۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۷۲۰۸۹۸

گزارشی از سفر دو روزه آیت الله اعرافی به هرمزگان

گزارشی از سفر دو روزه آیت الله اعرافی به هرمزگان
سفر دو روزه آیت الله اعرافی به استان هرمزگان دیروز چهارشنبه آغاز شد و برنامه های مفصلی با حضور آیت وی طی این دو روز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور عصر چهارشنبه از طریق فرودگاه بین المللی بندرعباس، وارد استان هرمزگان شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در بدو ورود به بندرعباس مورد استقبال نماینده ولی فقیه، استاندار هرمزگان و جمعی از شخصیت های حوزوی و مسئولان استانی قرار گرفت.

از مهمترین برنامه های سفر آیت الله اعرافی به هرمزگان افتتاح سه مدرسه علمیه در شرق و غرب استان هرمزگان است.

ساختمان حوزه علمیه میناب به بهره‌برداری رسید

وی بلافاصله پس از ورود به استان به اتفاق حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده نماینده ولی فقیه در استان و کامرانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، راهی شهرستان میناب در شرق هرمزگان شد.

آیت الله اعرافی ساختمان جدید مدرسه علمیه شهرستان میناب مدرسه علمیه امام علی (ع) را افتتاح کرد که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۲ آغاز شده بود.

گفتنی است، فعالیت حوزه علمیه میناب از سال ۹۱ آغاز شده است و کلاس‌های درس این مدرسه تا پیش از این در محل استیجاری برگزار می‌شد.

حوزه‌ علمیه مهد پرورش امام خمینی‌ها است | دست هدایت‌جویان را بگیریم

مدیر حوزه های علمیه کشور در دیدار با علما، روحانیون و طلاب شهرستان میناب با اشاره به آیه ۳۳ سوره توبه «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَیٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» و با تاکید بر اینکه راه پیروزی جریان توحید بر سایر تفکرات توسط رسول گرامی اسلام(ص) باز شد، اظهار داشت: پیامبر اسلام(ص) تمدنی نو برای عالم ایجاد کرد که معارف ناب آن همه بشر را تحت تاثیر قرار داده است و اسلام عزیز روز به روز رشد کرده و امروز خود را به عنوان دومین دین پرجمعیت دنیا تبدیل کرده است.

وی با تأکید بر اهمیت اجرای فرامین الهی، افزود: اگر جامعه بشریت به درستی از پیام الهی که توسط رسول گرامی اسلام(ص) به دست مردم رسید، استقبال می‌کرد امروز چهره عالم به شکل دیگری بود، اما بدانید آن چیزی که در آیه ۳۳ سوره توبه مطرح می‌شود، یک آرزو نیست، بلکه وعده الهی است و قطعا روزگاری خواهد آمد که ارزش‌های انسان‌ساز اسلام بر تمام ارکان دنیا حاکمیت پیدا خواهد کرد.

آیت‌الله اعرافی، تمدن عصر ظهور را یک تمدن به تمام معنا الهی دانست و گفت: دل‌های مؤمنان، مشتاقان و متدینان به ادیان الهی و مذاهب اسلامی به عشق رستاخیزی می‌تپد که با حضور حضرت ولی عصر(عج) ایجاد خواهد شد و پیروزی اسلام بر همه‌ اندیشه‌های دیگر به صورت تام و کامل محقق خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان‌ اینکه اعتقاد به منجی در اکثر ادیان و مذاهب وجود دارد، تصریح‌کرد: اسلام نگاه ویژه‌تری به بحث منجی دارد و در نگاه ما محور تحول بزرگ بشری انسانی که در آینده می‌آید و البته در حال حاضر نیز موجود و زنده است و بر اعمال و رفتار ما نظارت دارد. بر همین مبنا، انتظار یک امید کور نیست بلکه یک امید عمیقی است که روحیه جهاد و مقاومت تولید می‌کند و موتور متحرکه‌ای است که انسان‌های مومن و متعهد را پای‌کار می‌آورد.

آیت‌الله اعرافی نفی تکالیف اجتماعی و سیاسی در مقوله انتظار را جریانی انحرافی دانست و تصریح‌کرد: ندبه در مسیر انتظار باید با امید، جهاد، ایثار و مقاومت در راه خدا و جانفشانی برای حفظ ارزش‌ها همراه باشد.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی گفتمان جدیدی است که بر ضد تفکرات استکبار جهانی پایه‌ریزی شده است، تلاش جریان‌های استکباری در فضای رسانه‌ای و مجازی را نشانه‌ای بر درست بودن راه ملت ایران دانست و گفت: مطمئن باشید زنان و جوانان ایرانی و توده‌های مردم ایران در این مسیر مستحکم خواهند بود و خواب‌های شوم دشمنان تعبیر نخواهد شد.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان‌کرد: غرب استکباری تحمل شکوه، عظمت، استقلال و بزرگی ایران اسلامی را ندارد، البته من هرگز نفی اشکالات و ضعف‌ها را نمی‌کنم و قطعا اصلاح رفتارها و برنامه‌ها ضرورت دارد و ما باید جوابگوی ملت ایران باشیم، اما سخن آن است که انقلاب اسلامی امید را در همه مستضعفان عالم برانگیخت.

وی خاطر نشان‌ کرد: حوزه از تاریخی بیش از هزار ساله و درخشان برخوردار است و مهد علم، دانش، تولید فکر و اندیشه بوده‌ و تمام علوم بشری در حوزه‌ها رواج پیدا کرده و امروز نیز حوزه‌ها در کنار دانشگاه‌ها با تقسیم‌کاری که انجام شده است، به رسالت‌های خود عمل می‌کنند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه، خواجه نصیرها، بوعلی سیناها و علامه‌ها را تربیت کرده است، عنوان کرد: معلمان اخلاق و مربیان و دین و هدایت بشر از این حوزه‌ها برخواسته‌اند و هر جا حوزه و مدرسه علمیه است، باید در آن علم و دانش باشد و تعمیق پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: رسالت ما این است که دست هدایت جویان را بگیریم و راه را به رهجویان نشان دهیم، در کنار اینکه در رسالت دیگر باید برای تحقق دین خدا تلاش کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح‌کرد: حوزه‌های ما همیشه مردمی، اجتماعی و سیاسی به معنای درست بوده‌اند و چیزی جز اتصال به ملت نداشته‌ایم و امروز نیز در کنار مردم هستیم؛ همیشه حوزه در برابر فتنه‌گران و مستکبران، راه مقاومت و ایثار را داشته و خواهد داشت.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: طلاب و جوانان عزیزی که توفیق یافته‌اند در خانه حضرت ولیعصر(عج) حضور پیدا کنند، بدانند بالاترین افتخار نصیبشان شده، هر چند که طعنه‌هایی نیز ممکن است بشنوند اما بدانید که باید افتخار کنید و به خود ببالید و در دوره جوانی تمام همت خود را برای پیشرفت در همه ابعاد به کار بگیرید و سنت‌های حوزه را پاس بدارید.

وی با بیان اینکه نسل جوان و جامعه امروز به فلسفه و حکمت الهی نیازمند است و برای این نیاز حوزه باید پاسخگو باشد، خاطرنشان‌ کرد: زمانی که مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه قم از دنیا رفتند این حوزه فقط ۳۰۰ طلبه داشت، اما چون پایه‌های تحصیل و تهذیب در آن خوب ریخته شده بود از آن، حضرت امام(ره) و دیگر بزرگان برخاستند و لذا شما هم به کمی عدد نگاه نکنید، اگر پایه‌های تعلیم و تربیت را درست بنا کنیم از همین تعداد قلیل انسان‌های بزرگی تربیت خواهد شد.

ملت ایران پای پرچم اسلام ناب ایستاده‌ است

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور شب گذشته در دومین برنامه سفر خود به شرق استان هرمزگان، راهی بخش سندرک شد و ضمن افتتاح مدرسه علمیه حضرت امیرالمؤمنین(ع) سندرک در آیین عمامه‌گذاری طلاب استان شرکت کرد.

آیت‌الله اعرافی در این آیین، اظهار داشت: حوزه باید در کنار مردم و در خدمت توسعه باشد و طرح‌های حوزه نیز ان‌شاءالله در همین مسیر قرار دارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: گوشه و گوشه عالم هستی جلوه‌گاه اسما و صفات خداوند است و به تعبیر امام(ره) این عالم با این عظمت آنقدر در جهان غیب و کوچک است که به معنی پست و کوچک و جهان پایین است.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح‌کرد: در جهان تشریع، همه پیامبران مقدمه حضور پیامبر گرامی اسلام(ص) بودند و ایشان بالای منبری است که همه پیامبران پای درس ایشان نشسته‌اند، لذا وجود پیامبر(ص) عالم را متحول کرد و در عصری که رسانه نبود و ابزاری برای انتقال پیام نبود، پرچم‌ اسلام در عالم به اهتزاز درآمد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان‌کرد: معارف ناب قرآن و عقلانیت و حکمت اسلام بود که به عنوان یک گنج جدید باعث شد اسلام در کمتر از ربع قرن در بسیاری از ممالک گسترش پیدا کند و نورانیت و حقانیت این معارف بدون وجود رسانه‌های امروزی عالم گیر شد.

وی ادامه داد: همان نورانیت، فروغ و درخشش و بلکه بیش از آن امروز معارف اسلامی به برکت انقلاب دارد و خریداران زیادی هم پای آن در خارج از کشور ایستاده‌اند و به لطف الهی چراغ حق خاموش نمی شود و افتخار ملت ایران این است که پای پرچم اسلام ناب ایستاده‌اند و کسانی که به فتنه‌ها دل بسته‌اند کور خوانده‌اند و باید بدانند که اسلام و انقلاب ماندنی است.

آیت الله اعرافی، اخلاق پیامبر(ص) را عامل دوم انتشار سریع اسلام دانست و گفت: پیامبر در هر مسئله‌ای یک نسخه بسیار زیبا از اخلاق و ارزش‌های الهی است.

وی خاطرنشان‌کرد: پیامبر(ص) به زنان شخصیت بخشید و بانوان جامعه امروز ما می‌دانند که انقلاب و نظام اسلامی به آنها کرامت بخشیده است، چنان که امروز بیش از ۹۰ درصد دختران ما تحصیل می‌کنند و ۶۰ درصد دانشگاه‌ها در اختیار دختران است.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: حوزه نهادی است که بیش از هزار سال پیشینه سرشار از علم، دانش، حکمت، فلسفه و حتی علوم طبیعی، ریاضی و ... دارد و بدان افتخار می‌کند و همه آن را برای خدا و مردم می‌خواهد و همواره کنشگر قوی سیاسی و اجتماعی به نفع مردم، اخلاق و معنویت بوده است.

وی ادامه داد: هجوم مغول سرآغاز فروپاشی تمدن منطقه شرق بود و همه بنیان‌های علمی و فرهنگی منطقه را فروریخت، اما با تلاش علامه حلی، خواجه نصیر طوسی و علمای بزرگی که در همین حجره‌ها درس خوانده بودند دستگاه حاکم را مبدل به یک دستگاه علمی و فرهنگی کردند و این معجزه حوزه‌ها بود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: در عصر صفویه علمای شیعه بودند که حاکمیت صفویه را فرهنگی و علمی کردند و پایه این شکوفایی را بزرگانی چون شیخ بهایی و علامه مجلسی پایه‌ریزی کردند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: حوزه باید این راه نورانی را بپیماید و به شبکه نورانی امامت که این چنین تحول آفرین است متصل شود.

برگزاری آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه هرمزگان با حضور آیت الله اعرافی

امروز نیز در برنامه های سفر مدیر حوزه علمیه کشور آیین افتتاح سال تحصیلی حوزه علمیه هرمزگان قرار داشت. وی همچنین با حضور در بندر لنگه مدرسه علمیه آل البیت این شهرستان را افتتاح کرد.

ارسال نظرات