۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۷۲۰۴۸۱
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان مطرح کرد؛

اهمیت هدایت انسان/ استخراج معارف، خودسازی و تبلیغ دین از اهداف درس طلبگی

اهمیت هدایت انسان/ استخراج معارف، خودسازی و تبلیغ دین از اهداف درس طلبگی
اصفهان ـ حجت الاسلام بهرامی گفت: هدف از خواندن درس طلبگی تا معارف اهل بیت(ع) را از آن استخراج کنیم و انسانی خود ساخته شویم، سپس با تبلیغ، افراد را هدایت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام غلامرضا بهرامی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، صبح امروز در جلسه تکریم و معارفه مدیر مدرسه و مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی شاهین شهر با اشاره به حدیثی از پيامبر اکرم(ص) گفت: رسول خدا فرمودند با مرگ انسان، رشته عملش قطع مى شود، مگر از سه چيز، صدقه جارى و ماندگار، دانشى كه مردم از آن بهره مند شوند و فرزند نيكوكارى كه برايش دعا كند.

وی در ادامه افزود: وقتی که مرگ فرا می سد، انسان اعمالش قطع خواهد شد و دیگر هیچ عملی نمی تواند برای آخرت خود بفرستد، فرصت بندگی، عبادت، توبه، استغفار و رجوع به خدا کند در دنیاس و در آخرت تنها اعمالی که در دنیا برای خود فرستاده اید به کار انسان خواهد آمد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان خاطرنشان کرد: آنچه در قیامت داور بین ما و شماست اعمالی است که در دنیا برای خود ذخیره کرده ایم، اعمال است که انسان را بهشتی یا جهنمی می کند و این عمل با فرا رسیدن مرگ قطع خواهد شد. در روایات داریم که شب های جمعه، اموات ندا می دهند ای فرزندان و آشنایان برای ما خیرات و صدقه بدهید ما دستمان از دنیا کوتاه است.

حجت الاسلام بهرامی خاطرنشان کرد: خداوند در عالم دنیا فرصت های گوناگونی به ما داده است، در انجام کارهای واجبات و مستحبات در صحت و سلامت در جوانی در پیری در مجردی در متأهلی که بتوانیم از این فرصت ها کمال استفاده را داشته باشیم که متاسفانه یا غافل هستیم و استفاده نمی کنیم یا از این فرصت ها کم استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه وقتی انسان از دنیا می رود سه عمل او که در دنیا انجام داده قطع نمی شود و اثراتش به عنوان عمل صالح در قیامت و دنیای پس از مرگ به او خواهد رسید، اظهار کرد: نخستین عمل صدقه جاریه است، صدقه جاریه همان کمک ها و کارهای خیری است که در طول زندگی انجام داده است، کارهایی مانند مشارکت و همکاری در ساخت بیمارستان، مدرسه، حوزه علمیه و غیره که این صدقه جاریه دامنه گسترده ای دارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان ادامه داد: علمی که مورد استفاده دیگران قرار گیرد و سبب هدایت افراد شود را دومین عمل است، عالمی که از علمش بهره گیری شود و سبب هدایت دیگران شود، علمی که تبدیل به تبلیغ رسالت، امامت و ولایت شود، علمی که دیگران از آن بهره ببرند علمی که به درد دین و دنیا و آخرت مردم بخورد، خصوصا علمی که زاویه ساختاری هدایت بر شخصیت سازی انسان برجسته رسیدن انسان به کمال را تضمین می کند.

حجت الاسلام بهرامی تصریح کرد: این آثار عملی برای ما می ماند، یک مبلغ توانمندی که فردی، خانواده و جامعه ای را به سوی خدا و معنویت دعوت کند تا زمانی که آنها کنار خیر انجام می دهند هدایت شده اند، آن انسان در هدایت آن ها شریک است، عالم بوده و خدای متعال به برکت حوزه علمیه ما را سر یک سفره نشانده است که علم هدایت بشر را به ما بیاموزد چه نعمتی بالاتر از این که خداوند می توانست به عطا کند، قدر این طلبگی را بدانید، چقدر برکات دنیایی و آخرتی دارد.

وی خاطرنشان کرد: این علم لوازمی دارد، این علم باید در درون انسان یک خودساختگی ایجاد کند ، این علم یک تعهداتی را در رابطه من با خدا ایجاد کند، وقتی علم ما علم واقعی است که این علم تبدیل به نور شود، هدف از خواندن درس طلبگی تا معارف اهل بیت(ع) را از آن استخراج کنیم و انسانی خود ساخته شویم، سپس کار طلبگی کرده و با تبلیغ، افراد را هدایت کنیم.

حجت الاسلام بهرامی در ادامه عنوان کرد: آثار شهید ثانی را مطالعه کنید، فضای علم آموزی را به انسان یاد می دهد، وظیفه استاد نسبت به طلبه و طلبه نسبت به استاد چیست؟ آنکه حضرت می فرماید: اگر خداي عزوجل يک نفر را بدست تو هدايت کند براي تو بهتر است از آنچه خورشيد بر آن مي تابد، نشان از اهمیت هدایت انسان است، استاد، مدیر و کارکنان مدرسه باید مجسمه ادب و تقوا و سجایای اخلاق باشند، این عمل جاری بعد از مرگ هم برای تو خواهد ماند.

وی سومین عمل را تربیت فرزند، عنوان کرد و گفت: اگر ولد صالح، متدینی و خداترسی را  تحویل جامعه دهید هر عمل خیری که فرزند شما انجام دهد در دنیای پس از مرگ برای شما هم در نظر گرفته خواهد شد.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم از زحمات خانم الهام کریمی مدیر مدرسه حضرت نرجس شاهین شهر تقدیر و خانم فاطمه بلوچی به عنوان مدیر مدرسه علمیه و مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی حضرت نرجس شاهین شهر معرفی شد ‌./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات