۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۷۲۰۱۶۶
حجت الاسلام نوروزی عنوان کرد؛

اقامه دین؛ غایت حکومت و دولت در فلسفه سیاسی

اقامه دین؛ غایت حکومت و دولت در فلسفه سیاسی
استاد حوزه و دانشگاه گفت: نظام مطلوب انسان دو بعدی حکومت دینی است که هر دو منظر دین ودنیا را تامین می کند و در این حکومت باید فردی معصوم و آگاه در راس باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد جواد نوروزی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه امام خمینی(ره) صبح امروز در دومین روز از همایش بین المللی «سیره سیاسی امام از نظریه تا عمل» که در موسسه علمی - فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، گفت: روایات امام رضا(ع) مشحون از مباحث سیاسی و فلسفه سیاسی امامت است.

وی با اشاره به روایات رضوی در باب سیاست ابراز کرد: جایگاه امامت، ضرورت حکومت برای حفظ اسلام، مشروعیت حکومت، تبیین مشروعیت براساس انتصاب و شاخص های حاکم مطلوب از جمله مواردی است که در روایات امام رضا(ع) به آن پرداخته شده است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه روایت سلسله الذهب افزود: هرچند این روایت به مسئله توحید می پردازد اما به مسئله امامت می پردازد یعنی توحید را به امامت وصل کرده است.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه امام خمینی(ره) با تشریح واژه اولی الامر خاطرنشان کرد: هیچ امتی بقا نخواهد داشت مگر اینکه امیر و ولی داشته باشد اما ساختمان وجودی اندیشه ای اسلام به گونه ای است که این قیم و ولی باید معصوم، دین شناس و عالم باشد.

وی ادامه داد: اگر جامعه ای امام نداشته باشد دین از بین می رود و به تعبیری دیگر فلسفه وجودی حکومت اقامه دین است و فلسفه وجودی امامت اکمال دین است و آنچه انسان برای رسیدن به تکامل نیاز دارد امامت آن را تبیین می کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان مشروعیت حاکم برای اداره حکومت اظهار کرد: امام رضا(ع) در سوال مامون چنین فرمود که اگر حاکمیت پیراهنی برتن تو است نباید آن را از تن بیرون بیاوری و اگر نیست چرا برتن کرده ای، در واقع امام با این مضمون می فرماید حاکم جامعه یک امر خدایی است و هر کسی نمی تواند در چنین جایگاهی قرار بگیرد.

وی افزود: در فلسفه سیاسی اهل بیت مشروعیت امری انتصابی است که مصداق اولی الامر براساس حدیث جابر ائمه اطهار علیهم السلام هستند.

حجت الاسلام نوروزی با اشاره به شاخص های حاکم جامعه تصریح کرد: عصمت، شرح صدر، کارآمدی و ظرفیت از جمله ویژگی های یک حاکم بوده که در روایت امام رضا(ع) به آن اشاره شده است چنانکه حضرت فرمودند وقتی خداوند بنده ای را برای امور بندگانش انتخاب می کند برای آن امور شرح صدر به او داده می شود و چشمه های حکمت در قلب او به ودیعه سپرده می شود که سوال ها بی پاسخ نمی ماند و چنین فردی معصوم است.

وی اظهار کرد: فلسفه سیاسی را دانشی می دانیم که پرسش های اساسی در آن مطرح است که وقتی در روایات امام رضا مشاهده می کنیم به صورت ایجابی و سلبی به آن پاسخ داده شده است و غایت حکومت و دولت در فلسفه سیاسی اقامه دین است.

وی دولت اقامه دین را به معنای تامین معیشت و منافع اخروی دانست و ابراز کرد: انسان دو بعدی نظام مطلوبش حکومت دینی است که هر دو منظر دین ودنیا را تامین می کند و در راس این حکومت دینی باید فردی معصوم از گناه و اشتباه، آگاه به مسائل دینی در راس حکومت باشد.

ارسال نظرات