۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۹
کد خبر: ۷۱۹۳۴۴
وزیر امور خارجه خطاب به همتای آذربایجانی:

مرز ایران و ارمنستان باید بدون تغییر حفظ شود

مرز ایران و ارمنستان باید بدون تغییر حفظ شود
امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آذربایجان بر آمادگی ایران برای کمک به حل ختلافات این کشور با ارمنستان تأکید کرد و گفت: مرز ایران و ارمنستان بدون تغییر حفظ شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی با «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت‌وگو و درباره تحولات اخیر در منطقه قفقاز جنوبی به تبادل نظر پرداخت.

رسانه‌های محلی بامداد سه‌شنبه از وقوع درگیری مسلحانه شدید بین نظامیان ارمنستانی و جمهوری آذربایجان در مناطق مرزی خبر دادند. براساس این گزارش، درگیری شدیدی بین دو طرف در جریان است و وزراتخانه‌های دفاع ارمنستان و جمهوری آذربایجان تایید کرده‌اند که چند نقطه در مرز شاهد تیراندازی و تبادل آتش است.

وزیر امور خارجه ایران در این تماس تلفنی، ضمن ابراز نگرانی شدید از شروع دور تازه درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بر آمادگی کشورمان برای کمک به حل و فصل موضوع به صورت مسالمت آمیز و از طرق سیاسی تأکید کرد.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: ما همواره بر حفظ تمامیت ارضی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان و ارمنستان تأکید داریم و مرز ایران و ارمنستان را نیز یک راه ارتباطی تاریخی می‌دانیم که باید بدون تغییر حفظ شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تأکید بر این‌که منطقه تحمل جنگ جدیدی را ندارد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران طرفین این مناقشه را به خویشتنداری فرا می‌خواند.

بر اساس این گزارش، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پی وقوع درگیری‌های جدید بین آذربایجان و ارمنستان ضمن ابراز نگرانی از تشدید تنش و درگیری‌های مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، ۲ طرف را به خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت آمیز دعوت کرد.

جیحون بایراموف نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، دیدگاه‌های ایران و جمهوری آذربایجان درباره آینده منطقه را نزدیک به هم خواند و با قدردانی از تلاش ایران برای کمک به حل مناقشه با ارمنستان، گزارشی از درگیری‌های اخیر ارائه داد.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با بیان این‌که کشورش به دنبال ارتقای روابط با همسایگان خود است و با اشاره به نگرانی‌های ایران درخصوص مسائل مرزی تصریح کرد: جمهوری آذربایجان چشمداشتی به خاک هیچ کشوری ندارد.

پیش از این نیز وزارت خارجه جمهوری آذربایجان از این تماس تلفنی خبر داده بود.

گفتنی است، حسین امیرعبداللهیان همچنین در صفحه اینستاگرامش در خصوص گفتگوی تلفنی با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نوشت: امروز با آقای جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در خصوص تحولات اخیر در منطقه قفقاز به صورت تلفنی گفتگو کردم. به ایشان اطلاع دادم که از شروع دور تازه درگیری‌ها بین آذربایجان و ارمنستان شدیدا نگران هستیم و آماده‌ایم کمک کنیم تا مشکلات به صورت مسالمت آمیز حل شود.

وی افزود: به ایشان گفتم جمهوری اسلامی همواره بر حفظ تمامیت ارضی کشورها تاکید دارد و نظر ما در خصوص ارمنستان و آذربایجان همینطور است. به آقای جیحون بایراموف صراحتا گفتم مرز ایران و ارمنستان یک راه ارتباطی تاریخی است که باید بدون تغییر باقی بماند. ایشان هم در پاسخ گفت کشورش چشمداشتی به خاک هیچ کشوری ندارد و از مواضع و کمک‌های ما برای حل سیاسی مناقشات تشکر کرد.

وزیر خارجه اضافه کرد: ما معتقدیم منطقه تحمل جنگ جدیدی ندارد و مجموعه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با رابطه مداوم با طرف‌های درگیر در حال یافتن راه سیاسی و مسالمت آمیز برای حل مناقشات است.

این درگیری‌ها واکنش ایالات متحده آمریکا را نیز در پی داشته است. در همین خصوص «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی خواستار توقف فوری این درگیری‌ها شد.

ارسال نظرات