۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۷۲۰۱۸۶
حجت‌الاسلام نواب در گفت‌وگوی اختصاصی با رسا:

طبق حقوق شهروندی تا آخرین لحظه پیگیر شکایت از کریمی و مدیری هستم

طبق حقوق شهروندی تا آخرین لحظه پیگیر شکایت از کریمی و مدیری هستم
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات گفت: شکایت از سلبریتی‌ها بابت حرف‌های نسنجیده‌شان، حق هر شهروندی است که این راه برای مردم باز شده است.

اشاره: سال‌ها بود که سلبریتی‌ها در داخل کشور به خط اول اعتراض‌ها و اغتشاش‌ها تبدیل شده بودند. آن‌ها در روزهای اخیر نیز همچون گذشته به خط مقدم هدایت آشوب‌ها تبدیل شدند و با کمترین اطلاع، سواد و تخصص سیاسی، چیزهایی گفتند که خوش آیند شبکه های معاند بود. سخنان بی اساس و بدون سند آن‌ها باعث گمراهی برخی از جوانان شده است. مصونیت عجیب و خودساخته و نانوشته سلبریتی‌ها با شکایت از آن‌ها شکسته شد و اثبات کرد که هنرمند هرچقدر هم مشهور باشد، لزوماً حرف‌های درست نمی‌زند و بابت حرف‌های نادرست باید پاسخگو باشد.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت‌الاسلام دکتر سیدمحمدرضا نواب، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب رفت تا پیرامون طرح شکایت‌های قضایی درباره علی کریمی و مهران مدیری که این روزها با جریان ضد انقلاب علیه منافع ملی هم‌پیمان شده‌اند و به آشوبگری‌ها دامن زدند، گفت‌وگو کند.

رسا ـ شکایت شما از مهران مدیری و علی کریمی در همراهی با فتنه‌گران در چند روز اخیر فعالیت داشتند، به چه دلیل بود؟

هر شهروندی حق دارد که از حقوق طبیعی که در یک جامعه در اختیار او قرار دارد استفاده کند. حق طبیعی ما به عنوان یک شهروند، یک زندگی امن، سالم و بدون تنش همراه با آرامش و آسایش است. اقداماتی که اخیراً تعدادی از سلبریتی‌ها و افراد مشهور انجام دادند به طور مشخص در تضاد با امنیت، آسایش و آرامش حقیر و جامعه پیرامون من، اعم از خانواده، دوستان و آشنایان بود.

اقدامات و صحبت‌های تحریک کننده آن‌ها به نوعی افراد را وامی‌داشت که تصمیمات احساسی که خارج از چارچوب و بدون فکر و بدون آگاهی بود از آن‌ها سر بزند. من به این جهت از این افراد به عنوان یک شهروند شکایت کرده‌ام.

رسا ـ چه بازخوردهایی از مردم بابت اعلام این شکایت‌ها دریافت کردید؟

آحاد مردم به عنوان تک تک افراد جامعه؛ چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی، به هر شکلی که توانستند با من ارتباط گرفتند تا همدردی و همراهی خودشان را با این نوع نگاه اعلام کنند. من در ابتدا این کار را به عنوان یک شهروند انجام دادم؛ اما در ادامه با موج عظیمی از همراهی مردم مواجه شدم که نشان از این داشت که افراد دیگری از این مسأله رنج می‌برند و دغدغه‌هایی در این زمینه دارند و شکایت من همسو با دغدغه آن‌ها بوده است.

تا آخرین لحظه پیگیر شکایت از کریمی و مدیری خواهم بود

رسا ـ نظر شما درباره پدیده سلبریتی و افراد مشهوری که نسبت به تمام رفتارها و گفتارهای خودشان مصونیت پیدا کرده‌اند چیست و چطور می‌توان در برابر این پدیده ایستاد؟

در جامعه ما، افرادی با توجه به منابع و ذخائر یک جامعه، امکان رشد بیشتر برای آن‌ها فراهم می‌گردد. امکان دارد یک فرمانده سپاه، فرمانده لشکر یا فرمانده نظامی با توجه به میزان افرادی که از او فرمانبرداری می‌کنند در یک تیپ یا لشکر نظامی، شهرت و توانایی برای او ایجاد شود؛ مانند سردار عزیز شهید حاج قاسم سلیمانی که در اوج قدرت، شهرت و اقتدار قرار داشت.

نکته این است که ایشان این فهم را داشت که زمانی که برای او این ارزش از طرف مردم ایران ایجاد شده است، باید این ارزش را در راه مردم ایران و برای آن‌‎ها صرف کند. باید توجه داشت که از این ارزش‌ها باید برای آحاد مردم جامعه استفاده شود؛ نه برای یک عده و گروه خاص. به همین جهت سردار سلیمانی حافظ امنیت و آرامش و منافع تمام مردم ایران بود.

سلبریتی‌ها که در سینما یا در مکان‌ها و جاهای مختلفی حضور دارند با سرمایه مستقیم مردم؛ چه سرمایه معنوی و چه سرمایه مادی افراد به این شهرت رسیده‌اند؛ یعنی ما به طور مستقیم مالیات پرداخت کرده‌ایم، مالیات‌های ما به صدا و سیما پرداخت شده و حقوق بازیگران، تهیه کنندگان و امثالهم از این طریق پرداخت شده است.

امثال آقای مهران مدیری، فوتبالیست‌هایی مانند علی کریمی و افراد دیگری که با سرمایه‌های ما در یک باشگاه فوتبال خاص مطرح شده‌اند، با سرمایه تک تک افراد ایران رشد کرده‌اند. به همین جهت زمانی که این شهرت را به دست آورده‌اند که خود این شهرت یک سرمایه اجتماعی و معنوی است و باید برای تک تک آحاد جامعه و همه آحاد جامعه در جایی که منافع همه مردم در آن درگیر است، هزینه شود.

اگر آن‌ها از این شهرت در جای دیگری هزینه کردند، طبیعی است که همین مردم و به‌طور کلی نظام و تک تک اشخاص جامعه می‌توانند مطالبه‌گری کنند که ما آنچه که برای تو هزینه و سرمایه گذاری کرده‌ایم را به نحو شایسته استفاده نکرده‌ای و از آن در جهت غیر از منافع ما قدم بر می‌داری. این حقی بوده است که با توجه به هزینه‌ای که برای مالیات به عنوان یک شهروند پرداخت کرده‌ام ایجاد شده است؛ چه از طریق خرید کالاهایی که روزانه انجام می‌دهم و چه مالیات‌هایی که به دولت جمهوری اسلامی ایران در هر جایی پرداخت کرده‌ام که باشگاه‌های فوتبال و تلویزیون با آن مالیات‌ها اداره می‌شوند، طبیعی است که بتوان از آن نهاد یا فرد حق خودمان را مطالبه کنیم.

تا آخرین لحظه پیگیر شکایت از کریمی و مدیری خواهم بود

رسا ـ آیا به غیر از آقای کریمی و مدیری از شخص دیگری نیز شکایت کرده‌اید یا برنامه‌ای برای شکایت از افراد دیگری هم که در این آتش‌ها دمیده‌اند دارید؟

طبیعی است که این راه باز است. همه سلبریتی‌ها، افراد مشهور و ...، حتی مسؤولینی که بخواهند امنیت مردم را به خلل بیندازند، باید پیش از هر اقدام نسنجیده‌ای با وکیل خودشان صحبت کنند و خود را برای جلسات متعدد دادگاه و تبعات قانونی، قضایی و ... آماده کنند. از این به بعد طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، صحبت کردن، به نوعی هزینه بردار است.

همان طور که رهبر انقلاب فرمودند که دوران بزن در رو تمام شده است، دوران اینکه فردی بیاید سخن بی ربطی را بیان کند و مردم نیز سکوت کنند، به سر آمده است. با جو و استقبالی که من در این روزها در جامعه می‌بینم، نه تنها اگر من هم شکایت نکنم و سکوت کنم، احساس می‌کنم افراد زیادی برای پیگیری و ادامه این شکایت امکان دارند. اگر از این زمان به بعد کسی از سلبریتی‌ها و چهره‌های مشهور حرف خارج از چارچوبی را بیان کند، احساس می‌کنم که تعداد زیادی از مردم شاکی او خواهند بود.

رسا ـ با توجه به اینکه احتمال دارد پلیس از طریق اینترپل برای آقای علی کریمی اعلان قرمز صادر کند، شما شکایت خودتان را ادامه خواهید داد؟

من به عنوان جایگاه حقیقی خودم اقدام و از آن جایگاه دفاع می‌کنم. نظام به عنوان یک نظام مقتدر و قوی یا کشور و حکومت حق دارد که هر کاری بکند؛ اما از لحاظ قانون اساسی به من هم به عنوان یک شهروند این حق داده شده است تا من از حقوق خودم دفاع کنم؛ حتی اگر جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد با نگاه رأفت آمیز با آقای علی کریمی برخورد کند؛ اما این حقوق فردی من را به عنوان یک شهروند از بین نخواهد برد و ما تا آخرین لحظه پیگیر این ماجرا خواهیم بود.

رسا ـ از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید، تشکر می‌کنم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
وقتی خودشون رو در حاشیه امن تصور میکنن باید با دهن باز هر حرفی رو بدون آگاهی و بدون ترس از عواقبش بزنن

قطعا اگه یکبار قاطع باهاشون برخورد و تمام اموالشان مصادره بشه دفعه بعد سنجیده تر نظر میدن
3
4
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
امیدوارم این بار دوباره رافت اسلامی قوه قضاییه درباره مجرمان امنیتی گل نکند!
4
4
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
قوه قضائیه باید تمام خسارات وارده به مردم و بیت المال را از سایت‌های تجاری و سلبریتی های معاند که از اغتشاشات حمایت و تحریک می‌کردند جبران کند.
4
4
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
متاسفانه طبق روال گذشته اکثر این افراد آزاد میشوند.
4
4
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
هی میگن اموال کریمی مصادره شود! مردک ملعون به کشتار دعوت کرده و کشتار هم رخ داده. حکم قصاص و مقابله به مثل واضحه. کریمی رو بر سر دروازه آویزان کنید
3
6
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
تمام افراد معروف از سلبریتی اکثرا فاسد بی هویت تا ورزش کار متوجه کار ! که به هر نحوی در این کوره دمیدند بابستی اولا ممنوع المعامله /تا برآورد هزینه ها و دیه ها /وسپس مردم را هدایت کنند تا از این ها شکایت کنند ،تا نه آنها ونه حامیانشان دم در نیارند ،بعد دادگاه ضرر وزیان هرکس را بر اساس میزان توطئه بر آورد وجریمه کند
ایناها پول همین مردم است ،حالا دید ید مماشات با این ها فقط آنها را پررو می کند ،بابا خودشان دارنند میگن باید تن به هرزگی بدهیم تا پیشرفت کنیم!خوب از ایناها که توی این محیط ها بودن. توقع چیه دارید ایناها همه فاسد و در فضای عفن رشد کردند ایناها تحمل دیدن انوار حق و خدا وند را ندارند.
حالا هی مماشات کنید
4
5
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
جواب خون بی گناهان بسیحی و نیروی انتظامی ک بخاطر دفاع از انقلاب و وطن و حجاب و اسلام خون دادن و زخمی شدن چی

و قطعی نت و تاخیر کسب و کار و...چی؟

فقط دهها شعبه تخریب و خود پردازهای داغون شدن

و و و...
اگه دستگاه عدالت و قضا این دفعه هم عفو بده مثل ابان۹۸ اشتباه بسیار بزرگی خواهد بود

باید با سلیبریتی هایی ک تو این قضیه هی پیام دادن و مردم رو تحریکبدخورد قضایی بشه
4
5
ناشناس
|
۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۷
انتقاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
متاسفانه عملکرد دستگاه قضائی در برخورد با سیاستمداران غربگرا و دروغ پرداز و سلبریتی های مغرض قابل قبول نیست.
4
6
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
هرکس قبل از انتشار وبه نتیجه رسیدن تحقیقات مراجع ذیصلاح با دخالت و انتشار نظرات شخصی وبی استناد در آتش این فتنه دمیده باید احضار محاکمه و نسبت به تاثیر فعالیتش جبران خسارت کند، اعم از تحمل زندان یا توقف ومصادره اموال.
5
5
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
برای رسیدگی به دخالت های بی مورد سلبریتی ها حسابی ویژه باز شود.
دخالت در امور امنیتی بدون داشتن هیچگونه تخصصی وتعهدی که لطماتی فراوان وتحریک عده ای از مردم را در پی دارد نباید بدون مکافات باقی بماند‌.
5
5
ناشناس
United States of America
۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۱
خبرگزاری فارس نامه 170 معلم به علی دایی را منتشر کرده است
باید گفت که علی آقای دایی حتی اگر دلش با مردم وطنش باشد که هست ولی به دلیل اقامت امریکای خود و خانواده اش و قسمی که برای دریافت اقامت امریکا باید بخورد که همیشه باید زیر پرچم امریکا و برای منافع امریکا کار کند و بجنگد وگر نه تابعیت و اقامتش باطل میشود ظاهرا نمیتواند طرف مردم و نیروی انتظامی را بگیرد بعد تکلیف اقامت و سرمایه اش در امریکا چه میشود . بقیه سلبریتی ها هم همین طور . شهاب حسینی . حمید فرخ نژاد. شیلا خداداد. گوهر خیر اندیش . بهرام رادان . حامد بهداد . باران کوثری . و و و و و . هیچ کجای دنیا این برنامه ها وجود ندارد چون هیچ کجای دنیا مثل ایران بی در و پیکر نیست که سلبریتی در ایران پول نجومی در بیاورد و مالیاتش را به امریکا و کانادا بدهد . بدون هیچ ضایطه ای رفت و امد کند هنگام سختیها و شداید و یا درگیریها کنار کشور تابعیت دوم بایستد و این قدر هم زبانش بر سر مردم و مسیولین کشور خودش دراز باشد . دولت روحانی دولت گرین کارتی بود ولی از دولت آقای رییسی باید خواست قانون نپذیرفتن تابعیت دوم را فعال کند این قانون در قانون اساسی ما هست ولی فعال نیست . اگر نمیشود این قانون را فعال کرد بیایند به گونه ای رفت و آمد و کار و فعالیت سلبریتیها و ثروتمندان دو تابعیتی در ایران را محدود کنند . آن وقت شوهر شیلا خداداد و گوهر خیر اندیش و رامبد جوان به غلط کردن میفتند نه زبان درازی . کشورهای امریکا و کانادا ووو با جذب هر سلبریتی در واقع دارند هم بخش بزرگی از سرمایه ایران را از ایران خارج میکنند و هم اینکه عمله هایی برای خود در کشور ما دارند مثل حمید فرخ نژاد که وظیفه دارند مرتب غر بزنند و ..... کنند
4
1
ناشناس
United States of America
۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۳
آقای نواب با سلام . مطابق قوانین شهروندی امریکا هر کسی که میخواهد در امریکا تابعیت بگیرد باید در مراسمی زیر پرچم امریکا قسم بخورد که همیشه و در همه حال زیر این پرچم بایستد و خود را از تابعیت قبلی و حفظ منافع کشور قبلییعنی سرزمین مادری بری بداند . تمام سلبریتیهای دارای تابعیت دو گانه در کشورهای متبوع این قسم را خورده اند ولی به راحتی به ایران رفت و آمد کرده و در ایران کار میکنند و به به امریکا و بقیه کشورهای متبوع خود مالیات میدهند . در اینجا تقریبا خیلی کم از اتباع عربستان سعودی دیده میشود که دنبال گرین کارت و به تبع آن تابعیت امریکا باشند چون دولت عربستان سعودی دو تابعیتی را قبول ندارد و اگر کسی تابعیت امریکا بگیرد به صورت خودکار تابعیت عربستان سعودی را از دست میدهد . و برای رفتن به عربستان باید ویزا بگیرد مثل جمال قاشقچی که خودش عربستانی بود ولی برای رفتن به عربستان به ویزا احتیاج داشت و در سفارت عربستان در ترکیه کشته شد. اگر شما دستتان میرسد برای این موضوع کاری کنید لطفا . رفت و آمد و خروج پول از ایران را برای سلبریتیها و ثروتمندان محدود کنید حتی اگر الان صلاح نیست قانون دو تابعیتی ها و اینکه ایران تابعیت دوم را قبول ندارد را فعال کنید لااقل زبان این جماعت پول پرست و عیاش را کوتاه کنید که بدانند وقتی به ایران می آیند همان طور که مثلا در امریکا جرات نمیکنند به پلیس بگویند بالای چشمش ابروست در ایران هم همین گونه و تحت قانون جمهوری اسلامی رفتار کنند و حتی موظف باشند همه قوانین و حتی قانون حجاب را رعایت کنند . ممنون
4
1
ناشناس
United States of America
۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۸
ضمنا در امریکا و کانادا سگهای هرزه ای مثل مسیح علی نژاد حضور دارند که یکی از کارهایشان این است که اگر ایرانی معروفی به نفع نظام ایران و یا در جهت حمایت از قوانین ایران توییتی یا استوری یا نامه ای داد بلافاصله به اداره مهاجرت گزارش میدهند که آن فرد سلب تابعیت شود . بارها و بارها این کار را کرده اند و میکنند ولذا امثال علی دایی و شهاب حسینی و بقیه شون میترسند مثلا از نیروی انتظامی خمایت کنند هم بر خلاف قسمی است که زیر پرچم امریکا خورده اند و هم توسط تیم مصی فاحشه در تور میفتند
2
1
ناشناس
United States of America
۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۸
آقای نواب لطفا متن سوگندی را که هر کسی بخواهد تبعه امریکا شود باید زیر پرچم امریکا بخورد را ملاحظه بفرمایید . چون انگلیسی نمیشود تایپ کرد باید به انگلیسی سرچ شود متن سوگند سیتی زنشیپی امریکا . اگر این متن را ببینی معلوم میشود
بخشی از این بیشرافتی سلبریتیها از کجا در می اید
3
1
ناشناس
United States of America
۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۴
ضمنا بسیاری از سلبریتی ها و حتی مردم عادی دو تابعیتی برای استفاده از منافع و مواهب ایرانی خود به دروغ میگویند تابعیت دوم ندارند مثلا دولت آلمان تابعیت دوم را نمیپذیرد و ایرانیها برای حفظ تابعیت ایرانی خود مجبورند مخفی کاری کنند و دروغ بگویند و دولت آلمان اگر متوجه دروغ گویی در این زمینه بشود ضمن سلب تابعیت آلمان جریمه های سنگینی نیز در نظر گرفته است . باید راهکارهایی انتخاب کرد که سلبریتیهای دارای تابعیت دو گانه نتوانند آن را کتمان کنند
2
1