشگاه مسجد جامعه پردازرا توصیف کرده باشم باید گفت اینجا محلی برای ارائه فناوری نرم حکمرانی اسلامی است.

حمیدرضا شاکر

ارسال نظرات