۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۷۱۸۰۰۰
آیت الله خاتمی:

دولت به بیشتر وعده‌های خود عمل کرده است/ با گرانی‌های بی‌دلیل برخورد شود

دولت به بیشتر وعده‌های خود عمل کرده است/ با گرانی‌های بی‌دلیل برخورد شود
امام جمعه موقت تهران گفت: دولت خدمتگزار در حال درمان اقتصاد بیمار پنجاه ساله است و باید با گرانی‌های بی‌دلیل و بی‌قانون با قوی کردن نظارت ها برخورد کند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو فقهای شورای نگهبان در خطبه‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اهمیت رضایت خدا گفت: در روایتی در قیامت به کسانی که این خصلت خوب را دارند، چنین تعبیر می‌کنند یا اولیاء الله و برای خوبان تعابیر مختلفی از جمله رضی الله عنهم و رضوا عنه.

وی ادامه داد: دعای سلیمان نبی که آن همه امکانات داشت این است که «آن چیزی که برای من اهمیت دارد، رضایت خداست.»

آیت الله خاتمی رسیدن به نفس مطمئنه را مسلتزم کار و تلاش‌های زیاد دانست و ابراز داشت: در این حالت تو از خدا راضی هستی و خدا نیز از تو راضی است و جای تو در بین بندگان ویژه خداست.

وی افزود: کربلا کانون این رضایت بود که رزمندگان عاشورایی و چه سالار شهیدان و چه کاروان آزادگان این مشهود است و آخرین صحبت سیدالشهدا در حالی که عزیزان کشته شدند و خودش در مقتل است می‌فرماید راضی هستم به هر چه برای من مقدر کردی و این اوج عرفان کربلایی است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به خبر ارتحال مرحوم آیت الله ناصری دولت آبادی اصفهانی ابراز داشت: ایشان عالم خلیق و بزرگی بود که عمل او حرف می‌زد، بزرگی بود که خود ساخته بود و چراغی بود برای کسانی که می‌خواستند راه به خدا، معنویت، دین و ارزش‌ها پیدا کنند و خوشا به حالشان که عمری الهی زندگی کردند و با خدا انس داشتند، این داغ را محضر رهبر معظم انقلاب و همه کسانی که از محضر ایشان بهره بردند، تسلیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: ایام سالگرد شهادت شهید مهدی عراقی با فرزندشان حسام، از مبارزین قدیمی و سابقون الاولون است که خداوند بر درجات ایشان نیز بیفزاید، روح و رضوانش را نصیب روح ایشان بگرداند؛ همچنین ایام مربوط به پزشکان محترم است و به سهم خودم از جامعه پزشکی، پرستاران گرامی، پیراپزشکی و همه این عزیزانی که در این دو سال کرونا، انصافاً خدمت شایان توجهی داشتند و آمار 250 شهید سلامت، گویای خدمات صالح و ارزشمند این عزیزان است.

آیت الله خاتمی با اشاره به مسأله مذاکرات برجام توضیح داد: مذاکره کنندگان از جنس شما هستند، امین، شجاع و مرد میدان هستند و مطمئن باشید، ذره‌ای به دشمن باج نخواهند داد؛ سه چیز بسیار اهمیت دارد، یکی لغو تحریم‌های نفتی است که سرمایه شما مردم هست، گرچه با شیطنت آن‌ها هم، ما می‌توانیم نفت خود را صادر کنیم، آنچنان که عزیزان مسؤول این کار را می‌کنند؛ اما تحریم‌های نفتی باید به کلی لغو شود.

وی افزود: لغو تحریم‌های بانکی نیز مشکلی برای اقتصاد ما به‌وجود آورده، با توجه به سابقه پیمان شکنی آمریکایی‌ها، باید راستی آزمایی هم بشود که جداً تشکر می‌کنیم از خدمات این عزیزان مذاکره کننده که در عرصه دیپلماسی فعال هستند و نیز از سروران عزیز ما در عرصه میدان که شهید فداکار، سردار دلها حاج قاسم سلیمانی، یکی از آن قهرمانان میدان بود.

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر اهمیت اینکه آمریکا دشمن ماست اظهار داشت: سخن نداریم که کار دیپلماسی نباشد، باشد و باصلابت هم باشد، از 28 مرداد 32 که شاه را برگرداندند و آمریکا ارباب شاه شد تا سقوط او در سال 1357، ایران یک زندان بزرگ برای آزادگان و قهرمانان شده بود که با شکنجه‌های قرون وسطی انجام می‌شد که بعد از پیروزی انقلاب تا کنون، آنی آمریکا دست از توطئه علیه ملت ایران برنداشته است.

وی ادامه داد: آن‌ها نظرشان را به ایران داده‌اند و هنوز ایران نظر نداده‌اند سیاه نمایی می‌کنند و نمی‌خواهند خوشی ملت ایران را ببینند و وقتی مشکلی برای ما برسد، آن‌ها اظهار خوشحالی می‌کنند.

آیت الله خاتمی قصه آمریکا را فراتر از هسته‌ای دانست و خاطرنشان کرد: آن‌ها اصل نظام ما را نمی‌خواهند؛ یکی از تئوری پردازان آمریکا می‌گوید، مشکل ما ایران هسته‌ای نیست، بلکه مشکل ما با ایران است که با اینکه ایران ارتباطی با کشور آمریکا ندارد؛ اما بزرگترین قدرت علمی و نظامی منطقه شده است.

وی ادامه داد: سپس ادامه می‌دهد که مشکل ما با ایران این است که ایران یکپارچه است و یک رهبر محبوب دارد که هرچه می‌گوید، آن‌ها چشم می‌گویند؛ آن‌ها رهبری دارند که می‌گوید دوره بزن و در رو گذشت، آن چیزی که برای آمریکا بسیار دردناک این است.

امام جمعه موقت تهران راه حل مشکلات را دو چیز دانست و عنوان کرد: ما باید قوی شویم و نکته دوم خسته نشدن از مقاومت است؛ الحمدلله شما خسته نیستید و این شعارهای جانانه را کسی به شما دیکته نمی‌کند و نشان خستگی ناپذیری شماست؛ اما برخی به ناحق می‌خواهند ملت ایران را خسته نشان بدهند، ولی ملت عاشورایی ایران محکم و مقام پای انقلاب خود ایستاده است.

وی افزود: هشتم شهریور یادآور غم جانسوز شهادت دو دولتمرد در تراز جمهوری اسلامی ایران است که در این عرصه‌ها مطالب بسیار زیادی وجود دارد؛ اما امام راحل کلماتی را فرمودند که چیزی که به نظر من مهم است، این است که پست و مسؤولیت این‌ها را به خود نگرفت و این‌ها امیر بر پست بودند، آن‌ها در ریاست تأثیر کرده بودند؛ یعنی آن‌ها ریاست را زیر چنگ خودشان آورده بودند و ریاست آن‌ها را تحت لوای خودش نبرده بود و این درسی است که انسان باید از اینها بگیرد.

آیت الله خاتمی با اشاره به خاطره شهید رجایی بیان کرد: من دستفروشی کرده‌ام در بازار تهران؛ شهید رجایی دستفروش تا رئیس جمهوری هیچ تغییری نکرد؛ شهید باهنر معلم تا وزیر آموزش و پرورش و یا نخست وزیر، هیچ فرقی نکرد و این مسؤول در تراز جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: مسؤول در تراز طبق فرمایش امیرالمؤمنین مسؤولیت خود را امانت می‌داند؛ این مسؤولیت امانتی است و لقمه چرب نیست؛ آن‌ها می‌توانند مسؤول تراز و شهید رجایی و شهید باهنر گونه باشند که نگاه امانت داشته باشند که نگاه مولا علی است و در نامه‌های مختلف به آن اشاره فرمودند.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به هفته دولت گفت: از دوم شهریور تا هشتم شهریور هفته دولت و مناسبت خوبی است؛ درباره با همه، دولت، قوه قضاییه، قوه مقننه، افراد و نهادها چهار برخورد وجود دارد؛ یک برخورد بی‌تفاوتی است که بگوید به من چه ربطی دارد، آن‌ها حکومت می‌کنند و من نظر بدهم، این برخورد مورد تایید امیرالمؤمنین نیست.

وی ادامه داد: نباید با بدها و خوب‌ها به یک شکل عمل کنید، برخورد متملقانه و چاپلوسانه یا همه چیز را سفید دیدن و ندیدن اشکال و ایراد تملق است که در روایات ما وجود دارد که کسی که تملق می‌گوید، ارتباطی با دین ندارند.

آیت الله خاتمی با اشاره به روایت‌هایی که درباره برخورد با افراد متملق‌گو هستند توصیه کرد: مسؤولین نباید متملق‌گویان را تحویل بگیرد.

وی افزود: برخورد عیب‌جویانه و همه چیز را بد دیدن و دادن تحلیل‌های منفی به کل عملکرد دولت اشتباه است؛ همه چیز را بد دیدن، بدترین چیزهاست.

امام جمعه موقت تهران در ادامه توضیح شکل‌های مختلفی که مردم با دولت برخورد داشته باشند عنوان کرد: برخورد چهارم برخورد منصفانه و دیدن خوبی‌ها و نقاط ضعف است که در ادبیات دینی ما، انصاف است و انصاف افضل الفضائل است.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم انصافاً در عرصه خدمت به مردم کم نگذاشته است، رهبر انقلاب فرمود مردمی و با مردم و در متن مردم باشید و هر هفته رئیس محترم جمهور که وقت استراحت است؛ اما به نقاط محروم می‌رود و توفان شن هم نمی‌شناسد که جای تشکر و سپاس هم دارد.

آیت الله خاتمی ویژگی خستگی ناپذیری دولت و قرار دادن تمام عمر در مسیر خدمات را قابل توجه دانست و توضیح داد: عمل به وعده‌ها دیگر اولویتی است که رئیس محترم جمهور وعده مبارزه با ویروس کرونا را داده بود و این کار در این دولت انجام شد و 100ها کشته بعضی روزها به صفر رسید و انصاف این است که این خدمات را ببینیم و در کنار آن، مردم از این دولت خدمتگزار انتظار دارند که با تلاش بیشتر از سرعت سیر گرانی‌ها جلوگیری کنند؛ آنچنان که شاهد هستیم هفته گذشته، سیر نزولی بسیاری از کالاهایی که مورد نیاز مردم هستند، رقم خورد.

وی ادامه داد: مردم خوب می‌دانند که دولت خدمتگزار می‌خواهد این اقتصاد بیمار پنجاه ساله را درمان کند و حق بدهید که از زبان مردم بگوییم که انتظار این را دارند که این سرعتی را که دارید با مدیریت جهادی ادامه دهید و مسأله نظارت را داشته باشید.

آیت الله خاتمی برخورد با گرانی‌ها را مهم‌ترین کار برای دولت دانست که باید اجرا شود و گفت: برخی از این گرانی‌ها، گرانی‌های بی‌دلیل، بی‌قانون و بی‌جهت است؛ با قوی کردن نظارت‌ها و با برخورد با متخلفین اقدام کنید.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات