۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۴
کد خبر: ۷۱۹۵۲۰

فشار خارجی روی نجیب میقاتی برای جلوگیری از اجرای طرح بازگشت آوارگان سوری

فشار خارجی روی نجیب میقاتی برای جلوگیری از اجرای طرح بازگشت آوارگان سوری
وزیر مهاجرت و امور پناهندگان در دولت پیشبرد امور لبنان درباره فشار برخی طرف‌های خارجی روی نجیب میقاتی برای جلوگیری از اجرای طرح بازگشت آوارگان سوری هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «عصام شرف‌الدین» وزیر مهاجرت و امور پناهندگان در دولت پیشبرد امور لبنان درباره طرح بازگشت آوارگان سوری که مرحله اول آن طی چند روز آینده اجرا می‌شود گفت، من و کارکنانم آماده همکاری با اداره کل امنیت عمومی برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان هستیم.

وی افزود، بازگشت این آوارگان ابتدا به صورت داوطلبانه و سپس از طریق سازمان‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد.

این وزیر لبنانی در گفتگو با شبکه الجدید اعلام کرد، شمار زیادی از آوارگان سوری در داخل لبنان مشتاقانه خواستار بازگشت به کشور خودشان هستند و چمدان‌های خود را بسته‌اند، یعنی با اطمینان خاطر قصد دارد که به سوریه برگردند.

از طرف دیگر با توجه به اصراری که «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت لبنان (که مامور به تشکیل دولت جدید نیز هست)، برای تغییر وزیر مهاجرت در دولت آینده دارد، عصام شرف الدین اظهار داشت، من به «عباس ابراهیم» مدیر کل اداره امنیت عمومی لبنان هشدار دادم، این بسیار مهم است که وزیری که بعد از من روی کار می‌آید نیز به همین اندازه برای بازگرداندن آوارگان سوری تلاش کند.

وی تصریح کرد، نجیب میقاتی تحت یک سری فشارها از خارج قرار دارد و به نظر می‌رسد که می‌خواهد روند بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را متوقف کند. به همین دلیل من به عباس ابراهیم هشدار دادم که در این دام گرفتار نشود.

اخیرا منابع دولتی لبنان فاش کردند که علاوه بر موانع خارجی و سنگ‌اندازی طرف‌های بین‌المللی در روند بازگشت آوارگان سوری، چالش‌های داخلی نیز در این زمینه وجود دارد و شواهد نشان می‌دهد که نجیب میقاتی، قصد دارد از سیاست سازمان ملل در جلوگیری از بازگشت آوارگان سوری به کشورشان تبعیت کند.

عصام شرف‌الدین درباره اتفاقات اخیر در خیابان‌های لبنان و حمله برخی به بانک‌های این کشور برای پس گرفتن سپرده‌های خود اعلام کرد، ذینفعان این وضعیت دشمنان لبنان هستند و ممکن است آنها دشمنان داخلی لبنان باشند که از یک برنامه غربی در جهت فروپاشی کشور تبعیت می‌کنند. علت این بحران‌ها سیاسی بوده و برخی درگیر سیاست فقیرسازی لبنان هستند اما برای حل آن باید به یک راهکار ملی برسیم.

منابع لبنانی گزارش دادند که چند روز دیگر کاروان آوارگان سوری با 200 ماشین آماده حرکت به سمت سوریه می‌شود. همچنین شمار زیادی از آوارگان سوری در مناطق عکار و طرابلس نیز به صورت داوطلبانه خواستار بازگشت به کشور خودشان هستند.

در حالی که مسئولان لبنانی از جمله «عصام شرف‌الدین» وزیر مهاجرت و امور پناهندگان در دولت پیشبرد امور این کشور، طرح بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را فعال کرده‌اند مانع‌تراشی‌های بین‌المللی در این زمینه همچنان ادامه دارد که موجب نارضایتی طرف لبنانی شده است.

منابع آگاه فاش کردند که از نظر طرف‌های بین‌المللی بازگشت امن آوارگان سوری به کشورشان به معنای یک پیروزی برای «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه و نظام آن است و به همین دلیل در صدد مانع‌تراشی در روند بازگرداندن آنها هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات