۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۷۱۸۳۶۲
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در گفت‌وگو با رسا:

امیدواریم بیانیه آیت الله حائری راهگشای مشکلات عراق باشد

امیدواریم بیانیه آیت الله حائری راهگشای مشکلات عراق باشد
آیت الله رجبی گفت: ان شاءالله نکات بیانیه حضرت آیت الله حائری راهگشا باشد و مشکلاتی که در کشور عراق به وجود آمده را بکاهد یا اینکه حل کند.

آیت الله محمود رجبی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به تبیین و ارزیابی اقدام اخیر حضرت آیت الله حائری در کناره گیری از مرجعیت و توصیه به اطاعت از رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: حضرت آیت الله سید کاظم حائری دارای دین مداری و صفای باطن بوده و کسانی با ایشان آشنا هستند به خوبی می دانند که این عالم ذره ای هوای نفس ندارد.

وی با بیان اینکه اقدام اخیر حضرت آیت الله حائری گواه بر این است که ایشان دارای شخصیت وارسته ای بوده، بیان کرد: این عالم بزرگوار تشخیص می دهد که در شرایط فعلی مصلحت اسلام، ملت عراق و پیروانش و وظیفه دینی این است که از موقعیت مرجعیت کناره گیری کند و مؤمنان را به اطاعت و پیروی از رهبر معظم انقلاب ارجاع دهد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: حضرت آیت الله حائری از علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی بوده و ولایتمداری ایشان در حد والا است؛ از این رو پیروان ایشان نیز ولایتمدار هستند و به تبعیت از مرجعیت ایشان می پرداختند.

وی با اشاره به اینکه حضرت آیت الله حائری در بیانیه اخیر چندین نکته مهم را یادآور شده است، گفت: مهم ترین نکته ارجاع مؤمنان به تبعیت از رهبر معظم انقلاب است، زیرا که حضرت آیت الله حائری، حضرت آیت الله خامنه ای را نائب امام زمان(عج) و مرجع مسلم می داند، از این رو پیروان خود را به تبعیت از رهبر انقلاب ارجاع داده است و این امر برای وحدت و یکپارچگی امت اسلامی مفید خواهد بود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: حضرت آیت الله حائری در نکته دوم این بیانیه اشاره به منازعات در عراق کرده و صریحا حقیقت و موضع خود در این باره را بیان کرده و آورده است؛ کسانی باید خودشان را تابع شهید صدر بدانند که سیره و منش ایشان را داشته باشند، به صرف نام و ادعا دلیلی بر این نیست که کسی مسیر شهید صدر را ادامه می دهد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: نکته مهم دیگر در این بیانیه این بود که رهبری جامعه اسلامی را باید کسی بر عهده بگیرد که مجتهد مسلم باشد و افرادی که در این حد نیستند نمی توانند مدیریت جامعه را برعهده بگیرند و خودشان را به عنوان رهبر یک جمع یا تشکلی معرفی کنند.

وی با ابزار امیدواری از اینکه بیانیه حضرت آیت الله حائری سبب کاهش منازعات عراق شود، افزود: ان شاءالله نکات این بیانیه راهگشا باشد و مشکلاتی که در کشور عراق به وجود آمده را بکاهد یا اینکه حل کند.

سیره علمای سلف گریز از پذیرش مرجعیت بوده است

آیت الله رجبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیره علمای سلف در گریز از مرجعیت گفت: در طول تاریخ تشیع بزرگان و علمایی وجود داشتند که مردم برای پذیرش مرجعیت به آنها رجوع می کردند، اما ایشان از این امر سر باز می زدند و این امر سیره علمای وارسته در طول تاریخ بوده است.

وی با بیان اینکه سیره علمای و بزرگان حوزه بر گریز از پذیرش مرجعیت بوده است، اظهار کرد: زمانی که آیت الله سید محسن حکیم به رحمت خدا رفت، بسیاری از مقلدان ایشان نزد فرزندش رفتند و تقلید و تبعیت از ایشان را اعلام کردند اما وی مرجعیت را نپذیرفت.

استاد حوزه علمیه با انتقاد از افرادی که برای تصاحب جایگاه مرجعیت تلاش می کنند، گفت: تلاش برخی برای تصاحب مرجعیت عوامل مختلفی از جمله دنیا طلبی و جاه طلبی دارد، بنابراین باید امت اسلامی در انتخاب مرجع تقلید هوشیار باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: همان گونه که در روایت آمده است؛ فقیهی که خویشتن داری و صیانت از نفس می کند، از دین خود محافظت دارد و از ولی عصر (عج) تبعیت می کند و مخالف هوای نفس است، چنین فردی شایسته تقلید است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: افرادی که زندگی الان یا گذشته آنها نشان می دهد که چنین ویژگی هایی را دارا نیستند، صلاحیت برای مرجعیت را ندارند و همچنین تلاش و حرکت برای تصاحب مرجعیت نشان از عدم صلاحیت آنان است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
عجب اوضاع سختی شده است
1
0
هادی هادوی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
مقتدی صدر در عراق همان فتنه انگیزی میرحسین موسوی در ایران را انجام می دهد.
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
اینجا مخالفت با هوای نفس رو میشه با چشم غیرمسلح دید. اونایی که منصف هستند دوراندیشی، علو طبع و تاثیر مرجعیت شیعه رو ببینند
مرحبا به این مرد بزرگ
اثر این کار بعدها عیان خواهد شد
والسلام علی عباد الله الصالحین
0
0
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
اگرمقلدین ایشان عاقل باشندجریان صدرورئیس فتنه سیاه راسرجایش می‌نشانند.
0
0
جلال
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
فقیه بصیر زمان شناس یعنی این بزرگوار
کاش شیوه رفتاری تو را تمام علمای عراق سرمشق قرار دهند
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
این نمایش اخلاص و تواضع و موقعیت شنای مرجعیت شیعه است
امثال ایشان هستند که اسلام و شیعه را تا امروز زنده نگه داشته اند
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
خداوند به عزت آیت الله العظمی خامنه ای و آیت الله سید کاظم حسینی حائری حفظهما الله بیفزاید
اللهم عجل لولیک الفرج
0
0