۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۷۱۸۴۷۰

ماجرایی که در عراق اتفاق افتاد

ماجرایی که در عراق اتفاق افتاد
عراق شرایط خونباری پیدا کرده است و آنچه شنیده می‌شود صدای شلیک گلوله و انفجار و آنچه دیده می‌شود برخاستن دود است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، عراق پس از گذشت 10 ماه از انتخابات به وضعیت خطرناکی رسید که همگان درباره آن هشدار داده بودند.

پس از اینکه گروه‌های سیاسی عراقی نتوانستند در میز مذاکرات مشکلات خود را حل کنند با تحرکات طرفداران صدر و به‌ویژه تحصن در منطقه الخضراء یا همان سبز بغداد، پیش‌بینی می‌شد که اوضاع به‌سمت شرایط سخت پیش برود و مهلت 72ساعته به‌مثابه شمارش معکوسی برای شروع یک روند خطرناک در عراق بود.

مهلت 72ساعته چه بود؟

«صالح محمد العراقی» معروف به وزیر صدر، در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک موضوع از انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام مهم‌تر است و آن مشارکت نکردن هیچ کدام از احزاب و شخصیت‌ها است، احزاب و شخصیت‌هایی که از هنگام اشغالگری آمریکا در سال 2002 تا امروز در عملیات سیاسی مشارکت داشته‌اند، از رهبران گرفته تا وزیران و کارکنان و ابسته به احزاب به‌طور مطلق از جمله جریان صدری و من این را با صدای بلند می‌گویم.

وزیر صدر تأکید کرد: این پیشنهاد به‌جای همه پیشنهادهایی است که برخی از جمله سازمان ملل متحد برای آنها تلاش کرده‌اند و از آنها سپاسگزاریم. من از هم‌اکنون تا حداکثر 72 ساعت آماده هستم توافقی را که متضمن این مسئله باشد، امضا کنم. پذیرفتنی نیست که بگویند تحقق این مسئله پس از انتخابات آینده باشد و نه اینکه با خونریزی صورت گیرد، مجالی برای اصلاح نیست... و در نتیجه دلیلی برای دخالت من در آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد نیست، نه از طریق توئیت و نه از طریق دیگر.

واکنش به این مهلت

مشخص بود که این شرط عجیب شدنی نیست و گروه‌های سیاسی زیر بار آن نمی‌روند و برخی آن را خیال‌پردازی توصیف کردند.

کناره‌گیری صدر طرفدارانش را به خیابان‌ها کشاند

بعدازظهر روز دوشنبه هفتم شهریور 1401 بود که خبری مخابره شد مبنی بر اینکه صدر از عرصه سیاسی کناره‌گیری کرده است.

مقتدی صدر با انتشار بیانیه‌ای در توییتر اعلام کرد: کناره‌گیری نهایی و بستن تمام مؤسسات و نهادها به‌جز مرقد (پدرش) و موزه و مؤسسه میراث خاندان صدر را اعلام می‌کنم.

کشور عراق ,

وی در این بیانیه تأکید کرده است که همه (طرفدارانش) آزاد و در تصمیم‌گیری مخیّرند.

پس از این بود که صالح محمد العراقی معروف به وزیر صدر هم فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی متوقف کرد.

جرقه ناآرامی شروع شد

به‌دنبال آن تحرکات برخی از طرفداران صدر در الخضراء شروع شد و به‌سمت مراکز دولتی سرازیر شدند و وارد کاخ ریاست‌جمهوری در منطقه سبز بغداد شدند.

کشور عراق ,

تحرکات گروهی از طرفداران صدر به بغداد محدود نشد و در بصره، ذی‌قار، میسان، دیوانیه و واسط و برخی مناطق دیگر هم دست به تحرکات و آتش زدن لاستیک زدند.

ورود نیروهای امنیتی به عرصه

با تشدید تحرکات برخی از طرفداران صدر و آسیب رساندن به اموال دولتی و خصوصی، نیروهای امنیتی عراق وارد عمل شدند. دستور حفاظت از ادارات و مقرهای احزاب به نیروهای امنیتی داده شد و مصطفی الکاظمی از اتاق امنیتی ویژه ناظر تحولات بود.

نیروهای امنیتی طرفداران صدر را زیرفشار قرار داده آنها را از کاخ ریاست‌جمهوری بیرون کردند، صحنه‌هایی از فرار طرفداران صدر زیر فشار مشاهده شد.

اوضاع لحظه به لحظه دشوارتر شد و با فرا رسیدن شب حملات خمپاره‌ای هم به منطقه سبز انجام شد و طبق آخرین آمار منتشرشده 30 عراقی کشته و 700 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

برخی از مناطق عراق دیشب به میدان جنگ تبدیل شد

منابع عراقی اعلام کردند که اعضای گروه «سرایا السلام»، شاخه نظامی جریان صدر بامداد امروز سه‌شنبه به‌سمت منطقه سبز در بغداد اقدام به شلیک آر.پی.جی. کردند.

کشور عراق ,

موازین نیوز از شلیک کاتیوشا به منطقه سبز خبر داد و این‌که سامانه سیرام سفارت آمریکا هم فعال شده است.

اخباری از درگیری‌های شدید در بصره در جنوب عراق هم مخابره شده است.

بامداد امروز طرفداران صدر و شاخه نظامی آن سرایا السلام با حمله به یکی از دفاتر حزب الدعوه و جریان حکمت در منطقه زعفرانیه بغداد آن را به آتش کشیدند. طرفداران صدر همچنین مقر حزب الدعوه در بابل عراق را به آتش کشیده مقرهای عصائب اهل الحق در شرق بغداد را هدف گلوله قرار دادند.

اخباری از زخمی شدن «احمد الاسدی» از فرماندهان پلیس فدرال عراق در منطقه سبز بغداد مخابره شده است.

درگیری با سلاح سبک، متوسط و سنگین در منطقه خضراء رخ داد و صدای انفجارهای شدیدی ناشی از شلیک خمپاره هم شنیده شد.

آنچه مشاهده می‌شود دود ناشی از آتش در مناطق مختلف از منطقه سبز و آنچه شنیده می‌شود صفیر گلوله و انفجارهای شدید است.

اخباری از سوی رسانه‌های عراقی درباره ورود سرایا السلام شاخه نظامی جریان صدر به درگیری با نیروهای امنیتی عراق مخابره شده است.

به‌دنبال تحرکات طرفداران صدر در سراسر عراق، هیئت دولت این کشور امروز سه‌شنبه را تعطیل سراسری اعلام کرده است.

همزمان فیلم‌هایی از فعال شدن سامانه پدافند هوایی سیرام در سفارت آمریکا در منطقه سبز به‌علت شلیک راکت منتشر شده است.

تصاویری هم از اصابت بقایای این راکت به یک منزل مسکونی در منطقه خضراء منتشر شده است.

کشور عراق ,

دولت عراق از ساعت 19 روز گذشته تا اطلاع ثانوی در سراسر این کشور مقررات منع آمدوشد اعلام کرده است.

واکنش مقتدی صدر به تحولات چه بود؟

در این میان «حیدر الجلیل الجابری» رئیس فراکسیون مستعفی صدر در پارلمان عراق از اعتصاب غذای صدر خبر داد.

وی در توییتی اعلام کرد که اعتصاب غذای او تا توقف خشونت و استفاده از سلاح ادامه خواهد داشت.

واکنش مقامات عراقی؛ درخواست‌ به خویشتنداری و دعوت به آرامش

«فالح الفیاض» رئیس سازمان حشد شعبی عراق ضمن تأکید بر بیرون ماندن این سازمان از جبهه‌گیری‌های سیاسی، خواستار مسئولیت‌پذیری همه طرف‌ها در قبال عراق و امنیت آن شد.

خواسته وی خویشتنداری و صیانت از روند سیاسی عراق و انتقال قدرت از طریق صندوق‌های رأی بود.

«هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح عراق هم از همه طرف‌ها خواست که اوضاع را آرام کنند و استفاده از سلاح را متوقف کنند زیرا به‌گفته وی سلاح مشکلی را حل نمی‌کند و تنها راه روی آوردن به گفتگو است.

آیت الله «سید حسین صدر» همه را به گفتگو و آرامش دعوت کرد و این‌که سلاح را کنار بگذارند.

وی گفت: همه کسانی که اکنون درگیر هستند از یک کشور و دین و فرزندان یک پدر و مادر و برادر یکدیگر هستند و جنگ میان برادران غیرمنطقی و غیرانسانی است و در دین جایگاهی ندارد. اگر چاره‌ای نبود، سکوت بهتر و ماندن در منزل سودمندتر است.

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق با انتشار یکی از خطبه‌های حضرت علی(ع) خواستار عدم شعله‌ور کردن فتنه در عراق شد.

وی در توئیتی خطبه 151 نهج‌البلاغه را منتشر کرد که حضرت علی در آن می‌فرمایند: «در گرد و غبار ظلمت شبهه، و ناهموارى راه فتنه، به‌وقت پدید آمدن طلیعه‌اش، و آشکار شدن نهانش، و برقرارى محورش، و گردش آسیایش بر جاى خویش ثابت بمانید. آن فتنه‌هایى که از مدارج پنهان شروع، و به سختى و زشتى آشکارى منتهى مى‌شود. رشد آن فتنه همچون رشد جوانى سریع و نیرومند، و آثارش همچون آثار سنگ محکم و سفت است.»

وی در توئیت خود هشتک "خون شهروند عراق، خط قرمز است" را قرار داد.

«مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق هم طرف‌ها را به تفکر در راه‌حل بحران عراق و در نظر گرفتن منافع عمومی مردم و کشور دعوت کرد.

وی افزود: امیدوارم همه احساس مسئولیت کنند و به خویشتنداری روی آورند و به سلاح و خشونت در تعیین تکلیف درگیری‌ها و مشکلات پناه نیاورند. همه طرف‌ها را به تفکر به راه‌حل‌هایی که برای ملت عراق خیر به‌همراه داشته باشد و منافع عمومی مردم و کشور را حفظ کند، فرا می‌خوانم.

«بافل طالبانی» رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق هم دعوت به گفتگو کرده خواستار ترک خشونت شد.

ائتلاف سنی «عزم» هم سران عراق را به سردادن فراخوان ملی واضح برای توقف این وضعیت خطرناک و فاجعه‌بار در عراق دعوت کرد و خواستار توقف فوری تنش و ترجیح دادن منافع عالی ملی و حفظ کشور و ملت عراق شد.

در بیانیه این ائتلاف آمده است: میان تشدید تنش خطرناک و درگیری تأسف‌بار میان فرزندان یک کشور و کشیده شدن امور به‌سمت استفاده از سلاح، این مسئله نیازمند تعیین تکلیف و عزمی قوی برای خویشتنداری در راستای ممانعت از فتنه و کشته شدن شمار بیشتری از شهروندان بی‌گناه است.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق از مقتدی صدر و هادی العامری بابت دعوت به توقف خشونت تشکر کرد و از همه خواست که مسئولانه رفتار کنند.

واکنش‌های خارجی

«حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با نگرانی شدید اتفاقات عراق را دنبال می‌کند و کنار دولت و ملت عراق در حفظ ثبات و امنیت آن قرار دارد.

وی بر لزوم خویشتنداری و اجتناب از تشدید اوضاع و اولویت دادن منافع عالی تأکید کرد.

وزارت خارجه فرانسه هم ابراز نگرانی نموده دعوت به خویشتنداری کرد.

وزارت خارجه ترکیه هم اعلام کرد: ثبات و امنیت کشور دوست و برادر عراق برای ترکیه اهمیت حیاتی دارد و از همین رو نسبت به گسترش خشونت در عراق نگرانیم. از همه گروهها می‌خواهیم که خویشتنداری کنند و امیدواریم که درگیری‌های سیاسی از راه گفتگو حل‌وفصل شود.

ضمناً وزارت خارجه ترکیه از شهروندان ترک خواست که به بغداد سفر نکنند.

اتحادیه اروپا هم خواستار خویشتنداری طرفهای عراقی شد.

سفیر کانادا در بغداد هم ضمن ابراز نگرانی اعلام کرد که وضعیت عراق بسیار خطرناک است و امکان دارد که به‌سرعت از کنترل خارج شود.

وی خواستار اتخاذ گامهای فوری برای آرامش اوضاع و حل اختلافات شد.

یونامی هم همه طرف‌ها را به پرهیز از خشونت فرا خواند و خواستار خویشتنداری و آرامش برای حاکم شدن عقلانیت شد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل هم خواستار اتخاذ گام‌های فوری برای آرامش اوضاع و جلوگیری از خشونت در عراق شد.

وی همه بازیگران سیاسی عراق را به برطرف کردن اختلافات و ورود بدون تأخیر به گفتگوی مسالمت‌آمیز دعوت کرد.

سفارت امارات در بغداد از شهروندان اماراتی حاضر در عراق خواست از محل‌های تجمع و تظاهرات دوری کنند و احتیاط را پیشه سازند.

هواپیمایی امارات پروازهای خود به بغداد و بصره را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورد.

سفارت کویت در بغداد نیز از شهروندان کویتی خواست که هرچه سریع‌تر عراق را ترک کنند.

وزارت خارجه الجزایر هم اعلام کرد: با توجه به مناسبات برادرانه و همکاری و همبستگی تاریخی با عراق، با نگرانی عمیق تحولات این کشور برادر را در سایه بحران سیاسی جاری و اقدامات خشونت‌بار روی‌داده دنبال می‌کنیم.

الجزایر از همه گروههای سیاسی برای مقدم شمردن گفتگو برای حفاظت از جان و مال مردم بر همبستگی با دولت و مردم عراق تأکید کرد.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر هم در تماس تلفنی با الکاظمی ضمن ابراز همبستگی با دولت عراق و اقدامات آن از جمله ابتکار عمل مطرح‌شده از سوی نخست وزیر برای حل این بحران بر لزوم خویشتنداری و اتکای همه گروه‌ها به گفتگو برای رسیدن به راهکارهای ضامن تحقق مطالبات مردم عراق تأکید کرد.

پارلمان عربی هم از همه گروههای سیاسی خواست که منافع ملی را ارحج بدانند و ضمن توقف درگیری پای میز مذاکرات بنشینند.

در بیانیه پارلمان عربی آمده است که گروههای سیاسی عراقی باید ضمن خویشتنداری و ممانعت از تشدید تنش، اقدامات خشونت‌بار برای جلوگیری از خونریزی‌ها را متوقف کنند.

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب هم ضمن ابراز نگرانی از همه گروه‌ها خواست که منافع ملی را مقدم بشمارند.

وی ضمن هشدار درباره کشیدن شدن عراق به‌سمت خشونت بر لزوم خویشتنداری و دوری از اقدامات خشونت‌بار و مسلحانه تأکید کرد.

انتهای پیام/+

ارسال نظرات