۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۷۲۰۶۹۲

اینجا آمریکا؛ چهره‌ پنهان گرسنگی در ثروتمندترین کشور جهان

اینجا آمریکا؛ چهره‌ پنهان گرسنگی در ثروتمندترین کشور جهان
یک شبکه رادیویی مستقر در واشنگتن دی‌سی، در گزارشی تفصیلی به افزایش فقر و گرسنگی در پایتخت ثروتمندترین کشور دنیا پرداخت.

به گزارش سرویس بین ‌الملل خبرگزاری رسا، رادیو ان‌پی‌آر/‏NPR‬ که دفتر مرکزی آن در واشنگتن مستقر است، گزارش خود را اینطور آغاز می‌کند: هیتر توماس، شهروند آمریکایی می‌تواند تک تک تراژدی‌هایی که خانواده هشت نفره‌اش را به ورطه فقر کشانده، بشمارد. او و شوهرش شغل و خانه‌شان را از دست دادند؛ کسب و کار کوچک آنها ورشکست شد؛ چندین تن از خویشاوندانشان مردند و مشکلات سلامتی آنان را در چاهی به نام بدهی پزشکی گرفتار کرد.

توماس می‌گوید: همه چیز به یکباره از قطره به سیل تبدیل شد و ما بلافاصله همه چیز را از دست دادیم. واقعاً، واقعاً، واقعاً در مضیقه غذایی بودیم. شوهرم بیمار بود و گاهی اوقات نمی‌توانستیم غذای خوب بخوریم. یکی از مشکلات سلامتی او خیلی خیلی وخیم شد. پوشک را جیره بندی می‌کردیم … شرایط واقعاً سخت بود.

این تنها یک مورد از بیش از ۱.۲ میلیون نفری است که در سال گذشته در واشنگتن دی‌سی، برای سفره‌شان تقلا می‌کردند. این رقم یعنی یک سوم جمعیت داخل و حومه پایتخت یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا!

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی آمریکا، بیش از ۳۳ میلیون نفر در کل این کشور، از جمله پنج میلیون کودک، از لحاظ غذایی در خطر بوده و به اصطلاح امنیت غذایی ندارند. در این کشور هیچ جامعه‌ای از معضل فقدان امنیت غذایی در امان نبوده و نواحی روستایی، خانواده‌های چند نفری و جوامع رنگین‌پوستان هم به طور نابرابر و نامتناسب تحت‌الشعاع این معضل قرار دارند.

کاخ سفید این هفته میزبان نخستین کنفرانس گرسنگی بود و در جریان آن راهبرد ملی این کشور برای کاهش چاقی و بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی همچون دیابت از طریق خوردن غذای سالم‌تر، تغذیه خوب و فعالیت ورزشی، رونمایی شد اما کنگره آمریکا برخی از پیشنهادهای گسترده‌تر دولت جو بایدن که می‌توانست به از بین رفتن فقر توماس و امثال او منجر شود را پس زد.

اینجا آمریکا؛ چهره‌ پنهان گرسنگی در ثروتمندترین کشور جهان

زندگی در فقر و آسیب روحی

توماس ۴۷ ساله همیشه در این سوی خط فقر نبوده؛ او پیش از این برای کودکان محتاج، کیسه‌های مملو از غذا و کمک‌هایی از این دست فراهم می‌کرد. او که پیش‌تر، به همراه خانواده‌اش در یک خانه سه طبقه زندگی می‌کرد، حالا می‌گوید که زندگی در فقر، شما را بیمارتر کرده یا اگر بیمار نباشید، به نوعی بیماری مبتلا خواهید شد و رهایی از آن بیماری بسیار دشوار خواهد بود. مهم نیست شما چه مدت در این شرایط زندگی کنید، حتی مدت کوتاه هم شما را دچار آسیب روحی می‌کند.

یک درد مشترک

سازمان «بانک غذایی ناحیه پایتخت / Capital Area Food Bank» مستقر در واشنگتن که در حوزه تأمین غذا و حل مشکلات و معضلات ناشی از آن فعالیت می‌کند، سال گذشته، بیش از ۶۴ میلیون غذا بین مردم نیازمند توزیع کرد؛ رقمی که نسبت سال‌های قبل بیشتر و نسبت به سال ۲۰۱۹ دوبرابر شده است.

رادا موتیا، مدیرعامل این شرکت می‌گوید که «نژادپرستی سیستماتیک، عدم دسترسی به تحصیلات، فقدان آموزش، عدم دسترسی به بانک غذا، ابزارهای مالی و مسکن مقرون به صرفه، همگی در عدم امنیت تغذیه‌ای ریشه دارد.

جوامع رنگین‌پوست آسیب سخت‌تری می‌بینند

در محله‌هایی که خانواده‌های رنگین‌پوست زندگی می‌کنند، دسترسی به میوه، سبزیجات و گوشت تازه و برخی از مواد غذایی گران‌قیمت، سخت‌تر است و با توجه به اینکه اجاره خانه‌ها ماهانه ۱۰۰۰ دلار است، بودجه غذایی کمتر و کمتر می‌شود.

اینجا آمریکا؛ چهره‌ پنهان گرسنگی در ثروتمندترین کشور جهان

فقدان امنیت غذایی، داغ ننگ روی پیشانی

توماس می‌گوید که فقیر بودن برابر است با قربانی دادن و شرمندگی در فروشگاه‌های مواد غذایی؛ او و آمریکایی‌هایی امثال او با بودجه محدودی که دارند، باید در خریدهای خود انتخاب‌های سختی کنند.

بر اساس بانک اطلاعاتی دانشگاه اِم‌آی‌تی ماساچوست، برای خانواده‌ای پنج نفره که والدین هر دو شاغل هستند، دستمزد کافی برای امرار معاش، به ازای هر ساعت برای هر فرد بالغ ۳۶.۸۸ دلار است. این رقم تقریباً پنج برابر خط فقر و سه برابر حداقل دستمزد در آمریکا است.

ارسال نظرات