۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۷۱۷۹۸۸

طالبان برای اجرای حقابه هیرمند آب بیشتری را به سمت ایران آزاد کرده است

طالبان برای اجرای حقابه هیرمند آب بیشتری را به سمت ایران آزاد کرده است
روزنامه افغانستانی در گزارشی مدعی شد طالبان آب بیشتری را از سد کمال‌خان به سمت ایران آزاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، منابع رسانه‌ای افغانستان گزارش دادند که طالبان برای اجرای توافقنامه حقابه هیرمند آب بیشتری را به سمت ایران آزاد کرده است.

منابع محلی در ولایت نیمروز  اعلام کردند که طالبان آب بیشتری از سد کمال‌خان را به سوی ایران آزاد کرده است. 

روزنامه 8 صبح به نقل از منابع خود مدعی شد که تصاویر ارسالی نشان می‌دهد که طالبان روز گذشته (سه‌شنبه اول شهریور)، مقدار زیادی آب از سد کمال‌خان را به سمت ایران آزاد کرده است.

این روزنامه افزود: در ویدیوهایی دیده می‌شود که آب زیادی از سد کمال خان جریان پیدا می‌کند. طالبان  ماه گذشته اعلام کرده بود که آب سد کمال‌خان را به سوی ایران آزاد می‌کنند.

پیش از این «جبار وطن فدا» مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب وزارت نیروی ایران اعلام کرده بود که نشست مشترکی با کمیته فنی کمیساران آب هیرمند برای تأمین حقابه ایران از رودخانه هیرمند در محل سالن جلسات گمرک مرزی میلک برگزار شده است.

وی افزود این جلسه به منظور بررسی مواضع آبگیری سه گانه و تأسیسات اندازه‌گیری مشترک برای دریافت حقابه رودخانه هیرمند با حضور هیئتی از طرف دولت موقت طالبان و مسئولان مربوط جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید.

فدا درباره محتوای نشست گفت: این جلسه مبتنی بر توافقاتی بود که در اجلاس‌های قبلی کمیسار‌های آب هیرمند بویژه در صورت‌جلسه بیست و یکمین اجلاس کمیساران آب هیرمند و تعیین تکلیف برای تعیین نقاط محل برداشت و تحویل آب بر اساس معاهده هیرمند گرفته شده بود.

اخیرا نیز وزیر نیروی ایران در سفر به کابل با مقامات طالبان در خصوص حقابه ایران رایزنی کرده و توافقاتی در این زمینه صورت گرفته بود. 

انتهای پیام/ ر/ ت 14

ارسال نظرات