۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۷۲۰۰۸۷

حمایت چهره‌ها از آشوبگران خیابانی تا کجا ادامه خواهد یافت؟

حمایت چهره‌ها از آشوبگران خیابانی تا کجا ادامه خواهد یافت؟
اساسا زندگی سلبریتی‌ بر اساس منطق خوشنامی یا بدنامی برای عموم مردم سرگرم‌کننده است. طبق این چارچوب یک شورشگر آنارشیست یا تبهکار شناخته‌شده نیز می‌تواند در زمره سلبریتی‌ها قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری فارس - گروه رادیو و تلویزیون: در جوامع سنتی ساحران، جنگجویان، مجانین، دانشمندان و شورشیان نسبت به دیگران افراد جامعه متمایز قلمداد می‌شدند و از شهرتی خاص برخوردار بودند. رفته رفته و با تکامل ابزار ارتباطی بشر، خصیصه‌هایی نظیر زیبایی، ویژگی‌های فیزیکی، شجاعت و ... نیز عاملی برای شهرت افراد قلمداد می‌شد.

در کنار موارد خاص و نادر، در همه جوامع بشری شاهزادگان و اعضای خانواده‌های سلطنتی، به واسطه تبار خونی دارای شهرت اعطایی بودند و جادوگران، ساحران، مجانین و... به جهت نسبتی که جوامع به آن‌ها می‌داد و ویژگی‌های متمایز غیرعادی از شهرت انتسابی برخوردار بودند. دسته دیگری هم بودند که به واسطه دستاوردهای فردی همچون سلحشوری در میدان‌های نبرد، خلق آثار هنری، اختراع یا اکتشاف و... از شهرت اعطایی یا انتسابی برخوردار نبود، بلکه شهرت آن‌ها اکتسابی و از موفقیت‌های شخصی ناشی می‌شد.

وجه بارز فرهنگ «سلبریتی» سرگرمی است

فرهنگ «سلبریتی» در سراسر جهان تحت تأثیر برخی تغییرات اجتماعی نظیر رسانه‌ای شدن و کالایی شدن ظهور کرده است. «سلبریتی» که شکل جدیدی از شهرت است، به دلیل دارابودن ویژگی‌های خاصی  همچون مخاطب محوری و دامنه گسترده مخاطبان شبکه‌ای از اشکال سنتی شهرت متمایز گردیده است. وجه بارز فرهنگ «سلبریتی» در عصر ما سرگرمی است؛ اساسا زندگی سلبریتی‌ بر اساس منطق خوشنامی یا بدنامی برای عموم مردم سرگرم کننده است. طبق این چارچوب یک شورشگر آنارشیست یا تبهکار شناخته نیز می‌تواند در زمره سلبریتی‌ها قرار بگیرد. 

اما به طور کلی سلبریتی‌ها کم‌اهمیت‌ترین جزء فرهنگ سلبریتی را تشکیل می‌دهند. عنصری که بدون حضور میانجی‌های رسانه‌ای و مخاطبان رسانه‌های جمعی یا تریبون‌های عمومی، اساسا از چرخه حیات خارج است و امکان تشکیل سلبریتی را میسر نمی‌کند. از سوی دیگر اگرچه فرهنگ سلبریتی بدون حضور سلبریتی‌ها امکان پذیر نیست، اما این فرهنگ فراسوی سلبریتی‌ها می‌رود و مخاطبان، ارزش‌ها و نگرش‌های متناظر و رسانه‌های واسط را نیز در بر می‌گیرد.

پخش یا عدم پخش «دورهمی» به عهده صداوسیما است

مهران مدیری کارگردان و مجری برنامه «دورهمی» روزهای گذشته با انتشار ویدئویی در فضای مجازی اعلام کرد که در اعتراض به حوادث اخیر حاضر به پخش این برنامه از صداوسیما نیست. این گفته‌های او در حالی مطرح می‌شد که مدیری دستمزدش را بابت تولید سری پنجم برنامه «دورهمی» به طور کامل دریافت کرده است و مطالبه‌ای از تهیه‌کننده یا سازمان صداوسیما برای این فصل ندارد. 

آن طور که ناصر قدیر کاشانی تهیه‌کننده فصل پنجم «دورهمی» گفته است، تولید سری پنجم «دورهمی»  ۲ ماه پیش تمام شد و همه قسمت‌ها تحویل سازمان شده است. تا قبل از ایام محرم ۸۰ قسمت پخش شده و سازمان صداوسیما تصمیم دارد ۴۵ قسمت باقی مانده را بعد از ماه صفر یعنی همزمان با اعیاد ربیع‌الاول پخش کند که تا عید نوروز ادامه دارد. 

همانگونه که تهیه کننده برنامه «دورهمی» تصریح کرده، مالکیت «دورهمی» متعلق به شبکه نسیم و سازمان صداوسیماست. روال قرارداد با صداوسیما هم به این صورت است که این سازمان هزینه تولید برنامه را پرداخت می‌کند، تهیه‌کننده برنامه را تولید می‌کند و در نهایت تحویل سازمان می‌شود. در نهایت نیز تصمیم گیرنده برای پخش یا عدم پخش برنامه‌ها نیز سازمان صداوسیماست.

حمایت چهره‌ها از آشوبگران خیابانی تا کجا ادامه خواهد یافت؟

اکنون و در وضعیتی که کشور روزهای ناآرامی را تجربه می‌کند و آشوب‌گران خیابانی مسیری غیر از اعتراضات مسالمت‌آمیز را برگزیده و دست به تخریب اموال عمومی، صف کشی و هجمه‌ علیه نیروهای تامین کننده امنیت کشور زده‌اند، برخی سلبریتی‌ها و چهره‌های شناخته شده نیز در قامت اپوزیسیون نقاب از چهره برداشته و همراه با وندالیست‌های کف خیابان، علیه تمامیت ارضی کشور هم‌نوا شده‌اند. چهره‌هایی که تمام شهرتشان از مجرای تلویزیون ایران برساخته شده و حالا به عنوان «سلبریتی‌های تلویزیونی»، علیه امنیت کشور آب را گل آلود کرده و در خدمت شورشگران خیابان عمل می‌کنند.   

در حالی که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران سال‌ها مهم‌ترین نقش را در «واسطه محوری» برای شناساندن چهره‌ها ایفا کرده، امروز شاهد نقض اصول کلی سازمان صداوسیما - که منبعث از مبانی کلی نظام جمهوری اسلامی ایران است - از سوی برخی مجریان، گویندگان خبر و برنامه‌سازان هستیم. نکته‌ای پیش از این نیز در بزنگاه‌های حیاتی کشور در مواجهه سلبریتی‌ها با رسانه ملی شاهد بودیم اما با تعامل و سعه صدر مسئولان وقت از رفتارهای خلاف امنیت ملی برخی چهره‌ها چشم پوشی شد.

حالا نقاب از چهره‌‌ها برداشته شده و افرادی که سال‌ها با نفاق و تظاهر حاضر به از دست دادن منفعت قراردادهای هنگفت مالی نمی‌شدند، خود را در لفظ و کلام در دسته «مردم» قرار داده‌اند. اما نیاز به واکاوی است که مراد از واژه «مردم» در دیدگاه امثال مدیری و دوستانش چیست؟ آیا «مردمی» که سال‌ها به واسطه آن‌ها در مهم‌ترین رسانه کشور فرصت حضور یافته نیز «مردم»اند یا صرفا او و دوستانش به دنبال راه انداختن «شو» اعتراضی خود در موج رسانه‌ای اخیر بودند؟

پایان پیام/ ت 98

ارسال نظرات