۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۷۲۳۴۴۸

هشدار درباره تشدید تحرکات داعش در لبنان

هشدار درباره تشدید تحرکات داعش در لبنان
بعد از دستگیری متوالی عناصر داعش در مناطق مختلف لبنان منابع امنیتی این کشور درباره پیامدهای امنیتی تشدید تحرکات این گروه تروریستی هشدار می‌دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته ارتش و سرویس امنیتی لبنان بارها اخباری درباره دستگیری هسته‌های گروه تروریستی-تکفیری داعش در این کشور منتشر کرده‌اند. در همین راستا چند روز قبل ارتش لبنان از دستگیری یک گروه وابسته به داعش خبر داد که خود را برای انجام عملیات تروریستی در این کشور آماده می‌کرد.

اداره اطلاعات ارتش لبنان که موفق شد 3 عضو این گروه وابسته به داعش را دستگیر کند اعلام کرد که آنها برای انجام حملات امنیتی در داخل لبنان و هدف قرار دادن تجمعات در مناطق خاص در تاریخ و زمان مشخص به طوری که بیشترین قربانیان ممکن را به جا بگذارد آماده می‌شدند. «ایمن خوجه» سرکرده این هسته وابسته به داعش بود که عملیات‌ها را طراحی می‌کرد.

منابع امنیتی لبنان در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط اعلام کردند، ایمن خوجه یکی از زندانیان سابق در  زندان رومیه لبنان است که بین سال‌های 2015 تا 2017 به جرم تلاش برای ورود به سوریه جهت پیوستن به گروه‌های تروریستی دستگیر شد و همچنین در سال 2018 و 2019 نیز به جرم انجام اقدامات تروریستی در لبنان به زندان افتاده بود و نهایتا در سال 2020 آزاد شد.

این منابع افزودند، لبنان از اواسط سال گذشته شاهد آغاز موج جدیدی از فرار جوانان لبنانی به سوریه و عراق جهت پیوستن به داعش است و گروه‌هایی از جوانان لبنانی به صورت دسته جمعی به این کشورها رفتند و بعدها مشخص شد شماری از آنها در درگیری‌ها و عملیات‌های انتحاری داعش کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش، اداره اطلاعات ارتش لبنان همچنان پرونده کسانی که برای پیوستن به داعش از کشور فرار کرده‌اند را پیگیری می‌کند و آنها در صورت بازگشت به لبنان دستگیر می‌شوند. ایمن خوجه یکی از این افراد بود که اواخر 2021 به سوریه رفته و آوریل 2022 برگشته بود تا با همکاری چند عنصر داعشی دیگر چندین حمله مرگبار تروریستی در لبنان ترتیب دهند.

منابع امنیتی لبنان گزارش دادند یکی از عناصر داعش به نام «خالد عبدالمجید» که سپتامبر گذشته در جریان حمله به یک فروشگاه در طرابلس کشته شد، ایمن خوجه  را متقاعد کرد که مجددا به داعش بپیوندد و سپس یکی از سرکردگان داعش با او تماس گرفته و گفت که به رقه سوریه برود.

سپس ایمن خوجه و 8 لبنانی دیگر دوره‌های آمادگی روانی و ایدئولوژیک  را با هدف آمادگی برای اجرای عملیات‌های انتحاری در عراق و سوریه گذراندند و سپس مامور شدند برای اجرای عملیات‌های تروریستی در لبنان به این کشور برگردند. داعش سازوکار انتقال ایمن خوجه به لبنان را از طریق یکی از شهرهای ترکیه فراهم کرد و او ماه آوریل گذشته مخفیانه وارد لبنان شد و بعد از تماس با یکی از سران داعش آمادگی خود را برای انجام حملات تروریستی اعلام کرد. اولین ماموریت ایمن خوجه جذب یک سری عناصر دیگر برای داعش در لبنان بود و در نهایت توانست 2 نفر را برای همکاری با این گروه تکفیری متقاعد کند.

به گزارش منابع امنیتی لبنان، قرار بود ایمن خوجه به همراه این 2 نفر در تاریخ و زمان مشخص 2 منطقه از لبنان را هنگام تجمع هدف قرار دهند و ماموریت بعدی آنها ترور اعضای اداره اطلاعات ارتش بود که بعد از شناسایی آنها توسط نیروهای اطلاعات ارتش لبنان، این عملیات‌های ترویستی خنثی شد.

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد هسته‌های خفته داعش در لبنان به طور خاص به دنبال مورد هدف قرار دادن مراکز مذهبی اسلامی و مسیحی و مواضع نظامی ارتش و نیروهای امنیتی هستند. نکته قابل توجه اینجاست که چنین عملیات‌هایی طی ماه‌های اخیر به بهانه‌های مختلف مانند درگیری‌های فرقه‌ای و قبیله‌ای در شمال لبنان اتفاق افتاده است.

اطلاعات نشان می‌دهد که بحران اقتصادی و معیشتی فاجعه‌بار لبنان در چند سال گذشته موجب افزایش تخلفات و جرم‌هایی همچون جاسوسی و پیوستن به گروه‌های تروریستی در میان لبنانی‌ها و به طور خاص قشر جوان شده است. این پدیده بیشتر در مناطق شمالی رواج داشته و از سال گذشته تاکنون صدها جوان لبنانی از شمال این کشور برای همکاری با داعش به سوریه و عراق منتقل شده‌اند.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات