۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۷۱۹۹۳۳
آیت الله جوادی آملی در پیامی:

آیت الله حسن زاده آملی جامع معقول و منقول و مشهود بود

آیت الله حسن زاده آملی جامع معقول و منقول و مشهود بود
حضرت آیت الله جوادی آملی در پیامی به مناسبت سالگرد حضرت آیت الله حسن زاده آملی، تصریح کرد: حکیم متأله حضرت آیت الله حسن زاده آملی جامع معقول و منقول و مشهود بود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مراسم نخستین سالگرد رحلت علامه حسن‌زاده آملی «علامه ذوالفنون» عصر روز سه‌شنبه ۲۹ شهریورماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پیامی به مناسبت سالگرد حضرت آیت الله حسن زاده آملی، به سیره علمی و عملی آن روحانی رحیل اشاره کرده و بیان داشت: حکیم متألّه حضرت آیت الله حسن زاده آملی جامع معقول و منقول و مشهود بود.

متن کامل پیام حضرت آیت الله جوادی آملی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین

حیات طیب حکیم متألّه حضرت آیت الله حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)

سیره علمی و عملی آن روحانی رحیل در چند سطر

یکم: جامع معقول و منقول و مشهود بود، در تمام این علوم سالیان متمادی به فراگیری و تبادل نظر و سپس به تحقیق و پژوهش اشتغال داشت و آنگاه به تدریس، تألیف، تعلیق متون اصیل و تصحیح اصیل از دخیل. آنگاه به پرورش شاگردان در سطوح مختلف و سرآمد شدن مستعدان از آنها و حافظ تراث گشتن عدهای از آنان پرداخت، به طوری که هم اکنون حوزه علمیه در کنار مائده عقلی و مأدبه نقلی و ضیافت شهودی آن انسان جامع راحل (رضوان الله تعالی) تغذیه کرده و نمو [یافته] و بالنده میشود. بلند اختری که در صدد «به زیر آورد چرخ نیلوفری» بود، ریاضیات عمیق ـ نجوم و اخترشناسی ـ معرفت وقت و قبله را در کارنامه تحقیقی خود داشت.

دوم: جمع بین معارف یاد شده گاهی جمع سالم است و زمانی جمع مکسّر. آنچه کمتر یافت میشود جمع سالم است و آنچه بیشتر به چشم میخورد و به زبان و قلم میآید جمع مکسّر است. سهم خواص از صحابه انسانهای متعالی هر عصر و تحفه هر دوران، همانا دستیابی به سلامت چنان جمع بیکسر و چنین جامعیت بینقص است.

سوم: جمع سالم بین عقلی نظری و عقل عملی و برقراری اتحاد تامّ بین علم صائب و عمل صالح در صحابت اربعینهای مناسب و جمع بین احیای لیل و نهار و تألیف بین صیام رجب و شعبان با ماه مبارک رمضان در برنامههای تزکیه وی بود.

«رحمة الله علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیاً»

صفر 1444 / شهریور 1401

ارسال نظرات