۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۷۱۹۴۷۱

افت شاخص های عملکردی بورس

افت شاخص های عملکردی بورس
سبزپوشی بازار سرمایه در کنار ورود پول حقیقی پس از 13 روز کاری، نشانه های مثبت بورس در روزهای گذشته بوده اس

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سهام این روزها درگیر صعود و سقوط است و به نظر می رسد سهامداران خرد بیشترین تاثیر را در افت و خیزهای بورس دارند.

معامله‌ گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته رفتند که روز گذشته شاخص کل پس از 6 روز رشد کرد. سبزپوشی بازار سرمایه در کنار ورود پول حقیقی پس از 13 روز کاری، نشانه های مثبت بورس در روزهای گذشته بوده است.

به عبارت دیگر، رشد شاخص کل بورس و ورود پول به بازار دو نشانه مثبت معاملات دیروز بود. بررسی نوع معاملات در بازار سهام نشان می دهد حقیقی ‌ها با نمادهای بزرگ بازار آشتی کرده‌اند.

تحلیلگران تکنیکال سطح یک میلیون و 390 هزار واحدی شاخص کل را مرز حمایت شاخص می‌ دانند که موجب برگشت شاخص شده است. اما در جریان معاملات امروز، برای دومین بار طی هفته جاری این سطح حمایتی شکسته شده و باید منتظر روزهای آینده ماند.

* شاخص در محدوده حمایتی قرار دارد

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می گوید: این احتمال وجود دارد که در هفته آینده شاهد چرخش بازار از سمت نمادهای کوچک به سمت سهم های بزرگ و شاخص ساز باشیم که البته با توجه به ریسک های موجود در بازار سرمایه این اتفاق با احتیاط کامل خواهد بود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی، خریداران برای خرید، چندان دست بالا قیمت نمی ‌دهند و نهایت سعی خود را برای خرید در قیمت‌های پایین، به کار می ‌گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: این انتظار برای همه اهالی بازار وجود دارد که شاخص در محدوده حمایتی قوی که قرار دارد، چند روزی نوسان کند و به نظر می رسد نقطه برگشت بازار در همین حوالی باشد.

* افت شاخص های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل 4 هزار و 47 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 389 هزار و 79 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 29 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با کاهش 369 واحدی در سطح 404 هزار و 887 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 9 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 36 واحد افت کرد و در سطح 18 هزار و 732 واحد قرار گرفت. 

* رشد ارزش کل معاملات بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 24 هزار و 727 میلیارد تومان افزایش یافت که نسبت به روز سه شنبه رشد 69 درصدی را نشان می دهد. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه با رشد 76 درصدی به 15 هزار و 58 میلیارد تومان رسید که 60 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 15 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 529 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس 10 درصد بوده است.

* شروع مجدد خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 143 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام آسیاتک (شرکت داده گستر عصر نوین)، خساپا (شرکت سایپا)  و بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت.

* رشد صف‌های فروش در بورس

در معاملات چهارشنبه 61 نماد در صف خرید و 41 سهم نیز در صف فروش باقی ماندند. 240 نماد با رشد قیمت و 405 سهم نیز با افت قیمت روبرو شدند.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 190 میلیون تومان بود و ارزش صف ‌های خرید نیز در رقم 94 میلیارد تومان ایستاد.

در پایان معاملات نماد بالبر (شرکت کابل البرز)، حپترو (شرکت حمل و نقل پتروشیمی) و گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غاذر (کشت و صنعت پیاذر) و غمهرا (تولیدی مهرام) تعلق داشت.

پایان پیام/ ت 32

ارسال نظرات