۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۷۱۷۸۳۰

«تعلیق» و «تهدید» ، دو کلیدواژه برای برهم زدن آرامش فوتبال ایران

«تعلیق» و «تهدید» ، دو کلیدواژه برای برهم زدن آرامش فوتبال ایران
بعد از تأیید نشدن مهدی تاج از سوی نهادهای قضایی، برخی با مطرح کردن دو کلیدواژه «تعلیق» و «تهدید» به دنبال به هم زدن آرامش فوتبال ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، بحث کم شدن تعداد نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال از 3 به 2 نفر، موضوعی است که از شب گذشته (دوشنبه) با اعلام حسن کامرانی‌فر دبیرکل فدراسیون فوتبال داغ شده و به نوعی بخشی عمده از اخبار فوتبال و ورزش امروز را به خود اختصاص داده است.

با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد با توجه به گزارش‌ نهادهای قضایی، مهدی تاج تا این لحظه تأیید صلاحیت نشده است. « نامه تأیید صلاحیت» و «نامه عدم احراز صلاحیت» دو مقوله جدا از هم هستند. در واقع اکنون نامه تأیید صلاحیت عزیز محمدی و میرشاد ماجدی به فدراسیون رسیده اما نامه‌ای برای تأیید تاج ارسال نشده است. اینکه گفته شده برای هیچ‌کدام از نامزدها نامه «عدم احراز صلاحیت» نیامده درست است چرا که «نامه تأیید صلاحیت» ارسال شده نه «عدم احراز صلاحیت».

نکته مهم این است که طبق قانون فردی که پرونده باز یا پرونده منجر به حکم دارد نمی‌تواند در انتخابات فدراسیون حضور پیدا کند.

پس از این ماجرا تحرکات برای ایجاد خلل در برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال با اهرم فشارِ نهاد‌های بین‌المللی و بالادستی قوت گرفته است. تهدید‌ها برای تعلیق فدراسیون فوتبال و تعویق انتخابات در حال شنیده شدن است. اتفاقی که در صورت رخ دادن، فوتبال ایران را در آستانه انتخابات 8 شهریور‌ماه و البته جام جهانی 2022 با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کند.

فدراسیون جهانی فوتبال در دستورالعمل بررسی صلاحیت افراد برای شرکت در انتخابات و در موضوع تعیین صلاحیت نامزدهای ریاست به‌صراحت تأکید می‌کند، افرادی که دارای پرونده‌های قضایی در جریان هستند و به‌طور رسمی متهم شده‌اند یا اقدامات قضایی موقت علیه آنها آغاز شده، دارای شرایط لازم برای تأیید صلاحیت و حضور در انتخابات نیستند. در بند 2 ردیف صلاحیت‌های این دستورالعمل آمده است: «هنگامی که یک نامزد به‌طور رسمی متهم شود یا اقداماتی قضایی موقت در ارتباط با او انجام شد، کمیته انتخابات تصمیم می‌گیرد، حتی اگر رأی نهایی هم صادر نشده باشد، صلاحیت نامزد مذکور را رد کند».

از سویی دیگر عده‌ای که به دنبال تعلیق فدراسیون و تعویق انتخابات هستند، روی این موضوع تأکید می‌کنند که اگر تاج از ابتدا مشکلی برای عدم احراز صلاحیت داشته، چرا پیش از این توسط کمیته بدوی انتخابات تأیید شده است؟ این موضوعی است که علی فلاحتی رئیس کمیته بدوی در زمان ثبت نام از کاندیدا‌ها درباره آن توضیح و از شناور بودن بحث احراز صلاحیت‌ها صحبت کرده و در این باره گفته بود: «بحث احراز صلاحیت، بحث شناور، به‌روز و زنده است، این‌طور نیست که اگر بزرگواری آن صلاحیت را داشت، دو ماه بعد لزوماً آن صلاحیت همچنان ماندگار باشد و برعکس کسی که صلاحیت نداشت این‌طور نیست که بعداً صلاحیت پیدا نکند، در مجمع قبل این موضوع را توضیح دادیم». البته ایجاد خلل در برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال حرکتی بود که پیش از آغاز و در نهایت منجر به ایجاد حساسیت فیفا و AFC و ارسال نامه‌ مشترک آنها به فدراسیون فوتبال برای دخالت‌های بیرونی در روند انتخابات شده بود.

تیم ملی باید کمتر از 3 ماه دیگر در مسابقاتی فوق‌العاده حساس در جام جهانی قطر به میدان برود. از سویی دیگر بسیاری از امور اساسی فوتبال ایران، مثل راه‌اندازی VAR، فوتبال پایه و بحث بانوان، اساسنامه و ... روی زمین مانده و نیاز است با برگزاری انتخابات و سر و سامان گرفتن فدراسیون عزمی جدی برای بهبود شرایط به وجود بیاید. در این میان عده‌ای با کنار گذاشتن مصالح ملی و بدون در نظر گرفتن شرایط خاص فوتبال ایران پیش از جام جهانی، به دنبال پیشبرد منافع شخصی‌شان با اسم رمز «تهدید، تعلیق و تعویق» هستند. فوتبال ایران با توجه به شرایط حساس نیاز به آرامش دارد اما کاسبان تعلیق و تعویق با تحرکاتی مشکوک در پی به هم زدن این آرامش هستند.

ارسال نظرات