۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۷۱۸۹۵۶
مدیر جامعةالزهرا تصریح کرد؛

طلاب پژوهشگر در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی تربیت شوند

طلاب پژوهشگر در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی تربیت شوند
مدیر جامعةالزهرا(س) تأکید کرد که در رویدادها، نیروها شناسایی و ایده‌های نو احصا شده‌اند که باید از این فرصت استفاده کنیم.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، خانم سیده زهره برقعی در مراسم اختتامیه نخستین رویداد پژوهشی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها که در آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، عنوان کرد: تفاوت بین انسان و حیوانات در تفکر و تعقل است، تفکر یعنی امور از معلومات به سوی مجهولات تا این مجهولات برای ما شناسایی و معلوم شوند.

مدیر جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه پژوهش و تحقیق برای علم و شناخت حقیقت است، اظهار داشت: پژوهشگر حقیقی کسی است که سعی و تلاش می‌کند تا راه‌های هدایت و حقایق را شناسایی کند و به دیگران بشناساند و این علم است که برای ما ارزشمند و این شناخت است که به ما چگونه و چرا زیستن را می‌آموزد.

به دنبال تربیت طلاب مطالبه گر هستیم

برقعی با اشاره به آیه ۳۶ سوره اسراء که خداوند متعال می‌فرماید: «وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَٰئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا؛ از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسئولند»، گفت: خداوند متعال در این آیه شریفه به ما هشدار می‌دهد که نباید از غیر علم پیروی کنید، بنابراین ما باید به دنبال علم باشیم.

وی اضافه کرد: همه ابزار و راه‌های ادراکی ما با محیط بیرون از طریق چشم و گوش و دل است و همه این‌ها از انسان سؤال می‌شود، بنابراین ما در مقابل همه اینها مسئولیم تا شناخت پیدا کرده و حقیقت را درک کنیم.

مدیر جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: وظیفه پژوهشگر حقیقی آن است که با این ابزار، آسیب‌ها را شناسایی و تحلیل کند و به دیگران نشان دهد و یا راهکاری برای آنها معرفی کند.

برقعی بیان داشت: پژوهشگران جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها به دنبال این مهم حرکت می‌کنند و این رویدادهایی که در حال برگزاری هستند، سیر تکاملی رو به رشد و ارتقایی دارند.

وی ضمن قدردانی از طراحان رویدادهای فصلی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها، عنوان کرد: از آنجا که یکی از خواسته‌های رهبر معظم انقلاب مدظله العالی آرمان‌خواهی و مطالبه گری است، ما نیز به دنبال تربیت طلاب مطالبه گر هستیم.

برگزاری رویدادها در جهت آموزش شیوه مطالبه‌گری صحیح است

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان ساخت: گاهی ما به دنبال مطالبه‌گری هستیم، اما بلد نیستیم که مطالبه‌های خود را به صورت مستدل و مستند بیان کنیم؛ شیوه مطالبه‌گری بسیار مهم است که در همین راستا، پویش «اگر من به جای مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها باشم ...» و پس از آن پویش «به وقت مطالبه‌گری مسئولانه» برگزار شد.

برقعی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های ما در تحقق این موضوع، برگزاری رویدادهای فصلی بود که رویداد فرهنگی به عنوان اولین رویداد در جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها رقم خورد، پس از آن رویدادهای آموزشی، طنین و هم اکنون رویداد پژوهشی برگزار شده‌اند.

وی یادآور شد: در قسمت پژوهش، دو رویداد پیش‌بینی شده است که بخشی از رویداد به عهده معاونت پژوهش و بخشی از رویداد به عهده پژوهشگاه مطالعات اسلامی است.

لزوم تربیت طلاب پژوهشگر در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: هنوز کار ما تمام نشده است، در این رویدادها، نیروها شناسایی و ایده‌های نو احصا شده‌اند که باید از این فرصت استفاده کنیم و پژوهشگرانی بسازیم که در سطح اجتماعات بزرگ و تحقق تمدن نوین اسلامی، طرح و ایده داشته باشند.

برقعی به دست اندرکاران رویدادها توصیه کرد: این توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها باید به کار گرفته شود و رشد کند تا بانوان طلبه و پژوهشگران ما بتوانند میزگردهای ملی و کشوری را اداره کنند.

همه امید ما به پسارویداد است

وی خطاب به بانوان طلبه و پژوهشگران، گفت: این جامعه متعلق به شما و آینده کشور به دست شما است و ما مسئولیت داریم همه این‌ها را به دست شما بسپاریم، همانطور که بزرگانی تلاش کردند تا آموزه‌های دینی را به دست ما برسانند.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها ادامه داد: برای اداره کشور و تحقق تمدن نوین اسلامی نیاز به فکرهای خلاق داریم و شما نیروهای ایده‌پرداز می‌توانید با تمام قوا و توان در سنگرهای علمی حضور داشته باشید و با استفاده از ظرفیت‌ها و امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، وارد میدان شوید.

برقعی با بیان اینکه بحث‌های علمی و پژوهش‌ها را جدی بگیرید، عنوان کرد: همه امید ما به پسارویداد است تا نیروهای شناسایی شده پس از این رویداد در عرصه‌های مختلف علمی پژوهشی بدرخشند.

ارسال نظرات