۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۷۱۹۹۲۷
حجت الاسلام حیدری ابهری عنوان کرد؛

حیا نقطه کلیدی تعلیم و تربیت

حیا نقطه کلیدی تعلیم و تربیت
نویسنده کتاب‌های دینی حیا را نقطه کلیدی تربیت برشمرد و گفت: اگر حیا در یک زندگی باشد اولاً بدی‌ها به راحتی نفوذ نمی‌کنند و ثانیاً خوبی‌ها خود به خود در خانه می‌جوشد.

حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری نویسنده کتب داستانی مذهبی در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در معرفی کتاب ادب الهی گفت: حاج آقا مجتبی تهرانی مجموعه کتبی به نام ادب الهی دارند که جلد چهارم آن مربوط به حیا است که بنظرم در این مجموعه پنج جلدی و آثار ایشان از جمله کتاب های ممتاز است.

وی ادامه داد: این کتاب در کتاب های تعلیم و تربیت نیز کتاب شاخص و ممتازی می باشد که قدر آن شناخته نشده است چرا که بحث کلیدی تربیت را مطرح می کند.

نویسنده کتاب یک مشت مروارید با بیان اینکه وقتی از تعلیم و تربیت  صحبت می شود، داده های فراوانی را به والدین منتقل می کنیم، اظهار کرد: باید به والدین گلوگاه ها را آموزش داد و داده های فراوان نمی تواند راهگشا تعلیم و تربیت باشد که حاج آقا مجتبی در این کتاب به مدد فرمایشات اهل بیت یکی از آن نکات کلیدی تربیت را به والدین آموزش می دهد که اگر به آن عمل شود تا حدود زیادی می تواند خیال والدین را از جنبه های تربیتی راحت کند.

حجت الاسلام حیدری ابهری حیا را نقطه کلیدی تربیت در کتاب ادب الهی حاج آقا مجتبی تهرانی برشمرد و تصریح کرد: اگر حیا در یک زندگی باشد و فضای خانه فضای شرم و حیا باشد اولاً بدی ها به راحتی نفوذ نمی کنند و ثانیاً خوبی ها خود به خود در خانه می جوشد.

حیا نقطه کلیدی تربیت

وی گناه را عامل بی شرمی عنوان کرد و ادامه داد: اگر در محیط خانه از سوی والدین شرم و حیا حفظ شود قطعاً فرزندان نیز به واسطه حیا الگو گرفته از محیط خانه و والدین با حیای خود به سمت گناه نخواهند رفت و این همان نکته کلیدی است که در جلد چهارم ادب الهی به آن پرداخته شده است.

این نویسنده مذهبی با تشریح مکانیزم حیا در کتاب ادب الهی گفت: حیا مراتب مختلفی دارد که از جمله آنها حیا در پوشش و گفتار است که به زیبایی برای مخاطب در این کتاب آورده شده است.

حجت الاسلام حیدری ابهری خواندن این کتاب را به والدین در راستای تربیت فرزندان توصیه کرد و افزود: حاج آقا مجتبی با ارائه روایات اهل بیت (ع) در این کتاب بهترین شیوه برخورد و تعلیم و تربیت فرزندان را به والدین آموزش داده اند.

وی روح حجاب را حیا دانست و خاطرنشان کرد: خروجی شرم درونی پوشاندن بدن است که در این موضوع مرد و زن هر دو را شامل می شود، اگر چه بین حدود پوشش زن و مرد در جامعه تفاوت هایی وجود دارد اما حفظ حریم ها و پوشش هر دو گروه مرد و زن را شامل می شود.

ارسال نظرات